Gå til innhold
Arkivverket

[#27487] Fra Opland til Oppland fylke


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

Hei !Et lite spørsmål :1. jan. 1919 endret Kristians amt navn til Opland fylkeEn gang etter krigen (trolig på 1950-tallet) ble skriveformen den nåværende, Oppland fylke.Når (hvilket år) ble endringen til den nåværende skriveform (Oppland) foretatt ?Mvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg vil tro at det kom i forbindelse med rettskrivningsreformen av 1938. Ved reformen i 1917 ble det uttrykkelig sagt at 'trykklette småord' skulle skrives som før, og 'op' er nevnt blant eksemplene: http://www.sprakrad.no/upload/9196/side15b.jpg - se side 14 øverst. Sannsynligvis er endringen fastsatt ved en kongelig resolusjon, så det behøver ikke ha vært akkurat i 1938.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Ketil Harbek,Takk for kommentar!Foran meg har jeg Cappelens leksikon, utgitt høsten 1939 (àjourført til beg. av september).Her er Opland fylke oppført (uten noen merknad om planlagt endring av skrivemåte). Her finnes også f.eks. omtale av Opdal herred i Sør-TrøndelagForøvrig er oppslagsordene i leksikonet ført opp med forstavelsen opp- i hht rettskrivingsreformen av 1938Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Frå 1949 skreve Oppland. Følgjande er kopiert frå 'Store Norske Leksikon':Christians Amt Kristians Amt, tidligere fylke som svarer til nåværende Oppland fylke, opprettet 1781 ved deling av det daværende Opplands Amt i henholdsvis Christians Amt og Hedemarkens Amt; navnet etter daværende kong Christian 7. Skrivemåten endret på slutten av 1800-tallet til Kristians Amt. Navnet endret 1919 til Opland fylke, fra 1949 skrevet Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.