Gå til innhold
Arkivverket

[#27579] Dødsårsak: Marasmus sen.


Gjest Ola Herje Raumli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Herje Raumli

Anne Iversdatter f. 1789 dør 2/1 1889 i Hedrum (døde i Hedrum 1874-1930 i Digitalarkivet, Lenke). Dødsårsak: Marasmus sen. Kan noen fortelle meg hva hun døde av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Marasmus senilis - svekkelse, muskelsvinn, avmagring som følge av høy alder (marasmus ses også ved underernæring, som forklart i innlegg 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Da er det vel snakk om alderdomssvekkelse. Dama ble jo ganske gammel, selv om det egentlige fødselsåret var 1792. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Jeg tar utgangspunkt i opplysningen fra din kirkeboktolkning og Hedrum bb om at hun var fra Klavenes i Sandar. Dette stemmer godt med at stefaren Thore Jansen og moren flytter fra Trollsås til Klavenes i 1810. Dette har jeg fra Sandeherred av L. Berg s. 239. Videre har Anne tre halvsøstre fra ekteskapet mellom stefaren og moren. De finner man i bb for Andebu s. 646. En av disse halvsøstrene (Helene Thoresdatter) står som fadder for ett av barna til Anne i 1825 og det er muligens en av de andre (Andrea Thoresdatter) som står som fadder for et annet barn av Anne i 1829. Fadderne er det du som har klart å tyde deg frem til av kirkeboken. Det var 'beviset'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Ja, jeg bedømmer det også slik. Men denne Iver Andersen fra Kvernedalen i Kodal, hvem var så han? Anne Iversdatters mor, Anne Maria Hansdatter fra vestre Nes i Sandar, har vært grei nok. Kirkebøkene for Sandar som ligger på nett har vært til godt hjelp i forbindelse med henne. Men denne Iver Andersen er altså far til Anne Iversdatter f. 1792 utenfor ekteskap. Iver og Anne Maria gifter seg heller ikke; i 1795 gifter Anne Maria seg med Kristen Jonsen fra Høyvik i Hedrum. Han dør fort, for i 1800 er hun jo gift på nytt med Thore Jansen fra Trollsås. I FT1801 finner jeg en Iver Andreasen på Skoli i Kodal. Her var det vel en bra foss, kanskje Kvernedalen lå på Skoli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg finner ingen Kverndalen i Kodal i Oluf Ryghs oversikt over norske gårdsnavn, men der er da heller ikke alle plassnavn med.Jeg tror Andebu bygdebok har fått med seg det meste av plassnavn i distriktet, så jeg ville trålet bind 3 der.Så kan jo den godeste Iver ha endret bosted mellom 1792 og 1801 også, eller han kan være død. Ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Heteste Iver som jeg har funnet er en Ivar Andersen f. 1751. Han står oppført på s. 678 i Andebu bb II: husmenn under Skoli, plassen Mønnerød (Kvernene). Faren er Anders Jonsen som var smed på Hagnes og moren Barbro Pedersdatter Ljøsterød. Det nevnes endel om Ivar og at han gifter seg med en Massi Ellefsdatter, de får to barn som vokser opp. Det nevnes intet om noe barn utenfor ekteskap. Her er Anne Iversdatter i kirkeboken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

At Iver var gift mann da han ble far til Anne i 1792, er et viktig spor. Det tyder på at han var bofast. Dermed virker din kandidat meget sannsynlig.At uekte barn ikke er nevnt i bygdeboka, er ingen hindring. Om forfatterne i det hele tatt hadde kjent til Anne (dåpen er innført i ei kirkebok som neppe ble undersøkt av Andebubokas forfattere), ville de neppe ha ført henne inn i bygdeboka likevel. Uekte barn glimrer med sitt fravær i bygdeboklitteraturen. Dette er sikkert fordi det oppfattes som et 'ømt' tema, men når det gjelder mennesker på 1700-tallet, synes jeg personvernet er overdrevent. Drapsmenn og forbrytere omtales gjerne, men ikke uekte barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.