Gå til innhold
Arkivverket

[#27564] Torbjørn Botolfsen, bodde på Loddefjord (ved Bergen), men hvor kom han fra?


Gjest Nina Mastberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Mastberg

Torbjørn Botolfsen og Martha Monsdatter bodde på Loddefjord. I følge Gards og ættebok for Loddefjord sogn, fikk de to barn der: Johannes (f.1742) og Torstein (f. 1745). Johannes døde som liten, og Torstein overtok Loddefjord. Han bodde der i FT 1801. Han var barnløs, og i skifte etter han er to søsken nevnt, Torbiør og Anfin. Torbiør var gift på Askøy med Christen Nielsen, men jeg har ikke funnet ut hvor hun er født. Ut fra alder i FT 1801 ble hun født rundt 1740. Et par med samme navn som Torbjørn og Martha fikk barn i Fana 1744 (Botolv), Årstad 1750 (Johannes) og Bergen 1761 (Berthe Maria). En av fadderne til Botolv het Anfin Botolfsen, og bosted var Gravdal. Jeg vet ikke om dette er de samme som er på Loddefjord. Jeg ville så gjerne vite hvor Torbjørn og Martha kom fra, og hvor og når Torbiør ble født. Jeg har funnet et par med lignende navn i Aurland: Torben Bottolfsen og Marete Monsdatter (vigde i S&F 1732), men jeg vet ikke om dette er rette paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg held det for svært truleg at det er rette folket du har funne i Aurland. Der kom mange frå Sunnfjord og Sogn til Årstad, Fana, Laksevåg og Askøy på den tida. Men for å få dette stadfesta, må du nesten finne eit skifte i Sogn som peiker mot dei. Anfin-namnet peiker i alle høve i retning Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er vel en mulighet for at det er den samme Anfinn Botolvsen som har sønnen Hans til dåpen i Domkirken 30. nov. 1740 ( [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=34575&merk=34575#ovre>Lenke ). Det er da av interesse at kona het Ingeborg Guttormsdatter for det virker rimelig sikkert at dette paret ble gift i Aurland 6. mars 1735 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Takk for hjelpen! Jeg har prøvd å finne brødrepar med navn Anfin og Tobjørn med far Bottolv i døpte i S&F, men har ikke funnet noen. Jeg har funnet en Anfin Botolfsen født på Vangsnes i 1693. Han får en bror 'navn ikke oppgitt' i 1706. Men Vangsnes ligger etter hva jeg forstår i Sogndal. Mellom 1731 og 1741 blir det døpt 5 barn med far Torbjørn Botolfsen. To ganger er gårdsnavnet oppgitt som Kvam, og det ligger vel i Aurland.Morens navn er dessverre ikke nevnt, så det er umulig å si om det er de rette. Ingen av barna har navn til de jeg etterlyser, Anfin, Torbiør og Torstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Torbjørn og Anfinn ser jo ut fra å være fra Aurland. Hvis de er født der, kan vi nok ikke finne dem i databasen over fødte i S&F for de bevarte kirkebøkene for Aurland begynner i 1716. Ettersom den Torbjørn Rune har funnet, var født i Sogndal, er nok det helst en annen. Han var for øvrig sønn av Botolv Johannessen og Barbra Antoniusdatter. Skiftet etter henne fra 1718 viser i alle fall at han ikke hadde noen bror som het Anfinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Mastberg

Jeg har nå funnet Torbjørn Bottolfsen og broren Anfind på gården Kvam i bygdebok for Aurland. Men jeg fant også tilfeldigvis en Torbjørn Siursen på gården Skaim. Han fikk 5 barn der,bl.a. Anfind f. 1734, Torbiør f. 1742 og Torsten f. 1745. Torbjørn Siursen giftet seg med Ragnhild Torsteinsdatter i 1741. Hun døde i 1745. I boken står det at Torbjørn Sjursen reiste bort. Han hadde en bror som het Lars (Lasse) Siursen som var gift med Ingeborg Rognaldsdatter. De fikk 5 barn i Aurland før de også reiste bort. En Lasse Siursen og Ingeborg Rognaldsdatter fikk 3 barn døpt på Askøy:Hans 1743, Anna 1746 og Ingeborg 1748, de to siste på Plassen. I 1748 er det en Torbiørn Sywersen som gifter seg med Ingeborg Johannisdatter. De får et barn, Cornelius i jan. 1749. Da er farens navn Torbiørn Siursen, og en av fadderne er Ingeborg Raagnaldsdatter. 2.feb. 1749 dør Ingeborg Hansdatter, Torbiørn Siursons kone. Jeg har funnet Torbiørn Siursen,Holen to ganger i 1750 under kommunikanter på Askøy, men jeg har ikke funnet mer om han. Når Torstein Torbjørnsen gifter seg i 1788 med Cecilia Johannesdatter, bor han på Plassen. Siur Lassesen Plassen får 6 barn døpt på Askøy i perioden 1754 - 1763, bl.a. en Rachel. Når Torbiør Torbjørnsen døper sitt andre barn, Kari, er en av fadderne Rachel Siursdatter, Plassen. Jeg synes jo dette kan tyde på at det er Torbiørn Sjursen som er far til 'mine' Anfind, Torbiør og Torstein, men jeg har ikke klart å finne noe endelig bevis, hverken aktuelle skifter eller annet. Er det noen som har noen ideer om hva jeg kan gjøre videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

I følge bygdeboken fikk Torbjørn disse barna utenfor ekteskapet: Guttorm 1727, Ingeborg 1732, og Anfind 1734. Det er nevnt 3 mødre,men ikke hvem som er mor til hvem. Jeg antar at mor til Anfind var Astrid Anfinsdatter 1699- 1769. Det står ikke hvor hun var fra. De andre mødrene er Astrid Guttormsdatter og Ingrid Persdatter. I bygdeboken står det som sagt at Guttorm er født utenfor ekteskapet, men under døpte i S&F står det 'e' ved dåpen hans. Astri Guttormsdatter døde i 1740. Jeg skulle gjerne visst hvor Plassen var, på Askøy eller i nærheten av Loddefjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg er ikkje heilt sikker på kor Plassen låg, men eg trur det var høgt oppe i Loddefjorddalen, på vegen over mot Kjøkkelvik/Skålevik. Eg meiner den er nemnd som plass under ein av dei gardane i Loddefjordboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Takk. Du har rett i det. Hadde jeg lest nøyere gjennom notatene mine fra kirkeboken, hadde jeg funnet det der. Ved dåpen til Anna Lassesdatter står det Plassen ved Kjøkkelvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.