Gå til innhold
Arkivverket

[#27510] Zakarias Wicklund - hvem var hans foreldre?


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Zakarias Kristian Wicklund (1812-), l ilive i 1875, var gift ca. 1835 med Ida Sofia Brechan (død 1837), hennes tredje ekteskap, tidligere gift med Lars Hansen Lind og Asmus Wramann på Vik i Ibestad. I 1865 bodde han i Tromsø, nå gift med Else Anna Olsdatter fra Fuglberg i Ibestad, der han var leiebetjent ved tolletaten, og i 1875 var han 'søfarende' og bodde fremdeles i Tromsø. Folketellingen sier at Zakarias var født i Levanger, men hvem var hans foreldre? Når døde han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dette, men det løser vel egentlig ikke ditt problem med Zacharias’ opphav: [url="http://www.finnmark-slekt.com/kgenealogydec2003/f_62.html#0>Lenke og Lenke (her står det en ”biografi” både om Zacharias og kona Elsa Anna (se lenger ned på samme side).I Strinda, Sør-Trøndelag i 1801 er det en eldre navnebror av ”din” Zacharias, uten at jeg vet om det kan være noen sammenheng…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei og mange takk for opplysningen. Jeg ser på lenken du oppgir, og stusser litt. For Zakarias' vedkommende står det i omtalen av ham: Wicklund, Zacharias Christian (b. 1811, d. 1879). 'Zacharias was a duty assistant, but he only worked now and then. From the 1876 census he was the assistant to the shopkeeper Anders Rambeck Nissen in Hammerfest. He became a baker in Hammerfest in 1882, but he moved to Honningsvåg. This is also where he died, and buried in Hammerfest'. For det første: Hvilken '1876 census' tales det her om? For det andre: Dersom Zakarias døde i 1879, hvordan kunne han ha blitt baker i 1882? I 1875 var han helt klart til sjøs, men han kan jo selvfølgelig ha kommet hjem like etterpå og flyttet til Hammerfest i 1876. Noen forklaringer?? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg aner ikke hvem hans foreldre var, men skipper Zakarias Chr. Wicklund er nevnt i Lampes 'Bergens Stifts Biskoper og Præster efter Reformationen' bind I s. 197. Her heter det at han døde i 1880.Han er også omtalt som skipper i Tromsø i Wilhelmine Brandts 'Slægten Benkestok' s. 103.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Linda Myklebust

Hei Geir. Dette er spennende. Etter det jeg har funnet ut så er Zakarias Christen Wicklund er min tipp tipp tipp oldefar. Zakarias rette linje til meg er sånn: Zakarias sønn; (min tipp tipp oldefar) Oluff Severin Wicklund, Oluffs sønn; ( min tipp oldefar) Søren Norman Wicklund, Sørens sønn; (min oldefar) Charles Wicklund, Wicklunds datter utenfor ekteskap sammen med min oldemor Anna Lovise Sannan; (min mormor) Gerda Ingebjørg Sannan senere adoptert Kvalvik; Gerdas datter Ragnhild Rønne (min mor).Håper du skjønte dette. Hvordan er du slekt med Zakarias, og vet du noe om Charles Wicklund min oldefar? Jeg vet han giftet seg med Karin Johannesdatter Eli, fra Børsa i 1919 (Ranheim kirke) men derfra vet jeg ikke om jeg har slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Gravlagte i Hammerfest 1822-98 ligger på nettet. Den eneste Wicklund som er gravlagt der i denne perioden, er Christian Jacobi Wicklund gravl 4/4 1894, faktor/gift, bosted Honningsvåg/Måsøy, alder 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Kan dessverre ikke bidra med så mye, men alle muligheter må prøves. Kristian/Christian Wicklund bodde i Hammerfest, men var sannsynligvis ikke født her. Finner en annen Wicklund som var skomaker i Hammerfest, og han var fra Østersund i Sverige. Kanskje du kan sjekke litt, muligens var de brødre?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.