Gå til innhold
Arkivverket

[#27569] Kjenner noen til skredder Samuel 'johansn's Hallin/Halling i Rakkestad?


Gjest kjersti aamodt
 Del

Recommended Posts

Gjest kjersti aamodt

Er det noen som vet noe om Samuel 'Johansen' Hallin/Halling som var gift x 3 i 1801 med Berthe Johannesdatter f.1759 fra Båserud i Rakkestad. de bodde på Bergs plass hvor han var skredder og f.ca 1730. Han har vært innvandrer til Rakkestad. Og min familie fra denne siden er svært mørke med brunt hår og brune øyne. I Rakkestad er det et rykte om at han var prestesønn. Jeg har lett i dokumenter på fam. Halling uten positivt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Tror du skal til andre siden av Oslofjorden. Kanskje noe i ryktene om at han var prestesønn, her er i alle fall en kappelan ved navn Halling som i alder kunne være en bror [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=79&teljing=ft1801&filnamn=f10604.wc2&amt=6&funnenr=206>LenkeHer er nevnt en annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Heidi Takk, jeg skal rette blikket uteover mot Vestfold for å lete mere. Er det noen andre som vt noe? Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest kjersti  aamodt

Jeg har prøvd å se mot Vestfold, men på grunn av jobb og barn er jeg lite mobil. det blir mest på nettet for tiden. På Familie surch har jeg noen samuel Halling i England på 17 tallet, vet noen noe?Jeg har vært i kontakt med en fjern slektning og da har jeg sett bilder fra slutten av 1800 tallet av dene familien. Alle er mørke i hår og øyne. deriblandt min oldefar Hans Einar Olsen født i Tune 18.02. 1875 av foreldrene Ole Jørgen Kristiansen døpt i Varteig 9/2 1827 Har et bilde av ham. g.14.10 1866 da han var snekker/arbeider ved Alvim Østre g.m Helene Eriksdatter fra Thorserød Rokke i Berg f.13/6 1838. Far til Ole Jørgen var Kristian Samuelsen Halling døpt i Rakkestad 1792 g.7/4 1824 i Tune m Helene Olsdatter fra Grytedalen/Dahlen i Varteig . Kristian er sønn av overnevnet Smuels Halling.Er det noen som kan hjelpe?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Iver Mosvold

I forbindelse med et annet tema (73231) er det fremkommet noen opplysninger vedr. Samuel Hallin (Ahlin/Halling?) som ikke er nevnt her:I tillegg til Berthe Johannesdatter (ektefelle nr.3) hadde Samuel ektefellen: CATHARINA ANDERSDATTER. Samuel og Catharina fikk i 1765 datteren ANNA i Øymark sogn i Aremark prestegjeld våren 1765. (nest nederst venstre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7465&idx_id=7465&uid=ny&idx_side=-73>Lenke ). 5 år senere (1770) blir samme paret foreldre til ei Christine i nabobygda Rakkestad (midt på høyre side Lenke ).Hvorvidt Catharina (Cathrine) Andersdatter er Samuels første eller andre ektefelle er ukjent. Men det meste tyder på at oppholdsstedet før Rakkestad var Øymark.For ordens skyld, bør det samtidig vises til tema 50297: Samuel Hallin og Berthe Johannesdtr, Rakkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Iver Tusen takk for ditt innlegg,Jeg har prøvd mer for å se om han ble gift i Øymark eller Rakkestad, men har ikke funnet ham.Han er trolig gift første gang med Catrine Andersdatter som begraves i Rakkestad 21.11 1776, 36 år gammel, noen uker senere begraves deres datter 01.12.76 Catrine Ahlin 14 dager gammel. Eneste Catrine Andersdatter som passer i Rakkestad er Catrine Andersdatter Smithoug døpt 19.04. 1739 i Rakkestad av foreldre Anders Jensen og Elsebeth Larsdatter.Er det noen som kjenner til henne og om hun var gift med denne skredderen eller om det var en annen ? Dette sporet er kun på enkel gjetning.20.05 1777 Rakkestad gifter Skredder Ahlin seg andre gang med Jøran Olsdatter forlover Ole Liensplass og Ole RustadDette ekteskapet blir kortvarig for det holdes skifte etter Jøran Olsdatter 21.11. 1780 s.63 i Rakkestadhttp://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25523/64 som død på Linds plass, De hadde kun 1. barn Christian Samuelsen 1 1/4 år gammel. Det er ikke så lett å lese alt, men jeg har fortått at han har begåt leirmål med Marthe Halvorsdatter. Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.