Gå til innhold
Arkivverket

[#27446] Hva var vanligvis 'normal' alder på barnet ved dåp?


Gjest liv hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Ein slektning av meg vart heimedøypt som ganske nyfødd(i 1892), kyrkjedøypt som 2,5 åring.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kvalvågnæs

Hei, Mariann!Min farmor, Josefine Marie Nilsen, født Kristiansen i Fredrikshald (Halden) den 7. mai 1861, ble døpt 7. juni 1863.Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Med hensikt til Kristiania, etter Herr Berntsens innlegg. Jeg antar at byfolket var mindre sterkt bundet til kirken og de gamle tradisjoner enn folket paa landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser også at på enkelte steder hvor det kunne være værhardt, så kunne barna være 1/2 år eller mer da de ble døpt. Det var vel ikke bare enkelt å dra med barn for å få det døpt i kirken f.eks. midt på vinteten, hvis en skulle ut i båt for å komme seg til kirken.Dette var vanlig på f.eks. Helgeland der jeg har observert at du Mariann iallefall har noen av dine aner. For eksempel så var min ane Olava Andrasdatter født i Rødøy født 12.10.1828, men dåpen i kirken skjedde ikke før 10.05.1829. Hun var hjemmedøpt en god stund før dette.Jeg har også sett på Helgeland når jeg har forsket for andre at barn kunne være over 1 år før de ble døpt, men det var svært sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Anne Lise: Ja, det eksempelet eg hadde var nettopp frå Helgeland :-)Det var faktisk langt ute i havet, det som lokalt vert kalla 'Mykkjøya' altså Myken. Og han vart fødd 01.12. så det var sikkert rimeleg komplisert å koma seg inn til Rødøy på den tida.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Folkvord

Hei, litt 'sent ute', men her er en dåp fra kirkebok i Klepp, (Rogaland), Peder Emanuel Jahnsen, f.1817 døpt 16.9.1858, 41 år gammel.Han var av reisende folk. Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.