Gå til innhold
Arkivverket

[#27512] SPRINGFELT og VAAR.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg kom til å interessere meg for en Erich SPRINGFELT som opptrer som fadder på Røros i 1740-årene, og som selv hadde en rekke barn døpt der. Erich Olsen Springfelt ble i 1739 gift med Barbro Larsdatter.I fadderlisten er det en som peker seg ut som far til Erich: Ole Mortensen Springfelt, død 1761 73 år, gift med Maritte Erichsdatter, død 1752 79 år.Jeg fant da følgende familie i manntallet 1701: Morten Olsen 48 med sønnene Claus 20, Ole 13, Svend 4, Peder 1. Lenke Morten Olsen døde i 1730 80 år og hans enke Susanne Svendsdatter i 1752, 99 år. I tillegg til sønnene nevnt i manntallet finner jeg en Christen Mortensen (gift med Ingeborg olsd. Vold), Elen Mortensd., (gift med Iver Tønder), Susanne Mortens., (gift med Ingebrigt Ellendsen Vold). Her kan det finnes feilslutninger, vil gjerne ha tilbakemelding om det!Morten Olsens sønn Ole samt dennes sønn Erich ser ut til å være de eneste i familien som bruker etternavnet Springfelt. Ole bror Claus kaller seg Claus VAAR, død 1763 80 år, gift med Maritte Ellendsd., død 1766 88 år.Mitt spørsmål dreier seg om opprinnelsen til etternavnene Springfelt og Vaar. I 1801 finner jeg kun en Springfelt - i Finnmark. Av FS ser jeg at Springfelt f. eks. kunne være av svensk opprinnelse. Samtidig så jeg (VRI) også at Erich Spr. og Barbro Larsdatter hadde en datter Abilona døpt i Drammen i 1760.Det finnes et par Vaar i Røros 1801. Er det noen som kjenner opprinnelsen til dette navnet? Finnes det andre steder enn Røros?Er glad for å høre fra noen som vet noe mer om disse familiene og opprinnelsen til de to slektsnavnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.