Gå til innhold
Arkivverket

[#27471] Etterlysninger i Verran!


Gjest Severin B. Sjømark
 Del

Recommended Posts

Gjest Severin B. Sjømark

Her er noen personer jeg vil ha sjekket opp i kirkebøkene:1. Elias Hansen Aavik, f. 17.11.1834 i Verran-området.Kan dere finne ham døpt i kirkebøkene?? 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61722.wc2&gardpostnr=586&personpostnr=4021&merk=4021#ovre>Lenke2. Anders Iversen, f. 01.10.1823 i Verran.Kan dere finne ham og døp i kirkebøkene?? 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Mette Værnes

Hei Severin...* Når det gjelder Elias Hansen Aavik, så viser jeg til tema 27385 hvor jeg legger inn ny info når jeg har skrevet ferdig i dette tema.* Når det gjelder Anders Iversen så står han oppført som født i Tønset eller Tynset prestegjeld (Hedmark fylke)i 1865 tellinga, og jeg finner derfor heller ingen Anders Iversen født i Ytterøy prestegjeld ved gjennomgang av kirkebøkene..Jeg finner derimot en Anders Iversen Moldsveet (i tjeneste hos Rasmus Moldsveet) konfirmert 19. oktober 1840 i Verran kirke, side 544 i kirkebok 5 for Verran sogn, uten at jeg kan si at det er den samme Anders. Den konfirmerte står ihvertfall skrevet inn som født i oktober 1823 (dato ikke skrevet inn) og døpt 16. november samme år. Det du må gjøre her er å finne giftemålet mellom Anders og kona Bergetha Kristensdatter for å finne eventuell fødselsdato der, for å se om den Anders Iversen er den samme som blir konfirmert i 1840. Jeg har dessverre ikke tilgang på den kirkeboka enda. For å komme videre nedover i tid må du eller noen andre se i kirkebøkene for Tønset/Tynset.* Jeg finner dessverre ingen Berit Martha Johannesdatter født før 1843 i Ytterøy prestegjeld.Jeg lurer på en ting...Hvor har du funnet informasjonen om Anders og Berit Marthas fødselsdato og fødested?Jeg må jo bare ha med her at jeg synes det er kjempeartig at en på din alder er så ivrig i slektsforsking :-))..Hei så lenge..mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

Hei Mette!! Når det gjelder alle spørsmålene så har jeg fått det meste av informasjonen der fra an avdød slektsforskergrandtante. Jeg skal få tilgang til alt det amterialet hun etterlot seg i påskeferien av Verran Historielag(innehaver Olav Vold)Elias Hansen Aavik har jeg funnet litt mer om, da Olav Vold sendte meg noe info fra min G.tantes materiale(Jeg skriver litt om det nedenfor) Anders Iversen ble født i Rendalen i næreheten av Tynseth.Når Anders og kona ble gift, vet jeg bare året: 1854(noe av den infoen jeg fikk av Olav Vold)Mer enn det står det ikke, og derforskal jeg sjekke giftermålet neste gang jeg er på statsarkivet(skole+lekser kommer alltid i veien for statsarkivet-turer, og jeg kan derfor kun dra dit når vi har fri) Og så til Berit Martha! fødselsdatoen henne har jeg og fått av min G.tantes materiale.Det er ikke jeg som har skrevet av informasjonen hennes men min andre grandtante som hadde fått kopier av materialet i hennes slekt før hun døde.Så hovedsaklig har jeg fått all informasjon jeg har på denne delen av slekta mi, fra min avdøde grandtante. Her er litt om Elias Hansen Aavig's aner: foreldre: 1.Hans Erichsen, f. ca 1796 d.1854 i Åvika, Verrastranda.konfirmert 1813 i Voldset. Yrke husmann i Åvika. Han giftet seg med 2.Doreth Johansdatter Vandbak, f. 03.01.1806 i Verrabotn d. 1851 i Åvika.besteforeldre: 3. Erich Andersen, 1760.1803 på Gipling(Fram-Verran)G.m. 4.Gjertrud Baardsdatter, f.1764.5.Johan Stephensen Grøning, f.August 1777 i Stadsbygd pr.gj. G.m. 6.Randi Casoersdatter Schannøen,f. Januar1768 i Skaugdalen, RissaOldeforeldre: 10.Stephen Grøning G.m 11.Marit12.Casper Schannøen Gm. 13. IngeborgPå Anders Iversen fikk jeg kun ett sett foreldre av Olav: Iver Andersen Øvreby og Kari Pedersdatter.Og på Berit Martha fikk jeg høre at hun var født i Verdal, noe som kan vise seg å stemme, da jeg fant en Berit Martha født.sept. 1841 dp. ......(Noen rare tegn jeg ikke kunne tyde, så ut som to rare G'er??)Og under sto konfirmasjonen hennes: 14.09.56.Foreldrene var helt slurvet satt inn i likhet med fadderne. Kunne bare se at det sto Johannes.Mvh. Severin;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Severin..Neste gang du er på statsarkivet burde du sjekke kirkebøkene for Frosta og bekrefte/avbekrefte dåpen til Mallena Eriksdatter i 1793 og Hans Eriksen i 1796, siden informasjonen på FS kan inneholde feil..I tillegg burde du også sjekke de andre opplysningene jeg fant på FS med de diverse kirkebøkene...Fortsatt 'god jakt' :-)) og hei så lenge... mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.