Gå til innhold
Arkivverket

[#27568] Brødrene Jacob og Johannes Jansen Mos(s), Frolands Verk


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Antakelig rundt 1780 kom de to brødrene Jacob (ca. 1759-1821) og Johannes (ca. 1755-1819) Jansen Mos(s) til Frolands jernverk i Aust-Agder. De er omtalt på sidene 34 og 117-118 i Egil Fiane: FROLAND III. HEIM OG ÆTT (1990). Jacob var spikersmed ved verket og g. m. Anniche Adamsdtr. (1755-1837), sannsynligvis datter til Adam Matsson Bruun som det var skifte etter ved Gurebuhammeren i Landvik 1785. De hadde sønnene Jan Jacobsen (ca. 1782-1801, spikersmed) og Adam Jacobsen Bruun (f. ca. 1786, dreng v/spikerhammeren i 1801). Johannes giftet seg 1782 med Maren Hansdatter Verket (ca. 1759-1835). De hadde følgende barn: Karen Oline Johannesdtr. (f. 1782), Johanne Johannesdtr. (1784-1786), Johan Lorents Johannessen (f. 1787) [muligens identisk med (eller det kan være en annen sønn) spikerhammerdreng, senere former, Jan Johannessen Treeie (ca. 1788-1855)], Hans Johannessen Mos (ca. 1790-1871, former - senere kullfogd), Anne Helvig Johannesdtr. (f. 1799). Er det noen som vet hvor disse brødrene kom fra og hvem foreldrene var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Her har du vel ekteskapet til Jacob Jansen og Anniche i 1782. På F.S. Står det angitt samme dato på ekteskap i Landvik, og i Hommedal.Navnet til hustru er skrevet litt forskjellig, men det er tydelig samme vielsen.LenkeDu er vel muligens så lokalkjent at du vet om Hommedal og Landvik er samme sted i Aust-agder?Ellers finner jeg lite på F.S. om disse karene som vel har en bakgrunn i Moss, siden de begge har fått Mos( s) knyttet til navnet sitt?Finner kun en Jacob Jensen født i Moss i 1757, ( Jansen og Jensen kan vel være samme navn?)Dessverre finner jeg ikke noen holdepunkter til at dette kan være dine folk. Dessuten har du sikkert sett alle muligheter som ligger på nettet.( Lite å hente der før 1801-tellingen)Skal si fra om jeg kommer over noe som kan være et spor.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant Adam Mattsson Bruun g. ca 1752 i Landvik, Aust-Agder med Anne Gjolsdatter.Ved Søk på foreldre fant jeg disse barna , alle f. i Landvik.Stine Adamsen Bruun f. ca 1753.Maria Adamsen Bruun f. ca 1764.Britta Adamsen bruun f. 1758.Martin Adamsen Bruun f. 1762.Anniche Adamsen Bruun f. 1755.Lenke Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til å være riktige opplysninger du har funnet, Gunn. Når det gjelder forholdet Hommedal - Landvik, er Hommedal navnet på det prestegjeldet som beatår av Landvik og Eide sogn.Jeg er fremdeles på jakt etter brødrenes opphav. Mos(s) KAN indikere at de kom fra Moss, men det er ikke selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var ikke så mange Jacob og Johanneser å finne med etternavn Jansen ( Jahnsen) med passe fødselsår.Derimot finner jeg mange Jensener.Denne karen fra Hommedal passer vel i alder, men ellers er det bare området som passer.LenkeJeg har lett en del i Gjerpen-området i Telemark, der er det en god del Jansener, men finner ikke den rette kombinasjonen der heller.I Arendal finner jeg en Jacob dpt i 1759 med foreldre , Jens Moller ( Møller?) og Dorthe Montzdatter.Disse har barna : Thomas f. 1745, Jens 1742, Montz 1751, Elen 1750, Jacob 1759, og Elen 1755.Har du selv noen teori om hvor de kan komme fra?Hva med faddere ved dåp og forlovere ved giftemål til disse brødrene?Lykke til med letingen.Det er fortsatt spennende og lærerikt å følge dine debatter om jernveksslekter i Norge.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ingen begrunnet teori om hvor de kom fra. En mulighet er at de kom fra Sverige. Det var en del svensker ved Frolands Verk - men det er egentlig ren gjetning. Jeg tror ikke at de kom fra Moss. Moss-navnet finnes flere steder innenfor jernverksmiljøet på 1700-tallet. Den mest kjente er Jens Moss som eide Hakadal Verk 1773-1798, og ved ft.1801 finnes det flere bergarbeidere registrert i Kongsberg og Sandsvær med navnet Moss. Jeg har imidlertid ikke kunnet knytte disse brødrene til noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.