Gå til innhold
Arkivverket

[#27532] Petrus Johansen Buvarp, f ca 1860, Namdalseid


Gjest Anne Karin Hegre
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Hegre

Søker etter opplysninger om min oldefar som kom fra Namdalseid.Min oldefar het Petrus Johansen Buvarp og skal iflg folketellingen i 1900 være født på Namdalseid ca. 1860.Petrus flyttet til Vikna, og under folketellingen i 1900 bodde han på/i Ulsund.Håper noen er behjelpelig med opplysningerhilsen Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har en del opplysninger om Petrus sine forfedre. Hva ønsker du å finne ut? Petrus Anton var født på husmannsplassen Buvarpkleiva på Namdalseid i 1860. I flg. mine opplysninger døde han i Vikna i 1930, var gift med Helene Kristine Olsdtr., og hadde ni barn. Stemmer det?Hans foreldre var søskenbarn: Ingeborg Elisabeth Andreasdtr. (1826 - 1908) og og Johannes Andersson Buvarp (1823 - 1896). Ingeborg Elisabeth var halvsøster til min oldemor Albertine (1848 - 1946), og i 1865 (lenke i innlegg 2) var Albertine tjenestepike hos sin søster.Petrus hadde en tvillingbror, og i bygdeboka for Namdalseid står det ei historie om disse tvillingene da de gikk på skolen. Tvillingbroren, Anders, reiste til Nord Dakota. Anders var gift med Anna Rasmusdtr. Fjugstad fra Vikan, i flg. de opplysningene jeg har. Jeg har kontakt med etterkommere, og de forteller at det fortsatt er en 'Buvarp farm' i Bisbee i ND. Mvh. Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Peter Lornts Andreassen, som bodde i Engesvik på Vikna, var bror til Ingeborg Elisabeth Andreasdtr., og dermed onkel til Petrus Johannessen Buvarp. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Hegre

Takk til Eldbjørg for mange interessante opplysninger!Så langt har jeg funnet at Petrus Anton døde i Vikna i 1932,var gift med Helene Kristine Olsdtr. som døde i 1961, og at de hadde ni barn (Viknaboka).mvh Anne Karin Hegre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Andreassen

G'day Anne Karin Hegre,Do you have all the ancestors before Anton Petrus Johansen? It seems we may be distant relatives, I descend from Daniel Andersen [b 1818]who was brother of Johannes Andersen. Both sons of Anders Johansen Buvarp.Best wishes David Andreassen Melbourne Australia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Karin Hegre

Hello David Andreassen! How nice to have an distant relative in Australia:)I don`t have the ancestors before Anton Petrus.I have just started to look for them you see. Anton Petrus was my great-grandfather(his daughter Hilda is mother of my father Paul).I`m sorry for not answering earlier.Best wishes Anne Karin Hegre,Sparbu,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Andreassen

G'day Anne Karin Hegre, My email is datanal@optusnet.com.au Please contact me by that and I can give your some more information from the research I have done.Best wishes David Andreassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Eldbjorg - du snakker om Peter Lorents Andreasen Engesvik. Kan du si meg da hans dtr. Oline Emelie ble fodt, og om Anne Jorgine Jonasdtr. var mora? Dette for Bronnoy Bygdebok. Oline giftet seg i Bronnoy i 1900. Jeg hadde nettopp kom fra samme lenke i Vikna 1900 for jeg funnet dette om Petrus Buvarp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Petter Lorentz Andreassen giftet seg 3. juli 1861 med Anna Jørgine Jonasdtr. fra Ramstad.De hadde, i flg. Viknaboka, sju barn:1. Anna Lorentsdtr. f. 1861. Den første mannen hennes, Hans Julius Olsen fra Flatanger, omkom i et forlis ved Nordøyan i 1887. Hun ble gift opp igjen med Henrik Hansen fra Haraldsøya.2. Mathilde Lorentsdtr. f. 1863. G.m. Andreas Norby fra Vikna.3. Peder Jørgen Lorentsen f. 1865. Han omkom på Nordøyan i 1887 sammen med mannen til Anna.4. Nikoline (Lina) Lorentsdtr. f. 1867. G.m. Ole Pedersen fra Brønnøy. Han omkom på Lekafjorden.5. Aletta Lorentsdtr. f. 1874. Døde i 1881.6. Olise Lorentsdtr. f. 1879. G.m. Helge Pedersen fra Brønnøy (bror til Nikolines mann).7. Inga Lorentsdtr. f. 1882. G.m. Jæger P. Engesvik fra Vikna.Jeg har funnet disse opplysningene i bygdebok for Vikna. Jeg har sjekket noe i kirkebøkene, men har ikke disse notatene tilgjengelig akkurat nå.Du skriver Oline Emelie, mens jeg har skrevet at barn nr. 6 heter Olise. Det kan være en skrivefeil fra min side, eller at bygdeboka har feil.Petter Lorents hadde 14 søsken , deriblant min oldemor. Jeg har prøvd å finne ut hvor det ble av dem. Nå vet jeg litt om alle, unntatt en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

I 1900 er Olise i Brønnøy. Her er fødselsåret oppgitt til 1877. LenkeOlises mann er Hegge (ikke Helge) Pedersen. Olises søster, Nikoline, bor på samme sted, som enke.Jeg kan sjekke i kirkeboka når jeg får anledning, for å se om navnet var Olise eller Oline. Er du i slekt med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg er ikke i slekt med henne, men gjor slektshistoria for Bronnoy bygdebok. Jeg skal bestille kirkeboka selv fordi jeg har mange andre aa se etter ogsaa. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.