Gå til innhold
Arkivverket

[#27447] Mette Martina Mortensdtr. (Grøn?). Hadsel 1759-


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

Mette ble gift med Nils Pedersen Strøm fra Hitra, han døde 1811 på Helfjord i Hadsel. Jeg har engang skrevet at Mette er født ca. 1759 på Bitterstad, Hadsel, og at faren heter Morten Grøn. Jeg finner ikke tilbake til kildene for dette, men mener å huske at det fremkom fra dåpen til ett av deres bar at hun brukte Grøn som familienavn. Jeg har ikke klart å spore opp hennes dåp, og finner ingen skifter hvor hun er nevnt. Finner heller ingen passende Morten Grøn i skattelistene 1764-68 for Hadsel eller Sortland.Noen som kan bidra med opplysninger ?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg kan ikke finne noen Morten Grøn, verken i Hadsel, Sortland, Andøy, Bø eller Øksnes. De eneste med dette slektsnavnet i disse kommunene er Alette Jensdtr Grøn (1763-1849) i Sortland, og Nils Grønn (1712-1808) i Øksnes, begge innflyttere. Jeg har lurt på: Kan Mette Mortina være datter til Morten Gabrielsen og Maren Monsdtr på Hokland i Hadsel, gift 1755? (Hun kalte en av sønnene sine Gabriel.) Men problemet er: Da skulle dåpen hennes finnes i kirkebøkene. Så gjetninga mi står svakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Beklager at jeg skrev feil fornavn på Mette Mortensdatter, men nytt søk blant konfirmanter ga heller ikke noe resultat.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Takk for innspill.Jeg er rimelig sikker på at det ikke var Nermos side jeg har dette fra.Jeg lurte litt på hvor Gabriel navnet kom fra, det går igjen hos flere etterkommere. Bør kanskje se på kirkeboken en gang til.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bitterstad er prestegård i 1801. Mette Martina kan være prestedatter, og født et annet sted enn Hadsel. Prester flyttet jo ofte på seg. Dette kan være forklaringen på at hun er knyttet til Bitterstad... Kanskje noen har rede på prester i Hadsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.