Gå til innhold
Arkivverket

[#27498] Jahn Aslaksen+Kristine Andersdatter, Hobøl


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Jahn Aslaksen f 1802 i Hobøl. Kristine skal også være fra Hobøl. Sammen fikk de barna Andreas i 1828, Thea i 1832 og Anders i 1835. Alle barna ble født i Hobøl - utenfor ekteskap... Synes det høres underlig ut, og lurer på om noen kjenner til mer av historien. Om Jahn vet jeg noe, om Kristine har jeg ingen informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Jeg har kikket på siden du nevner og fant barnas dåp der, men lite om foreldrene....kan jo være meg som ikke er flink nok til å se det jeg leter etter også :) Hadde de vært gift, ville det nok vært gode opplysninger innført i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

En aktuell 'Kristine'-kandidat kan være hun som konfirmeres i 1816 og som angis døpt i Spydeberg 30.1.1800. Hun finner du også under VRI.Mvh Jarelif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenken som står i innlegg 2: Ved barnedåpen i 1828 står det Asperud i Krogstad og ved barnedåpen i 1835 Tingulstadpl.Forts. fra lenken: Jahn dpt. 13/7 1802, Aslach Bærøe eje. Og så finnes det en Christine dpt. 1/1 1804, Anders Houg.Men du bør vel gå til orginalkilden og se på faddernavn om det kan være slektninger der.Ellers ser det jo ut som om det finnes bygdebok for Hobøl, men ikke i lenka da den ikke er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hogne Holst

Slik jeg ser det ble aldri Jahn og Christine gift. Ifølge kirkeboken ble alle tre barna født utenfor ekteskap. Da yngste sønn ble konfirmert i 1850 er Jahn fortsatt ungkar. Han ble også konfirmert i meget høy alder selv (1836).Christine er sannsynligvis datter (uægte) av soldat i Hobølske infanteri compani Anders Pedersen og Anne Thordsdatter som bodde på Skøyenplass. Christine ble døpt i Spydeberg 30.1.1800. Hun var pleiebarn på Skøyenplass i 1801. Hun ble konfirmert i Hobøl 1816. Bodde på Nærbøl samme år. Nærbøl er nabogården til Tingulstad hvor ihvertfall to av barna ble født.Fra fadderlisten er det vanskelig å finne slektssammenheng, da det er vanskelig å spore hennes forfedre. Ingen av Jahns slekt var faddere. Lite hjelp å få i Spydeberg bygdebok også.mvh Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Siri A. Baklid

Takk for god hjelp! Finnes det skifte eller andre opplysninger etter Anders Pedersen og/eller Anne Thordsdatter som 'beviser' at Christine er deres datter? Er slektskapet såpass sannsynlig at jeg med god samvittighet kan skrive inn Anders og Anne som foreldre til Christine i min slektsbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hogne Holst

Tviler på at det finnes skifte etter disse. Så langt jeg vet ble de jo ikke gift heller. Vet heller ikke hvor det ble av Jahn og Christine. Finner dem ikke døde i Hobøl, og heller ikke i utflytterlistene. Om ikke det er nok, så finner jeg dem heller ikke i folketellingen 1865.Så lenge det ikke finnes bedre bevis for slekteskapet bør du heller ikke legge dem til som Christines foreldre. Men det kan likevel være lurt å notere seg at dette kan være foreldre. En gang kan det kanskje dukke opp bevis for slektskap.mvh Hogne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.