Gå til innhold
Arkivverket

[#27503] Hvor er Sønnemyhr i Buskerud??


Gjest Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Bjune

HeiJeg lurer på hvor Sønnemyhr ligger?Det er sannsynligvis rett i nærheten av Kongsberg, muligens ikke så langt unna Statsarkivet der oppe.Kanskje det etterhvert har blitt et historisk navn??Håper noen er lokalkjent?mvh erik bjune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Erik.Er oppvokst på Kongsberg, men kan ikke si jeg kjenner navnet. Er dåpsinnføringen fra Kongsberg kirke? Du finner Myhre, søndre i f.eks Svene/Flesberg - men, Flesberg er jo egen kommune/prestegjeld.Ikke så mye hjelp det der...Et lite sidespor: Vi skulle ikke tilfeldigvis ha samme aner? Hanna Marie Andersdatter Bjune f.1886 er søster av min oldemor Ellen Martine. Hanna giftet seg med Bernt Oscar Bjune og overtok Bjune, søndre i 1907. Hvis dette er din familie, og du ønsker det, kan du jo kontakte meg på cathmag@online.no hvis du vil utveksle info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sørmyr, Hedenstad sogn, Sandsvær.Hvor kommer navnet fra? Søk i Oluf Rygh: http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.htmlI dette tilfellet førte ikke 'Sønnemyr' til treff, men jeg trunkerte med 'Sø%myr' (altså begynner på 'Sø' og slutter på 'myr'), og da var Sørmyr i Hedenstad, som jo er rett sør for Kongsberg, eneste tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Takk for tipsene begge to, skal se videre på det.Ja, innføringen er i Kongsberg kirke, men de kalles Braaten (Sønnemyhr var en av fadderne) og jeg har en mistanke om at det er fra Flesberg, enten at de har tatt med seg navnet eller at de har brukt Kongsberg kirke for dåp, (det ble visst gjort innimellom). We'll see.Andre faddere var fra Spiten, Bevergrenda og Østby, hvilket jeg har skjønt er rett nord for Statsarkivet.Cathrine; jeg er fra østre Bjune (vokste opp der), mens dine folk er fra Søndre Bjune (det er jo bare 150 m mellom da:)Jeg kjenner godt Roger som bor der nå og hans forfedre som lever.Er mye i slekt med folket på vestre Bjune, men ikke på søndre Bjune.mvh erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei igjen Erik.Hvis du søker på www.visveg.no (spiten/kongsberg), vil du se hvor stedene ligger. Spiten ligger nord for Kongsberg by (mot Bevergrenda/Svene), så følger Myra, Østby og Bevergrenda. Du har altså en Myra-kandidat 'midt i smørøyet'! :-)Og til tema Bjune-slekt: Om vi ikke er i slekt, så var i alle fall våre forfedre gode naboer! :-)Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo Erik!Jeg vet ikke hvor Sønnemyhr ligger, men jeg vet hvem Ole Christophersen Sønnemyhr er.Han er født på Eiker i 1792 - foreldre Chrisopher Olsen Sønemyhr og Kisti Christophersdtr. - begge fra Modum. De giftet seg på Modum, fikk to barn der, 'mellomlandet' på Eiker og fikk sønnen Ole før de flyttet til Kongsberg. Navnet Sønemyhr har jeg ikke funnet benyttet av andre. De kan ha hatt det med seg fra Modum eller Eiker.De bodde på en liten løkke/tomt i Spitegrenda, Bævergrenda, fra 1799 til 1822. Spiten ligger i nederste del av Bævergrenda, ca 3 km fra sentrum.De hadde en nabo som het Ole Andersen Braathen. Er det han du egentlig er ute etter? Han bodde her fra ca 1799 til 1809, jeg har litt om familien.Hvis du vil ha mer om Ole Christophersen Sønemyhr så har jeg det.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Ref innlegg 6 & 8Er dette samme Ola Andersen Braaten f.ca.1767 som var gift med Guri Knutsdtr. og som bodde på Bævereie i FT-1801?Hvis dere har mer info om denne Ola Andersen Braaten er det av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei Odd!Ja, denne Ole Andersen Braathen er gift med Guri Knudsdtr. Iflg. Avskjedmanntallet i 1805 er han født på Kongsberg 13/5-1764. Jeg har notert ham død ca 1833. Datter Karen Elena Olsdtr. Braathen ble konfirmert 1801 og iflg. FS dp 10/11-1787.De bor på plassen i 1801, men plassen har ikke noe nr. den 'ere saasom'. De får skjøte den 29/9-1804 og gir 70 Sp. De selger i 1809 til Jens Esmark. Det er mulig at de bare leide i åra framover for Esmark og 'likesinnede' kjøpte opp flere plasser her i den vanskelige tida med nedleggelsen.Ole var i 1801 Bohrhauer ved Kronsprinsesse Maria Grube og i 1805 Borhauer ved Schierpingen ved Cronprins Fiederichs Grube - gift - ingen barn hjemme - har plass - lønn i 2 år .Det var det jeg fant nå - hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei Turid,Tusen takk for hjelpen. Da skal jeg sjekke kirkebøkene for Kongsberg og se om jeg kan finne hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensens

Hallo igjen Odd!Jeg har lett etter paret i kirkebøkene og FS for noen år siden, men fant ikke funnet noe mer. En Ole, med far Anders Knudsen, er døpt 3/5-1763 (datoene nesten like!!!). Bryllupet fant jeg heller ikke, men kanskje Guri kommer fra Svene eller Sandsvær?? Hvis du finner mer om ekteparet, hadde det vært fint å høre fra deg!Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Takk begge to, dette er hot.....tror jeg? Det er helt klart Ole Andersen Braaten jeg er ute etter (selv om dette jo er et så vanlig navn, at det kan være flere navnebrødre her?)!!Denne Ole Sønnemyhr var mest en greie for å prøve å plassere hvor disse fadderne var fra i Kongsberg distriktet. Nå som Ole Andersen dukker opp, er ikke fadderne fullt så interessante (alle fadderne ser ut til å ha holdt til rundt Bevergrenda på dåpstidspktet, så nær som 2, fra Skalstad i Eiker?).Saken er:Min tipp-tipp oldemor Thore Marie Olsen ble døpt 28/3-1818 på Kongsberg, utenfor ekteskap. Foreldre var Marte Halvorsdatter og Ole Andersen Braaten. I dåpsrubrikken er også bla. oppgitt: 'Marthe Halvorsd: Sal. Gulbrand Jonassen, udlagt til barnefader giftmand Ole Andersen Braaten'(Kirkeboka var utydelig, så jeg er ikke helt sikker på om gjengivelsen er helt rett.)Hvorvidt Ole var blitt enkemann nylig og de ikke hadde fått giftet seg 'raskt nok' eller om han drev litt på egenhånd vet jeg ikke, har ikke rukket å sjekke viede i kirkeboka??Turid: hvis du har noe mer om Ole A. & co er jeg svært interessert!, vet du hvor han har Braaten navnet fra? og evt når hans kone Guri døde?? og om du kjenner til noen av hans søsken??Martes bakgrunn er selvfølgelig også interessant, har en mistanke om at denne Gulbrand kommer fra Rustand/Aasland i Flesberg (FT1801)??mvh erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

ErikDesverre så har jeg ikke noe mere om denne familien. Har notert at Ole var til 'Herrens Bord' i 1821, men er usikker på om Guri var med. Det ser ut som de kommer til Spiten på samme tid som Sønnemyhr, og de kommer fra Eiker. Kanskje en tilfeldighet, men Guri kan jo være derfra??Er vi heldige så finner Ole Stuvstad noe mer!! Hører gjerne fra dere. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

I 1836 er det en Ole C. Sønnemyhr som arbeider ved Modum Blaafaeveværks gruber. Han er i 1. bergmåned (en bergmåned var 4 uker) det året oppført som gammelsprænger med en inntekt på 6 Spd. for 4 uker. Det er også en Christopher Sønnemyhr der, han er dreng og får betalt 2 Spd. 96 skilling for en bergmåned. Begge arbeidet ved Syd-Gruberne.Opplysningene er oppgitt i et hefte 'Regning over Udgifterne ved Modums Blaafarveværks forskjellige Gruber, Stoller, Pukværker etc: den 1ste Bergmaaned 1836' som finnes i skeidehuset ved gruvene oppe i Skuterudåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensens

Hallo Tor Arne!Dette var interresant for meg. Ole og kona Anne Pedersdtr Hugsted reiste til Modum for å arbeide ved Blaafarveværket, og jeg vet de var der i 1834. Foreldrene til Ole var jo derfra. Står det noen alder på Christopher Sønnemyhr? De hadde en sønn Christofher som var født i 1821, året de giftet seg.Det var flere fra Bævergrenda som reiste til Modum for å arbeide på den tiden. Stedsønnen til Ole, Peder Johannesen (Hugsted) var også på Modum, i hvertfall noen år. Var han der i 1836?Hvordan få jeg tilgang til disse heftene? Må jeg reise til Modum, i tilfelle hvor?Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Har funnet litt om disse folka i Flesbergboka av Sigurd Vinger.På Nedre Hostveit u/Ramberg (Bind VI, s.162)finner vi: Guri Knutsdtr. f.1754, g.1.g. 1790 i Rollag med Knut Helgeson Skuggerud, g.2.g. 1794 m. em. Ola Andersson Bråten.Foreldrene til Guri var Knut Håkonson (Søre) Teksle og Turi Sjurdsdtr. Grøterud.På Rambergeie u/Ramberg (Bind VI, s.199) finner vi:Gudbrand Jonasson f.1776 g.1804 m. Marte Halvorsdtr. Strandeie. Gudbrand og Marte får datteren Berit i 1806.Foreldrene til Gudbrand var Jonas Gudbrandson Rambergeie og Berit Gislesdtr. Snaprud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensens

Hei Odd! Jeg har Flesbergbøkene, så jeg kan lese der - flott. Men vi har igjen Ole - jeg prøvde meg litt i kirkeboka etter opplysningene i avskjedsmanntallet, men fant ikke noe. Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hallo Turid.Du etterlyser opplysninger om Ole Peder Johannessen. Jeg finner opplysninger om han i boka til Leif Hellerud, 'Folk og boplasser rundt Skuterudåsen'. Under plassen 'Hugsted' står det følgene: Den første en kjenner til som har bodd her er Johannes Olsen og hans kone Anne Olsdatter. Disse kom fra Kongsberg og slo seg ned her, antagelig omkring 1830, men hadde da bodd en tid under Skuterud. De hadde to sønner, Peter f. 1811 og Ole f. 1813. Om de hadde flere barn er ikke kjent. Jeg tror Peter må være den personen du søker. Han døde i 1860. Han etterlot seg ei enke og fire barn. Du kan sikkert få lånt boka på bibloteket.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.