Gå til innhold
Arkivverket

[#27545] Skifte etter Marta Gregoriusdtr. Veraas, Lindås


Gjest Nina Mastberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Mastberg

Jeg vil gjerne vite hvem som er nevnt i skifte etter Marte Gregoriusdatter Veraas, Lindts skipreid, side 251, Protokoll 13a, 1815 - 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Jeg har notert at i skiftet på Verås 23/7-1816 nevnes enkemannen Ole Knudsen, samt barna Knud Olsen Verås, Maria (30), Brithe (27) og Karie (24).Fint hvis DA bekrefter disse opplysnigene.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Opplysningene i innlegg 2 bekreftes i skifteprotokollen. Maria var 30 år, ugift, og hadde Niels Eynersen Dyrnes som verge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Du vet det vel gjerne, men denne Nils Dyrnes var sønn av Einar Monsen f. på Verås ca. 1733. Einar var broren til Britha som ble gift med Knud Knudsen Verås, som er foreldrene til Ole Knudsen Verås.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Takk for opplysningen. Jeg vet lite om denne del av slekten. Jeg var i utgangspunkter ute etter å få bekrefter at det var datter til Ole Knudsen og Marte Gregoriusdatter som ble gift med Gunnar Ivarsen, f. på Utkeilen. Jeg har hvertfall fått bekreftet at de hadde en datter med navn Mari/Maria. Jeg har ikke funnet henne døpt i Lindås, eller på Verås i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Mulig jeg har skrevet feil, men har notert at Kari Olsdatter Verås, f. 1792 ble gift med Gunner Iversen Fonnes 16/1-1824. Kari kan jo være skrevet feil for Mari ?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Jeg har opplysningene mine fra Bygdebok for Fedje. Der har jeg notert fra gården Grenden: Kari Gunnarsdtr. var datter av Gunnar Iversen og Mari Olsdtr,f. 1788. Mari var søster av Kari Nord-Tangen, datter av Ole Knutsen og Marta Gregoriusdatter. Jeg har ikke boken her, så jeg får ikke kontrollert nå om jeg har notert rett. Uansett er det best å kontrollere vielsen til Gunnar Iversen på SAB. Skal prøve å få tid til uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Jeg har sjekket kirkeboken, og der står det at enkemann Gunner Iversen,Fonnes, 59 år giftet seg 16.jan. 1824 med piken Mari Olsdatter, Verås, 36 år. Hennes far var Ole Knudsen. Litt merkelig er det at når datteren Kari blir døpt 29. feb. samme år, er morens navn Britta Olsdatter. Ut fra alder ved giftemålet skal Mari være født i 1788, men jeg finner ikke at Ole Knudsen Verås fikk noen barn det året. Jeg har funnet Knud f. 1786, Brithe f. 1789 og Kari f. 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Jeg finner heller ikke dåpen til Mari, men forøvrig finner du Knud 1785, Brithe 1789, Kari 1791, Kari 1792, tvillingene Gregorius og Marta 1795, Olie 1797, Gregorius 1799 og Britha 1801. Søk også på Weraasis o.l. Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Hei Nina. Vill berre sei att sitata i innlegg 9, stemmer med det som står under gardane Grenda og Nord-Tangen i Fedje og folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Takk for det. Jeg regner nå med at det er Mari Olsdatter Verås som er mor til Kari Gunnarsdatter. Presten kan vel ha glemt å føre inn dåpen hennes i kirkeboken, eller hun kan være døpt et annet sted. Navnet Britta ved Kari sin dåp må vel være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.