Gå til innhold
Arkivverket

[#27529] Generalmajor Achim von Breda Trondhjemske infanteriregiment 1646, hvem var han?


Gjest Jens Petter Burud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Burud

Har i en bok (Akershusiske infanteriregiment nr. 4 1628-1955) jeg har skaffet meg funnet ut at 1. september 1646 etterfulgte Oberstløytnant Benedict Kredz (Creetz) generalmajor Achim von Breda som sjef for Trondhjemske infanteriregiment. Det står ikke mer om Achim von Breda i denne boken. Har noen flere opplysninger om ham? er selv etterkommer etter Premierløytnant Jørgen Breda (f. ca. 1670 d. 1733 på gården Duni i Sande i Vestfold. Kan det være slektskap mellom disse to ?Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei Odd Brede !Fulgte lenken din men denne er til et ganske rikholdig materiale, hvet hvor i dette jeg finner noe om Achim von Breda ?Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så har du NST (Norsk slektshistorisk tidsskrift) Slekten Breda 34:246 (betyr vel bd.34, s.246 om jeg ikke tar helt feil) og Achim von Breda 21:273f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da har du jo igjen muligheten med: Hirsch som har skrevet dansk militærbiografi. Jeg har riktignok bare sett denne på film, men den må jo nødvendigvis også finnes i bokform. Kanskje filmen finnes på Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, enig i det, det finnes jo alltid mere kilder som en kan grave frem. Trondheim bys historie, som ble utgitt 1997, inneholder derimot heller ingen ting om von Breda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Se Dansk biografisk Lexicon (1887-1905) av Carl Frederik Bricka. Det ligger på internett.Generalmajor Joachim Breda (Bredow) ble født 1593 og døde i september 1660, gift 1641 med Margrethe Pedersdatter Laxmand, til Røgle i Skåne, til Agersvold, født 1611, død 26/1 1681.Hun var enke etter admiral Henrik Vind, som hadde Bakke kloster til forlening. Han ble født 21/9 1594 i Roskilde og døde 17/2 1633 i Røgle i Skåne, gift 6/6 1630 med Margrethe.Joachim var lensmann over Vesterålen og Lofoten 1644. Han var av brandenborgsk adelsætt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Takk for all hjelp fra dere alle. Til deg Sølvi, Jeg har sett på Dansk biografisk leksikon. Det står ingenting der om det er etterkommere etter ham. Noen tips ?Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.