Gå til innhold
Arkivverket

[#27506] Peder Pedersen; f. 1880; Næs på Romerike, og kona Anna, f. 1881; Grue i Solør


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg prøver å finne opplysninger om Peder og Anna Pedersen. Peder ble i følge 1917-tellinga for Kristiania født 10.03.1880 i Næs på Romerike. Kona Anna Pedersen (skal også være født Pedersen), ble født 27.08.1881 i Grue i Solør. I 1903 fikk de datteren Agnes; født 06.01.1903 i Ullensaker. Sønnen Fritjof ble født 22.07.1914 i Bærum. Det ble født en datter til; før Agnes; hun het Magnhild; hun har jeg ikke funnet. I 1917 bor de i Kristiania; sammen med en siste datter født 1917.I 1900-tellinga for Ullensaker har jeg funnet en Peder Pedersen som kan stemme med 'min': På Lystad gård jobber han som tjener. Det står at han er gift, men jeg finner ingen opplysninger om kona eller eventuelle barn. Dette behøver selvsagt ikke være rette mann; men siden Agnes er født i Ullensaker 1903, er det verdt å sjekke.Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut noe om Peder og Annas foreldrene på Næs og Grue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - kanskje dette kan være din Peder:Ifølge FS (IGI) døpes det en Peter 20.6.1880. Foreldre er Peter Petersen og Martea Ottesdatter og disse finner du her i 1900 tellingen for Nes LenkeEtter en del blading fram og tilbake i bygdebøkene finner jeg følgende under gården Togstad - side 453 i bind III - under husmannsplassen MELLUM (også kalt Skrotterud):Peder Jensen fra Odalen kom til denne plassen i 1840-årene. Han var gift med Anne Nilsdtr. også fra Odalen. Av barna vet vi om Karen Lovise g.m. Ole Gulbrandsen Myra u. Ingeborgrud, Peder (se nedenfor), Anton f. 1847, til Kr.a.Etter Peder Jensen gikk plassen over til hans sønn:Peder Pedersen g.m. Martea Ottersdtr. fra Nordby -begge født i Odalen:Barn:Palmar flyttet til UllensakerOle til AmerikaAnne g.m. Ole HauglandMaria g.m. Anton HansenIndianePeder (kanskje den du søker)Oline g.m. Karl HansenKaren g.m. Gustav KårstadInga g.m. Kristian SvendsenPeder Pedersen var skomaker. En dattersønn kjøpte dette stedet.På side 447 står:MELLUM - g.nr. 127 b.nr. 85ble skilt fra b.nr. 10 og solgt tilEinar Mellum (dattersønnen????- min merknad) f. 1895 g.m. Maria Halmås f. 1898. Barn: Lilly Ingebjørg 1925-49, Marta f. 1930 g.m. Torbjørn Nygaard.Einar har oppført alle husene på eiendommen. Eiendommen er nå på ca. 20 mål dyrket mark. Besetningen er 1 hest, 2 kuer + ungdyr.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Kvesetberg

Finner ingen Anna f 27.08 i Grue, men født 27.09.1881, Døpt 16.10.1881 Anna, Foreldre Peder Arnesen og Mina Olsdtr, Hjemsæteren. I FT 1900 for Grue, Gnr. 54, B,nr 5 Hjemsæteren Peder A. Hjemsæter f 1844 Hf Mina O. Hjemsæter f. 1851 i Kristiansand BARN: Arne f. 1877 i Kristiansand Anna f. 1881 i Grue Paula f. 1887 i Grue Peder Arnesen flyttet til Kristiansand 14.10.1874, og vielsen vil du nok finne der.Erik K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei; takk for svar!Som du sier Odd; både Peter og Peder er mulige kandidater; Peter blir umiddelbart interessant i og med at man kjenner til når han er døpt. På den andre siden heter han PETER, men dette behøver ikke bety så mye; i følge min farmor het han Per, noe jeg ikke har funnet noe belegg for. Peder passer også bra; hadde vært moro å finne ut når han ble født.Den Anna Erik K. har funnet stemmer godt; en måned feil med hensyn til fødselsdato er ikke verst. Siden det ikke finnes andre Anna`er som stemmer, virker det sannsynlig at dette er henne.Ytteligere forsikringer mottas forøvrig med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Anna Pedersen funnet av Erik K. i 1900-tellinga for Grue, er gift. Men mannen hennes står ikke oppført sammen med henne? Kan noen med mer erfaring enn meg kunne si noe om grunnen til at de ikke er oppført sammen? De bor altså ikke sammen? Kan Anna være gift med den Peder jeg nevner i innlegg 1; funnet i Ullensaker 1900? Eller er dette helt på viddene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kanskje du har misforstått meg litt - den Peter som døpes 20.6.1880, er den samme som du finner som barn på Mellum - men nå med navn Peder.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Kvesetberg

Den Anna jeg har funnet er IKKE gift i FT 1900. Vielsen jeg sikter til er for hennes foreldre. Mina var f. i Kristiansand og deres forste barn er også født der.Erik K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hmm... er ikke dette henne?2914 1 Peder A. Hjemsæteren m b hf g jordbrug og tømmerhugst 18442915 Mina O. Hjemsæteren k b hm g syarbeide og husholdningsarbeide 1851 Kristiansand (s) LM2916 Anna P. Hjemsæteren k b d g syarbeide og Kreaturstel 18812917 Arne P. Hjemsæteren m f Lillestrøm s ug jordarbeide og veiarbeide 1877 Kristiansand (s)2918 Paula P. Hjemsæteren k b d ug Datter 1887Står ikke g under sivilstand for gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Sjekket dåpen til Agnes i Ullensaker, og da er Palmar Pedersen på Aspereie en av fadderne. Peder og Anna bodde på Lystad da Agnes ble født. De andre fadderne var husmandskone Mai Pedersdtr Holum, tjener Maren Gundersen Lystad og Ole Berntsen Lundmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for opplysningene rundt dåpen. Det er gøy å se at Palmar dukker opp, og forøvrig hvilke andre de omgikk. Hvor har du opplysningene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei, det er riktig som Odd Brede skriver, har sjekket orginal kirkebok: Ne Mini I 9, dåp nr.40, s.49: F.Mars 10, dpt.: Juni 20 1880, Peter. Husmd.Peter Petersen Tagstadeje - 1841. Martea Ottesdatter - 1844.Er ikke så godt kjent på alle gårdene på Nes, men har alle bygdebøkene og Kirkebøkene på Microfish for Nes Romerike da min samboer er derfra.Bosted på faddere er derfor ikke gode å tyde, men det kan gjøres om du ønsker.mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Kvesetberg

Har funnet datteren Magnhild:Fra Grue KLOK 5 1900-09 side 18:MAGNHILD f. 6/01-1901, døpt 17/02-1901 ægteForeldre: Ind. Peder Pedersen Husaasen f. 1880 og Anna Pedersen f 1881. Bopel: HjemsæterenErik K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Flott at du har funnet Magnhild, Erik! Syntes det var merkelig at hun ikke var å finne på byarkivet i tellingen for Kristiania, men hun var antakelig allerede i arbeid, siden hun var født så tidlig som 1901.Lillian; takk for bekreftelsen fra kirkeboka; det er alltid godt at noen sjekker orginalkildene. Jeg er selvsagt interessert i opplysninger om faddernes bosteder, men forventer ikke at du skal bruke mye tid på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.