Gå til innhold
Arkivverket

[#27566] Ole Ols. og Berit Knudsd. Surtelien , Svene , Flesberg , Buskerud


Gjest Finn Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Bratland

Under folketellingen 1865 bodde familien på gården Surtelien i Svenne sogn i Flesberg prestegjeld .Ole Ols. husfader gaardbruger og selveier 56 år og fødested Grandshæred .Berit Knudsd. hans kone 56 år og fødested Flesberg ,Knud Ols. deres søn grubearbeider ug. 23 år og fødested Flesberg . (født 04.04.1843 på Lofthus-haugen)Ole Ols. deres søn ug. 21 år fødested Flesberg .Nils Ols. deres søn ug. 13 år fødested Flesberg . Er det noen som vet hvem foreldrene til Ole Ols. og Berit Knudsd. er ? Jeg har sett gjenom alle Flesberg bygdebøker men jeg kan ikke finne noe . Kansje se jeg på feilt sted ?Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

For enkelhets skyld: LenkeHar du sett etter Ole og Berits vielse i kirkebøkene (fedres navn oppgitt der)? Ole er vel født i øvre Telemark (Gransherred/Gransherrad), men siden de er bosatt på hennes fødested, skjedde sikkert vielsen der. Hennes dåp bør vel også finnes i kirkeboken for Flesberg (evnt. Kongsberg).Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Jeg har sett i kirkebøkene for Flesberg så godt jeg kunne . Men jeg fant bare dåpen til Knud Ols. Jeg har jo lånt microfilmer gjenom biblioteket men det er jo begrenset tid på lånet og mangen om leseapp. Så det blir litt overflatisk med lesingen .Jeg hadde håpet på at bygdebøkene skulle inneholde noe om disse gårdene (Surtelien og Lofthus (-haugen)). Men det var det ikke . Takk for interessen . Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Jeg har dessverre ikke bøkene for Flesberg, så jeg får ikke sett etter en gang til for deg. Hvis du mener du ikke kan finne dem i kirkebøkene kan det jo hende en henvendelse til Flesberg historielag kan gi noen opplysninger?Et raskt søk på FS og Distreff ga ingen resultater... Beklager at jeg ikke kunne være mer til hjelp. Lykke til videre!Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Surtelia og (Lofthus)Haugen ligger i Jondalen. Disse gårdene ligger nå i Kongsberg kommune og er derfor ikke med i de nye (Sigurd Vinger) bygdebøker for Flesberg. Men du finner dem i de gamle (Tov Flatin) bygdebøkene for Flesberg.Surtelia: bind IV, s.151-152 (Lofthus)Haugen: bind IV, s.130-133s.131 Ole Olson kjøper halve Haugen i 1840 og den andre halvparten noen år senere. Selger den ene halvparten i 1847 og den andre i 1856.s.152 Ole Olson kjøper Surtelia i 1847 og seller den i 1872. Sønnen Knut Olsen Haugen kjøper Surtelia i 1873 og seller den til far sin i 1880. I 1887 seller enka (Berit Knutsdtr) Surtelia til svigersønnen Torstein Jonson Tovsrud (g.m. Berit Olsdtr.)Men det står ingenting om foreldrene til Ole Olson og Berit Knutsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Har du navn på faddere fra Knut Olsens dåp i 1843?De kan muligens gi ett hint om hvor Ole Olsen og Berit Knutsdtr. kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Nei , dessvere det har jeg ikke . Det er endel år siden jeg fant Knud Ols. fødsel . Jeg finner ingen notat fra den gang . Antagelig satset jeg på at bygdebøkene for Flesberg ville dekke de gårdene også .Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Finn Bratland

Ole Olsen Haugen skal være født på Rødningen antagelig i Granshered.Han dør 31 januar 1883 på Surtelien. Hans barn ;Berith født 19 februar 1841 på Rødningen og døpt 27 juni 1841 i Svene.Konfirmert 19 oktober 1856 i Svene.Knud født 3 april Lofthushaugen og døpt 25 juni 1843 i Svene.Konfirmert 10 oktober 1858 i Svene.Ole født 3 mars 1845 på Surtelien og døpt 15 juni 1845 i Svene.Konfirmert 14 oktober 1860 i Kongsberg.Nils født 24 februar 1853 på Surtelien og døpt 24 april 1853 i Svene.Konfirmert 26 april 1868 i Kongsberg.Som mor for disse 4 barna står det både ved dåp og ved konfirmasjoner Anna Knudsdtr. Ved Berith`s dåp står det antagelig gårdsnavn bak navnet hennes.Men presten hadde spart på både blekk og plass så det var ikke lett å se hva som var skrevet der.Knud Olsen Surtelien som han kalte seg for reiste til Vigsnes i Avaldsnes ca.1870 og ble gift der i 1874 ble far i 1875,1876 og 1879. Han døde 25 juni 1880 i Vigsnes (Visnes på Karmøy) Derfor tror jeg at Tov Flatin har rotet litt i bøkene sine.På Myra i Svene bor det en Ole Olsen og en Berit Knudsdtr. og de har en Knud og en Ole. Ole var født 1815 på Kasa i Granshered og dør i 23 mars 1895 på Myra. Han giftet seg 19 mars 1853 i Kongsberg med Berit Knudsdtr.Haugen.Berit var født ca. 1816 og døde 23 november 1884 på Myra i Svene.Det jeg håper på er at noen kjenner foreldrene til Ole Olsen Rødningen som han blir kalt noen steder i kirkebøkene og hvem Anne Knudsdtr. var hvor hun ble født og når hun døde og hvem foreldrene var.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Anne Knutsd. har nok ved en feiltagelse fått fornavnet Berit i 1865 tellingen.Rødningen/Rønningen ligger i Gransherad. Har du sjekket bygdeboken for Gransherad for å se om det står noe mer om han der?Ole Olsen Rødningen kan jeg ikke hjelpe med, men jeg har litt info om slekten til Anne Knutsdtr.Ole Olsen Rødningen, 27år, og Anne Knudsdtr. Hougen, 26 1/2år gifter seg 15jul1837 på Kongsberg. (alder stemmer bra med FT1865)Den 22nov1810 døper Knut Arnesen Hougen (Lofthuseie) og Live Olsdtr Moen datteren Anne på Kongsberg.Knut Arnesen Hougen og Live Olsdtr. Moen gifter seg 20aug1796 på Kongsberg. I FT1801 finner du dette ekteparet på Haugen u. Lofthus i Svene. På Lofthushaugen bor også Knuts far Arne Tollevsen.Arne Tollevsen gifter 12mai1762 i Svene med Sigri Torbjørnsdtr.Arne Tollefsen døper sønnen Knut 28aug1762 i Svene . Sigri Torbjørnsdtr (1740-1768) var fra Sundet u. Høymyr i Flesberg. Hennes foreldre var Torbjørn Kittilsen fra Vermeland i Stuvstadgrenda og Kristi Gulliksdtr. fra Surten. Se Flesbergboka bind 1, s.250.Live Olsdtr. Moens far er trolig Ole Halvorsen Moen. En Ole Halvorsen Buan døper datteren Live 22mai1776 på Kongberg. Trolig samme person etter fadderene å dømme, men dette må bekreftes.Tollef Biørjusen døper sønnen Arne på Kongsberg 13sep1739. Mener å huske at det bodde en Tollef Biørjusen på en av plassene under Jondalen midt på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Mange takk for opplysningene.Jeg finner ingen Ole Olsen Rødningen som passer med alderen og giftemål i Granheradsogaen.Men jeg fikk mange gode opplysninger om Anna Knudsdtr. og hennes forfedre.Jeg er glad for det.Jeg har lurt på den familien i mange år.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.