Gå til innhold
Arkivverket

[#27528] Kan noen hjelpe med å finne når mine oldeforeldre døde i Glemmen?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Kan noen hjelpe meg med å finne når mine oldeforeldre døde i Glemmen? Min oldefar Ole Svensson Dalin ble f. 27.februar 1829 Tvetane (Horntveten), Färgelanda, Sverige.Han ble døpt 1.mars 1829 (d. før 1900) Gift 28.juni 1874 på med Mathilde Danielsdatter Årbo (Aarbu) f. 29.oktober 1844 Årbo,Enningdal, Idd. Østfold. Døpt 10. november 1844 (d. etter 1900)Ole Svensson Dalin kom i 1865 fra Foss i Sverige. Det opplyses da at han var 36 år, og at han kom for å tjene. Hans døpested opplyses å være Färgelanda, og han fremla en attest datert 6.oktober 1865, og sa at han skulle flytte til Hvaler. (Ref. Hvaler Bygdebok I s. 132) I 1874 var han arbeidsmann på gården Kjølholt på Hvaler. I 1875 bodde han, Mathilde og familien på Myra, Hvaler der Ole leide hus og var dagarbeider.I 1882 flyttet Ole med sin familie til Glemmen. Ole og Mathilde fikk disse barna:* Johan Martin Olsen Waler f. 5.juni 1875 Kjølholt, Hvaler,(min bestefar) Othilie Marie f. 5. august 1877, Othilde f. 6.juni 1879, Caroline Emilie f. 14.oktober 1882, Agnes Kristine f.10.august 1885. (Noen av barna benyttet Olsen som etternavn, og noen Svendsen) I folketellingen 1900 bor min oldemor Mathilde som enke på gården Parken i Glemmen sammen med sin datter Caroline.Er det noen som kan hjelpe meg med når min oldefar Ole døde 1882-1900, og når min oldemor Mathilde døde etter 1900?Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Rigmor.Otildes konfirmasjon finnes på denne siden[url="http://www.historielaget.org/KonfGlemmen1893A.htm>http://www.historielaget.org/KonfGlemmen1893A.htmRelativt langt nede på siden. Hun står under Piker 1. okt.1893 Caroline Emilies konfirmasjon finnes på denne siden: http://www.historielaget.org/KonfGlemmen1896.htmLangt nede på siden. Under Piker 4.okt.1896Agnes Kristines konfirmasjon finnes på denne siden: http://www.historielaget.org/KonfGlem1900.htm Hun står relativt langt oppe. under Jenter 22.04.1900.Opplysningene er tatt fra Fredrikstad og Omegn sine hjemmesider:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Du leter jo etter når din oldefar er død. Jeg så ingen spesielle kommentarer om at faren til disse jentene er død, men hvis du ser i originalkilden, kan det stå noe ved siden av navnet hans.Jeg har opplevd at det kan stå et kors ved navnet hvis en av foreldrene er døde ved barnets konfirmasjon.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Torunn :)Enda en gang tusen takk for hjelp fra deg.Disse opplysningene hadde jeg heller ikke, så det var jo kjempebra!Visste ikke om denne siden heller jeg. Syns jeg har lett over alt, men tydeligvis har jeg lett i blinde.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!I samme konfirmasjonsliter på nett har jeg også funnet opplysninger om mine slektninger, og da stod det avdød ved farens navn. Men jeg vil tro at presten skrev som han syntes fra år til år/tilfelle til tilfelle, og at det knapt var noen fast praksis på dette.Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Marius :)Da døde kanskje min oldefar etter at datteren Agnes Kristine ble konfirmert 22.april 1900.Det står jo ingen anmerkninger her om at han skulle være død.Vet du noe om hvornår FT 1900 ble foretatt?Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gå til 1900- tellinga og les dokumentasjonen, så ser du at tellinga ble foretatt natt til 3. desember 1900 (dvs man registrerte hvor folk var ved midnatt, men i praksis ble nok tellinga gjennomført i løpet av den påfølgende dagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Kristian ;)Nå lærte jeg noe nytt i dag også.Tusen takk for opplysningen.Jeg kan kanskje regne med at min oldefar døde etter april 1900 og før 30 desember 1900.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :) Mine oldeforeldre hadde enda en sønn Ole, som jeg ser at jeg har glemt å føre opp.Han ble født 28.juli 1888, og han fant jeg konfirmert her 12.oktober 1902:http://www.historielaget.org/KonfGlemmen1902.htmHer står også min oldefar nevnt ved navn Ole Svends, tomtearbeider og mor Mathilde Daniels.Ingen anmerkninger om at han er død, som man finner på flere av de andre død/avdød.Kanskje en forglemmelse hos presten?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Rigmor.Som jeg skrev i innlegg nr. 2 så er ikke disse listene korrketurlest, dermed kan det jo stå noe i kirkebøkene likevel. Det er ikke sikkert registrator har notert ned et kors osv. Så her må du nok se selv, evt. få noen til å se for deg.Tror ikke dette lar seg avgjøre på noen annen måte.Det at din oldemor er oppgitt til å være enke i FT 1900 er nok mer sannsynlig, selvom jo også denne er en sekundærkilde og ideelt bør dobbeltsjekkes mot sin originalkilde ( disse finne på mikrofilm).Bare noen tanker.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Torunn :)Jeg tror vel også at det er mest korrekt at min oldemor er enke i 1900. Jeg har ikke funnet min oldefar i FT 1900.Jeg har et forsiktig ønske at det kan være noen som har en oversikt over døde i Glemmen/ Fredrikstad som har mulighet til å gjøre et oppslag for meg.Kommer meg deverre ikke ut selv.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Jeg har nå fått vite at min oldefar døde av kreft 27.juni 1888, og ble gravlagt 1.juli 1888 på Fredrikstad gml. kirkegård.Da fikk jeg heldigvis han på plass.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.