Gå til innhold
Arkivverket

[#27476] Anne Mortensdatter.


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Har noen viten om hvor min 2xtipp kommer fra? Ane Mortensdatter dør i 1865 i Bakke, Eiker 72 år gammel. En av sønnene Ole blir gift på Kongsberg med Gurine Marie Mortensdatter Bæver, jeg har regnet det som en tilfeldighet at hun også har Morten i navnet. Anne Mortensdatter er blitt omtalt med Skotselven til adresse og har også sett Drolsun, men har ikke funnet noen sammenheng. Har hittil ikke kunnet finne person med navn og alder som stemmer. Jeg har konsentrert meg om Eiker og Modum, burde jeg forsøke noe annet,? men hun burde være i FT1801. Håper på en løsning, for å ta henne opp igjen , hun har 'ligget på is' en stund .Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Finner dette ekteskapet i FS/IGI – dette kjenner du vel allerede til og kan bekrefte at dette stemmer med kirkeboka:ANNE MORTENSDR Female FamilyMarriages:Spouse: KITTEL TOSTENSENMarriage: 26 SEP 1822 Eiker, Buskerud, Norway--------------------------------------------------I FS finner jeg videre at Anne og Kittel har fire barn, alle født i Eiker:Maren, født 31.10.1822Morten, født 23.10.1824Ole, født 9.1.1828Nils, født 15.9.1834Annes oppgitte alder ved dødsfallet i 1865, er 72 år, dvs. at hun skal være født ca. 1793. I FS/VRI finner jeg en Anne Mortensdatter, født 30.1.1792, døpt 5.2.1792 i Eiker, datter av Morten Larsen og Kari Andersdatter. Dette ekteparet må være identisk med den ”Hængslefoged” Morten Larsen og kona Kari Andersdatter som i 1801 er bosatt på Skotselv i Eiker. De har datteren Anne, 9 år. Lenke.Ifølge Historisk Leksikon er en hengslefogd oppsynsmann ved tømmerhengsle, ansatt av henglseeierne. Se også lensefogd: lense-eiernes oppsynsmann ved store samlelenser. Ved mindre lenser, hengsler, ofte kalt hengslefogd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei.Ja, det er den familien jeg hele tiden har trodd det måtte være,men en tipset meg at faren til Anne het Morten Mortensen fra Bævergrenden i Kongsberg. Dette har jeg ikke funnet noe hold i. Men jeg har ikke klart å konstantere noen fakta med hængslefogden heller.Jeg får håpe på gjennombrudd i kirkeboka neste gang. Mange takk for hjelpsomheten. MVH BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.