Gå til innhold
Arkivverket

[#27435] Ellen Sofie Rasmusdtr (Lundstad), f 1835 Bokta i Tune, Østfold ??


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

jeg forsøker å finne ut av min morfars slekt i Østfold, og det er ikke så lett. Ellen Sofie Rasmusdtr skal være født ca 1835, og komme fra Bokta i Tune. Så står skrevet i en bygdebok. Hun er gift med Petter Jensen Vister i 1853 og har barna Anne regine 1858, Andreas 1861, Martin 1864, Lovise Marie 1870, Martin 1877.Hennes Mor er oppgitt å være Helene Sofie Ludvigsdatter, slal være født ca 1795 og komme fra Glemminge. hennes far har jeg intet annet enn at han trolig da heter Rasmus.jeg tror nå jeg har søkt på alle varianter og tenkbare steder (uten de orginale kirkebøkene).Er det noen som kan ha et spor til hennes opphav?Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Moren kan være født utenfor ekteskap. Jeg finner nemlig på FS en Helena Christine Ludvigsen døpt i Fredrikstad 24.2.1792. Foreldre er oppgitt til Ludvig Weidemann og Dorthea Sophia Greve.Dorthea finner du som ugift i Fredrikstad i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10103.wc2&gardpostnr=53&personpostnr=551&merk=551#ovre>Lenkeog kanskje dette er datteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Takk for innspill. Skal sjekke det videre. Hva betyr det når det i folketellingen står 'Under information' under hushaldstatus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Fra FS (VRI) har jeg hentet detteEllen Sophie RASMUSDR Sex: FEvent(s): Birth: 19 Nov 1835 Place: Christening: 01 Jan 1836 Place: Tune, Ostfold, NorwayParents: Father: Rasmus SYVERSEN Mother: Hellene LARSDRSource Information: Batch Number: C426224 Source Dates: 1831 - 1841 Film or Fiche Number: 126046 Collection Details: Tune; Den Norske KirkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Er dettte kanskje din Helene:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway Helline Sex: FEvent(s): Christening: 19 Jul 1795 Place: Glemmen, Ostfold, NorwayParents: Father: Lars CHRISTENSEN Mother: Marthe Maria HELGESDRSource Information: Batch Number: C426141 Source Dates: 1771 - 1816 Film or Fiche Number: 125879 Collection Details: Glemmen; Den Norske KirkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Jamen her kan det da se ut som vi er inne i en god periode, Odd. Takk for hjelpen så får vi se om det virkelig er slik at vi har funnet det. Eneste Lars Chr jeg finner i 1801 med datter Helene i passende alder er i Askim, på Dollerud gård.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

OPS... men det ser jo ut til å være feil kone. Begge er gift 1. gang men her i 1801 heter hun Johanne. På den annen side er deres første barn kalt Maria.... Det er i alle fall noe å sjekke ut. Kan gå litt fort av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! Tittet bare raskt innom filmene mine, og der fant jeg Ellen Sophie Rasmusdatter. Hun er født 19 november 1835 i Tune og døpt 1 januar 1836 i Tune. Far er: Rasmus Syversen. Mor er: Helene Larsdatter. Deres bosted ved dåpen var: Lundestad (Bukta). Tittel på far var Inderste. Hilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei Arild. Dette var flott. Da ser det ut som du bekrefter det vi har funnet så langt. Må være kjekt med sånne filmer. Da virker det som Tune gårdshistorie har vært litt rask med å kalle hennes mor for Helene Ludvigsdatter, for nå er det vel flere opplysninger her som går i retning av Larsdatter. Takk for hjelp begge to, og har noen mer om disse så bare skriv . Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.