Gå til innhold
Arkivverket

[#27504] Dømt til slaveri på Bergen Festning i 1810


Gjest Herman Frittz
 Del

Recommended Posts

Gjest Herman Frittz

Jeg har nettopp funnet ut at min tipptippoldefar, Anders Meyer ble satt inn som slave på Bergen Festning. 16 april 1810 for '2. gangs tyveri'.Kan noen hjelpe meg med nærmere opplysninger om denne saken? Hvordan få tak i dommen med premisser for eksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dommen ble avsagt 6. april 1810. Domfelte omtales som Andreas Meyer eller Mæwitz. Dommeren fant det bevist at tiltalte hadde frastjålet soldaten Helge Sætre 'en Coleuret Skjorte samt en Halsdug', som av retten ble verdsatt til 1 Rdr 4 mark. Saken ble alvorligere siden han allerede en gang tidligere hadde vært straffet for tyveri, og han ble dømt til 3 år på Bergenhus festning.Blant vitnene var snekkermester Gerhard Armauer, som fortalte at tiltalte hadde vært i arbeid hos ham og hadde opptrådte 'meget vel', og var en 'duelig Arbeider'.Tiltaltes hustru Rebecca Brandt var også vitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Andreassen

Jeg har funnet ut at min tipp-tipp-oldemor Anne Cornelia/Cornelsche Aagaard, gift med Arenth Johan Hag/Hagh, døde som 'Tugthuus-lemmen' i Bergen, gravlagt 16.03.1810.Kan noen hjelpe meg med nærmere opplysninger om hva hun var dømt for? Er det mulig å få tak i dommen med premisser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.