Gå til innhold
Arkivverket

[#27454] Kornett Stenzel (Novinski?) og Abigal Andersdtr Holstad g ca 1700, Ås?


Gjest J. Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest J. Nordheim

I Ås Gårdshistorie er det angitt at Anders Halvorsen Fane på Holstad, gm Gunhild Vebjørnsdtr Grønlund fra Garder/Vestby, bl.a. hadde ei datter Abigal som kan ha vært født ca 1660-1680. Abigal var gift med 'kornett Stenzel'. En udokumentert kilde sier 'Stenzel Novinski.Paret hadde i hvert fall ei datter, Katrine, som giftet seg med sin fetter Samuel Åsmundsen fra Ås i 1723. Giftermålet skjedde i Tanum i Sverige: Fra Tanum kirkebok: 23.9.1723: Norsk karl: Samuel Assmundsson Holm og Catharina Stenselsdatter. At Samuel Åsmundsen fra Askjum i Ås allerede var gift, og senere ble dømt for bigami, er en annen sak. Mitt spørsmål er om noen kjenner noe nærmere til den nevnte 'kornett'?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Stentzel Novinski er omtalt i gårdshistorien for Eidsberg, bind 1 (1959). Jeg har ikke denne for hånden, men så vidt jeg husker i farten drev han en av Haug-gårdene. Han hadde også sønnen Hans Stenselsen som ble husmann, så vidt jeg husker i Trømborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Robert Chr. H. Skogly

Av latskap; dersom Eidsberg-boken skulle gi noen ytterligere opplysninger om kornetten Stenzel, del det gjerne med flere her!Jeg har en egen Fahne-etterlysningsside: http://www.ager.no/heimr/Etterlysninger/fahne.htm, og ønsker å komme i kontakt med andre som forsker på slekten.Med beste hilsener Robert Chr. H. Skogly (rc@ager.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Bare trivelig med slik bedagelighet.. Jeg har lånt boka, og den sier vel ikke så mye: Stentzel Novinski hadde gården Østre Haug i Eidsberg. Stentzel var capitain des armes v stattholderens livregiment til aug 1678, videre fenrik v oberstløytnant Roodts gevordne dragoner fra 1682-1706. Om det var denne Stentzel som var gift med Abigal fra Holstad - vites ikke. Etterkommere - unntatt en sønn som husmann i nabobygda - er ikke angitt. Har heller ikke sjekket om han er omtalt i Ovenstad.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.