Gå til innhold
Arkivverket

[#27464] Martinus Jentoft, f. Higrav i Hadsel


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Jeg fant Martinus Jentoft i militære ruller for Øksnes. Han oppgis å være f. på Higrav i Hadsel (1822 og 1825). 1826, 1827 og 1831 som født i Hadsel.Han er vel den som er nevnt som Martinus Pedersen 7 år gml. på gården Higrav i 1801, sønn av Peder Olsen og Anna Hansdtr. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11866&gardpostnr=97&merk=97#ovre>LenkeMartinus Pedersen ble konfirmert fra Sløvern, Hadsel 15 år gml den 17 trinit 1811 sammen med broren Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

1. Læreren Martinus Jentoft i Øksnes er uten særlig tvil den samme som Martinus Pedersen på Higrav i FT1801. I arbeidet med 'Gård og slekt i Øksnes' stolte jeg på et amerikansk 'family paper' og utstyrte han med feil foreldre. Det beklager jeg dypt.2. Så vidt jeg veit, var han ikke i slekt med Jentoft-folket. Det kan imidlertid tenkes at han vokste opp eller tjente hos Johan Jentoft og Anne Schønning, og at myten om at de var foreldrene hans, oppsto på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk! Da bekrefter det jeg har funnet. Da blir det å gå videre bakover med Martinus sin dåp og foreldrene. Foreldrene var Peder Olsen og Anne Hansdatter. Mulig deres aner fører til Jentoft, men det mulig som du sier at han kan ha tatt Jentoft-navnet etter Johan Jentoft. Nærmere undersøkelser vil vise det.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.