Gå til innhold
Arkivverket

[#27546] Marie Olsdtr og Andreas Halvorsen Ruud


Gjest Odd Marthinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Marthinsen

Marie Olsdtr er født omkring 1814 i Ringsaker. Giftet seg ???? med Andreas Halvorsen Ruud. Politibetjent. Född omkring 1818. Död 3/5 1863 i Kristiania (Trefoldighet, MINI IV 1, 1858-1877, døde 03, kort 6/12, rad 64). Dödsorsak: Tæring. Begravd 9/5 1863. De fikk to barn: Carl Engelhart Ruud, f. 6.4 1852, Emma Mathilde Eugenie Ruud, f. 29.7 1855 (Hun er min tipp oldemor.) Levde 1855 i Pipervigen, Christiania. Levde 1863 Skolegaden 3, Christiania. Levde 1865 i Skolegaden 6, Christiania. Trefoldigheds Menighet (1865-telling for 0301 Christiania (Digitalarkivet)). Levde 1875 i Munkedamsveien 21, Kristiania. Hun var da enke og hadde boende hos seg datteren Emma Iversen som da var gift. Hun hadde også tjenestepike Emilie Olsen, f.1860 fra Østre Aker.Marie Olsdtr er født i Ringsaker, men hvor er Andreas Halvorsen Ruud født????Når og hvor giftet de seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Odd. Her har du ihvertfall ei som kan stemme i alder utflyttet fra Ringsaker....Marie og Maria går gjerne omverandre...om dette er henne kan hun nok allikevel ha kommet hjem hit for å gifte seg. Vi har jo Rud/Ruud også her oppe, men om Andreas kom herfra, ja si det. Lenke mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg regner med at du har funnet dette, men for sikkerjets skyld:Carl Engerhardt, født 06.04.1852, døpt i vor Frelsers Kirke, Christiania 13.06.1852 av foreldre politibetjent Andreas Halvorsen Ruud og hustru Marie Olsdatter, bosatt i Store Strandgaden. (Oslo Domkirke Mini 14 f.117 no.161).Emma Mathilde Eugenie, født 29.07.1855, døpt i vor Frelsers Kirke, Christiania 21.10.1855, som over, men bosatt i Pipervigen. (samme kirkebok f.419 no.333).Har du søkt vielsen i vor Frelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Marthinsen

Takk til Lillian, jeg tror dette kan være rette Marie Olsdatter. Jeg må nå prøve å finne ekteskapet i Oslo og/eller Ringsaker. Mest sannsynlig er de gift i Kristiania, tro jeg. Barna er døpt i vor Frelses kirke, men folk flyttet mye rundt i Kristiania på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei odd. Østberg ligger under Berg øvre Ring/Brøttum i Ringsaker, men det som står i Brøttumsboka starter ikke før etter at denne Marie Olsdatter flyttet...det gamle navnet på Østberg er forøvrig Kursmestuen...om hun er født der vet jeg ikke, hun kan bare ha hatt tilholdt der - ofte tok de navnet med seg fra der de oppholdt seg ved flyttetidspunkt...mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare noen detaljer;Folk flyttet nok i Christiania på 1850-tallet, men ikke på langt nær i en så vesentlig grad som mot slutten av århundret.Strandgaden (eller Store Strand Gade)lå i Pipervika ( hvor Rådhuset idag ligger), nærmere bestemt tilnærmet parallelt med Søgaden som vendte mot Pipervigen.Lille Strandgade er det som idag kalles Strandgata (dog strakk den seg dengang noe lengre ) mellom Børsen og Jernbanetorvet.Så de kan meget vel ha bodd på samme adresse i 1852 og 1855. Men jeg ser at måten jeg formulerte meg på kan forstås motsatt.Eventuell vielse i Christiania er nok i vor Frelsers Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.