Gå til innhold
Arkivverket

[#27593] Jørgen Gording Bentsen Selvær på Helgeland; Bergen?


Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

Etter det jeg forstår ble Jørgen Gording Bentsen gift ca. 1741 med enken Berethe Johansdatter, som døde i Selvær ca. 1749 (skifte). Det var hennes tredje ekteskap. Jørgen ble så gift med Randi Olsdatter Norum ca. 1750, og døde i Selvær i 1785. Et hjelpsomt oppslag i Svein Edvardsens avskrift av innrulleringsmanntallet for 1769 (gjort av en nålevende person som jeg altså her ikke har lov til å nevne ved navn, men du skal ha stor takk!) viste at han da var 59 år gammel, altså f. ca. 1710.Nå viser det seg også at en person ved navn Jørgen Gaarden Bendtsen ble døpt i Korskirken i Bergen 10. august 1710, av foreldrene Bendt Knudsen og Alhed Jørgensdatter Gaarden, som ble viet i Korskirken 30. september 1705. Det er selvfølgelig fristende å tenke seg at dette er den samme Jørgen som dukker opp i Selvær. Dette er det imidlertid nok ikke lett å bevise.Men hva med navnet Gording/Gaarde? Det spiller en veldig stor rolle på Nord-Helgeland på 1700-tallet og senere. Er det noen som vet når det først forekommer? Og er det noen som sitter inne med opplysninger om opphavet til Jørgen Bentsen, enten han som bodde i Selvær eller han som ble døpt i Korskirken i Bergen? Jørgen Bentsen Selvær har en stor etterslekt, og er min egen '5th Great-Grandfather.'Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Steinar Olsen

Heidet som kan legges til her er at Jørgen Gording Bentzen, d. 1785,(skifte 7/8 1789) hadde en datter med navnet Alethe Johanne Gording f. ca 1750 se s. 68 og s. 274 i Benkestokkboken. Alethe var 2. kone til John Pedersen (Benkestokk s. 68. Han har du spurt om i innlegg 27090) som drev Øsund, Øren (Øra i dag) og en del av Sørfugløy da i Meløy, nå i Gildeskål.John var av Benkestokkslekten som har nær tilknytning til Bergen.Johns første kone var fra Bergensslekten Holbergmye kan jo tyde på at Jørgen var fra Bergen han og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Takk for kommentaren, Steinar. Jørgen er en av de andre 'gåtefulle' forfedrene mine.Også takk for dine andre opplysninger!Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikanskje denne linken kan hjelpe deg med hensyn til Bent KnudsenLenkeSom du ser er han omtalt som sønn (eventuelt stesønn) av capelanen på prestegården i Hammers prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.