Gå til innhold
Arkivverket

[#27485] Datter av konditor FØRDE i Bergen-men hvem?.


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Soneprest til Hitterdal.Søren Christian Fabricius giftet seg med: ANNA MATHEA FØRDE(hun døde i 1792)hun skal ha vært datter av en konditor i Bergen.men vet ikke farsnavnet-kjenner noen til en konditorfamilie i Bergen som heter FØRDE?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takk Carsten!,dette må undersøkes!. da fikk jeg iallefall et navn å gå etter da-endelig!.hadde jo vært så mye enklere hvis jeg visste Anne Matheas fødselsdato-men sånn er det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Oi da var jeg iallfall en god del skritt nærmere å finne den mulige fødselsdatoen en gang imellom: 1717 og 1735?.hadde ikke fødselsdatoen for hennes mann Søren Christian ,men har funnet den nå!. han var født 1732.hun kan jo ha vært eldre enn sin mann,ellers så var hun kansje yngste i en stor søskenflokk?på dødslisten for Bergen står det Adresse: 19-70, kl 12 slet paa Kgrden.Kan noen utdype litt mer om hva dette betyr?Tusen takk Siv!fra Førde!(det var jo litt gøy da!)-kansje Førde slekta kommer fra Førde tro??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ovenfor nevnes Ole Andersen Førde som gifter seg i Bergen i 1717, mens den baker Ole Førde som dør i Bergen i 1784, er 64 år gammel, altså f. ca. 1720. Da kan det vel neppe være samme person det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel noe på sidelinjen, men ser at det er registrert skifte etter Gjertrud Kirstine Førde i Bergen i 1792; Lenke. To år senere finner vi en Christopher Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Søren Christian Fabricius er født i Larvik 7. mars 1732, og var sokneprest i 'Nærstrand' fra 1770, og i Jølster fra 1779. Han kom til Hitterdal som sokneprest i 1783, og døde der i 1788. Ifølge Lampes prestehistorie var det eldste barnet til Søren C. Fabricius og Anne Mathea Førde født i 1776. Ekteparet er vel da trolig gift midt på 1770-tallet, da Søren C. var sokneprest i Nedstrand, og Anna Mathea kan være født på 1750-tallet.Forgjengeren til Søren C. Fabricius som sokneprest i Nedstrand må være 'Sognepr. Førde', død 26. mars 1770, ifølge 'Dødsfald i Bergen 1765-1850'. Det er vel ikke urimelig om denne soknepresten hadde en datter som ble gift med ettermannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har du sjekket bygdeboka for Hitterdal? Står det ikke noe der om kona til sogneprest Fabricius? For øvrig var vel Fabricius sogneprest i stavkirken - min tippoldefar var sogneprest på samme sted på 1800-tallet. Men bygdeboka har jeg dessverre ikke tilgjengelig og kan ikke slå opp.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I bygdeboka utnævnes Søren til sogneprest for Hitterdal 22-10-1783 og døde 1-5-1788, 57 år gml. Han var f. i Larvik 7-3-1732 av foreldrene birkedommer Lauritz Fabritius og Bergitte Marie Humble. Ble 18-5-1763 ordinert til personel kapellan hos sogneprest Acton til Saude, 1-6-1770 utnevnt til sogeprest for Nærstrand i Christiansands stift, derfra til Jølsters prestegjeld i Bergens stift, hvorfra han kaltes til sogneprest til Hitterdal.Hans hustru het Anna Mathea Førde. Hun døde i Hitterdal 7-5-1792, 43 år gml.Deres barn:1. Birthe sophie Margrete f. 17762. Bolette Cathrine f. 17783. Lovise Frederikke f. 17794. Anna Helene Lyner, begr. i Hitterdal 11-4-1786, 3 1/2 år gml.5. Lorentze Severine f. 17846. Jens Schoug, døpt i Hitterdal 3-2-17857. Ferdinand Christian, døpt i Hitterdal 30-7-1786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei alle sammen,voldsomt så mye svar jeg har fått nå da-tusen takk.Ifølge min notatbok(skrevt delvis av min oldemor og tippoldemor).skal Anne Mathea ha vært datter av en Konditor i Bergen.men at hun likevel skal ha vært i nær slekt med Hitterdals foregående Sogneprest er vel ganske sannsynlig!.Angående denne Ole Førde som var Baker , så er han kansje en generasjon høyere til å være far til Anne Mathea,ellers så kan de jo hatt en stor barneflokk??.Hadde ikke datoer,eller noen ting på Søren.takk for det!.Hvor ligger Hitterdal egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hans Eyvind Næss har i Tysvær Gard og ætt, 6, Nedstrand I (2001) skrevet (side 738) at Anna Matea Førde var 'brordotter til førre presten' Jørgen Førde (1724-1770). Jørgen Førde var gift med Sara Maria Werner, og var sokneprest i Nedstrand fra 1763 til 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

'Brordotter' ja det burde jo passe svært godt til det jeg tenkte som nær familie ja!. tusen takk Yngve!.Å finne foreldrene til en Sogneprest burde jo være litt enklere kansje enn å finne denne konditoren?.da har vi iallefall et sikkert navn å forholde oss til!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/VRI finner jeg giftermålet mellom Søren og Anne Mathea:Soren Christian FABRICIUS Sex: Marriage: Spouse: Anne Marthe FORDEMarriage: 10 Sep 1776 Place: Nedstrand, Rogaland, NorwaySource Information: Batch Number: M428811Source Dates: 1724 - 1816Film or Fiche Number: 126242Collection Details: Nedstrand; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Her er noen av barna - funnet i FS (må sjekkes!!)Berte Sophie Margrete (SORENSDATTER FABRICHUS) Sex: F Event(s): Christening: 22 Sep 1776 Place: Nedstrand, Rogaland, NorwayParents: Father: Soren Christian FABRICHUSMother: Anne Marthea FORDESource Information: Batch Number: C428811Source Dates: 1724 - 1816Film or Fiche Number: 126242Collection Details: Nedstrand; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Bollette Catrine (SORENSDATTER FABRICIUS) Sex: F Event(s): Christening: 23 Jan 1778 Place: Nedstrand, Rogaland, NorwayParents: Father: Soren Christian FABRICIUSMother: Anne Marthea FORDESource Information: Batch Number: C428811Source Dates: 1724 - 1816Film or Fiche Number: 126242Collection Details: Nedstrand; Den Norske Kirke--------------------------------------------------LOVISA FRIDERICA SORENSEN Female Event(s):Birth: Christening: 12 APR 1779 Langestrand, Larvik, Vestfold, NorwayDeath: Burial: Parents:Father: SOREN CHRISTIAN FABRICIUSMother: ANNA MATHAEA FORDE--------------------------------------------------Jens Schoug Sex: M Event(s): Christening: 03 Feb 1785 Place: Heddal, Telemark, NorwayParents: Father: Soren Christian FABRICIUSMother: Anne Marthea FORDESource Information: Batch Number: C425701Source Dates: 1686 - 1814Film or Fiche Number: 126942--------------------------------------------------Firdinant Christian Sex: M Event(s): Christening: 20 Jul 1786 Place: Heddal, Telemark, NorwayParents: Father: Soren Christian FABRICIUSMother: Anna Mathea FORDESource Information: Batch Number: C425701Source Dates: 1686 - 1814--------------------------------------------------Jeg finner ikke døtrene Lorenze og Anne Helene i FS. Men det ser altså ut som ekteskapet ble inngått i Nedstrand og at de to eldste døtrene er døpt der. Dette kan muligens støtte synspunktet på at Anne Mathea var brordatteren til Jørgen Førde...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS finner jeg en Jørgen Eriksen Førde, f. ca. 1720, Førde, Avaldsnes, Rogaland, død 1778, gift med Brita Gabrielsdatter Førde.Den eventuelle farbroren til Anne Mathea, Jørgen Førde, blir iflg. FS/IGI gift 14. mars 1764. Rennesøy, med Sara Maria Verner, og i FS/VRI finner jeg at de har sønnen Ole Tidemann til dåpen 19. februar 1765 i Nedstrand, Rogaland.Men om disse to Jørgen Førde har noe med hverandre å gjøre, vet jeg ikke…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

hmm,dette blir spennende ja,så Hitterdal er det samme som Heddal?-veldig stor forandring på navnet synes jeg!. litt gøy at en av mine forfedre har vært prest i akkurat den stavkirka!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da har vi som sagt noe felles - for tippoldefaren min var sogneprest samme sted på midten av 1800-tallet. Tenkte derfor det var litt artig å legge inn lenke med info om kirken. Men når du ser på flere av dagens fylkesnavn, så har jo også de endret seg siden 1800-tallet. Vestfold het Laurvig og Jarlsberg amt, Telemark het Bratsberg amt osv.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 år senere...
Gjest Kristinn Hegna

Ja, det er jo lenge siden denne tråden var oppe og du har kanskje allerede sett det, men...Den yngste sønnen til sogneprest Fabricius og Anna Mathea Førde, Ferdinand Christian, døde 25 år gammel i Bø i Telemark her Telemark fylke, Bø, Ministerialbok nr. 5 (1785-1815), Kronologisk liste 1810, side 235-236. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7917&idx_id=7917&uid=ny&idx_side=-120>Lenke se dødsfall nr 86 høyre spalte, høyre side. I FT Bø 1801 bor han hos enken etter forrige prest i Bø, og blir betegnet som 'vanvittig' her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.