Gå til innhold
Arkivverket

[#27495] Annes huspostill


Gjest Bjørn Herberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Herberg

I en gammel huspostill står følgende skrevet på omslaget: 'Denne gudelige Bog tilhører mig, Anne Jacobsdatter Thorelstuen, og er fød paa Gaarden Myhr(e)i Le(....?) Præstegjeld den 16de Juli 1783. Ovennævte Qvindeperson er Afgaaet ved Døden den 24de Juni 1861'. En senere eier av boken har vært Berthe Jacobsdatter, gift Menkerud i Fåberg. Hun kom senere til Biri der huspostillen nå befinner seg. Hun kan være søster? Kan noen hjelpe. Hilsen Bjørn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Jeg har prøv å finne hvor disse damene kom fra.Det jeg har kommert over til nå er i Fåberg en gård ved navn som begynner på 'Menke'.Her finnes det riktignok en Berthe i 1801, men hvis Bethe Jacobsdatter er søster til Anne bor hun sikkert ikke her i 1801. LenkeJeg skal se om jeg finner henne i 1865-folketellingen.Gård eller plass Thorelstuen har jeg ikke greid å finne. skal se om det går bedre med Myhr(e)Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være Berthe Jacobsdatter i Biri i 1865 folketellingen?LenkeSkal lete etter gårder i Oppland eller hedmark som begynner på Myhr.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Nå fant jeg en Anne Jacobsen født på Biri , døpt 20 jul 1783, av foreldre Jacob Halvorsen og Anne Povelsdatter.Ved søk på foreldre par, Jacob Halvorsen og Anne fant jeg at de hadde fått mange barn på Biri.1. Halvor dpt 5 des 1779 , Biri2. Zedselle Jacobsdatter dpt 18 okt 1781, Biri3. Anna Jacobsdatter dpt 2o jul 1783, Biri4. Ingeborg Jacobsdatter dpt. 24 jul 1785, Biri5. Povel Jacobsen dpt 9 nov 1787, Biri.6. Ole Jacobsen dpt 9 aug 1789, Biri ( med forbehold om rett avskrift.)I folketellingen for Biri 1801 finner jeg familien her:Lenke Jeg har ikke funnet Bente Jacobsdatter født her ( F.S.) men det er vel også en mulig yngre generasjon? Se 1865-tellingen med alder på Berthe.Kan hende hun bor hos familien?Alle disse opplysningene om dåp må sjekkes mot kirkebøker.( ikke så nøyaktig på F.S.alltid )Dette er også bare en teorie fra min side.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei , her er jeg igjen.Jeg fant nemlig en gård Myhre i Biri. i 1801-folketellingen. Legg merke til husfarens etternavn Povelsen. Samme som den Anne Pouelsdatter som har fått en datter Anne Jacobsen i 1783.Her kan være en sammenheng. LenkeJeg finner også en Anne Jacobsdatter som er tjenestejente i Biri i 1801. Det finner du ved søk på navnet hennes.Hun kan jo ha flyttet et annet sted senere, enten som hushjelp , eller som gift. Derav de andre gårds/plassnavn på boken.Det ble en spennende jakt, men jeg vet ikke om det er til noen hjelp.Det er et sted å søke i kirkebøker/ bygdebøker i alle fall.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Takk for raske og hjelpevillige svar - særlig til Gunn. Jeg har sett på alle forslag, men det er plassnavnet 'Thorelstuen' som forvirrer meg. Navnet Thorel, eller Thoril (?), er aldri brukt i Biri, og et slikt plassnavn er også ukjent i Biri/Snertingdal. Berthe behøver ikke være Annes søster, men Berthe Jacobsdatter, gm Halvor Halvorsen Menkerud, står som neste eier av huspostillen. Bjørn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Det var virkelig litt av en nøtt med det gårdsnavnet. I 1800 finner jeg ingen gårder som begynner på T, med noe som likner på Thorel/ Torel/ Toril.Det kan være en liten plass som ligger under en gård med annet navn.Jeg har prøvd å søke om Anne Jacobsdatter kan ha vært gift etter 1801.Finner en gift 7 mars 1806 med Svend Jacobsen , Fåberg, Oppland. Men her blir det for mye gjetting bare.Har du undersøkt nabokom. om der kan finnes en plass med det merkelige navnet?Lykke til i alle fall.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Har forsøkt å finne noe, men det nærmeste jeg kommer Thorelstuen er Thorkelstuen i Søndre Aurdal i FT1865 Lenke.Kan ikke helt se hvordan Anne kommer inn i bildet, men...Hvis du finner begravelsen i kirkeboken (et sted i Oppland?!) kan det jo hende det står noen opplysninger der som kan si noe mer?Lykke til videre!:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Skriften i boken er meget pen og sirlig. Navnet Thorelstuen er meget tydelig skrevet og levner ingen tvil om stavemåten. Huspostillen stammer neppe fra ei vanlig husmannsstue rundt 1800. Opplysningene om hennes død er tilføyd i boken med annen skrift (selvfølgelig!!) Finnes det noen oversikt over prestegjeld i Norge på denne tid? Dette begynner på L og ble i første omgang tolket til 'Leira' - men det er jo ikke noe prestegjeld i Norge. Hilsen Bjørn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Jeg kikket etter Halvor Halvorsen Menkerud, som denne Berthe skal ha vært gift med. Jeg fant en på Menkerudsveen i Faaberg i 1865, men konen Berthe er kallet Johansdtr. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Man finner jo Lesja i Oppland som prestegjeld, men det ble tidligere skrevet som Lessøe, og da blir vel kanskje avviket fra det som er skrevet i boken for stort? Ikke finner jeg noen Myhr(e)-gård der heller i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Anne Jacobsdtr. 'Thorelstuen' født 16.7.1783 er utvilsomt født på nordre Myre i Biri og døpt 20.7.1783 av foreldre Jacob Halvorsen (1753-1808) og Anne Paulsdtr. nordre Myre (1753-1841). Og Thorelstuen kan ikke være noe annet enn plassen Tor(d)stuen under garden Ekern i Snertingdal, bokstavene el er nok en d. Ekern er nabogard til Hasli der Anne tjente både i 1801 og da faren døde i 1808. Kanskje hun seinere har tjent/bodd på plassen Torstuen da hun fikk denne boka? I årene 1825-1841 bodde hun som ugift på Ekern i Biri. Da mora døde i 1841 bodde broren Paul Jacobsen på Ravnum i Fåberg, det kan være grunnen til at hun flyttet til Fåberg. Anne Jacobsdtr. døde på Menkerud i Fåberg 24.6.1861 og ble begravd 2.7.1861, 78 år gammel og ugift - født ca. 1783. Hun hadde ingen søster som het Berte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.