Gå til innhold
Arkivverket

[#27598] Ingebret Larsen, f. i 1890-årene i Søndeled (Aust-Agder)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min farfar, Gustav Johannessen (1886-1953, giftet seg første gang i Holt 1916 med Svendine Kristine Olsdtr. Sletta (1892-1922?). Her er hun i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00920&gardpostnr=761&personpostnr=4168&merk=4168#ovre>Lenke. Han giftet seg 2. gang samme sted med min farmor, Severine Thorsdtr. (1891-1991). Det var ingen barn i første ekteskap, men farfar og Svendine adopterte Bjarne Johannessen (f. 27/6 1919 på Nes Verk i Holt; død 1982 i Hamburg). Hans mor var Ingeborg Tellefsdtr. (f. 1894). Her er hun i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Knut Sandblost

Ingebret Martin Larsen, født 1886 på Sundsdalen i Holt ble gift med Maria Jørgensdatter fra Storemyr i Søndeled. Ingebret og Maria bodde på Bråten i Søndeled.Vet ikke om dette er en god kanditat.Maria var datter av Jørgen Sørensen og Anniken Eriksdatter (Anniken var født på Blia u Holt Prestegård, men av gammel Nes Verk slekt..)Forøvrig nevner jeg at en av Svendine Kristine sine søstre var min kones tippoldemor Helene Josefine (1872 - 1948)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, han kan absolutt være en god kandidat! Vet du når Ingebret M. Larsen og Maria Jørgensdtr. giftet seg?Ellers var det artig å 'møte' ei søster til Svendine som jeg ikke visste om. Hun var nok flyttet hjemmefra ved ft. 1900, for der er hun ikke med i farens, Ole Halvorsen Slettas, husstand. Svendine Kirstines (og Helene Josefines) slekt er forøvrig debattert her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Vet ikke når Ingebret og Maria ble gift, men de fikk 7 barn fra 1908 - 1925. Minst en av sønnene lever (ihvertfall for noen år siden da han spurte om forfedrene fra Blia)Helene ble gift på begynnelesen av 1890 åra og flyttet til Landvik. I 1905 reiste mannen til Amerika, hun skulle komme etter med barna (8 så langt) men kom ikke lengre enn til Kristiansand. Bodde resten av livet i Kuholmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg henter fram igjen denne gamle etterlysningen, fordi jeg har oversett at ved dåpsinnførselen for Bjarne er foreldrenes fødselsår oppgitt som 1894 og 1899: LenkeSom vi ser, virker det her som om Ingebret er født i 1894 og Ingeborg i 1899 - men fra ft. 1900 og andre kilder (Norges bebyggelse) vet jeg at hun var f. i 1894. Det kan jo dermed tenkes at fødselsårene er byttet om - og at Ingebret dermed er f. i 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hennes foreldre, Tellef Tellefsen Hushovd og Rannei/Randi Bærulfsdtr., giftet seg i Holt 26/4 1892: LenkeBegge var opprinnelig fra Åmli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå fant jeg en Ernst Ingebret Larsen konfirmert i Søndeled 11/10 1914: Lenke (nr. 8).Han er oppgitt født i Søndeled 30/11 1899 (døpt 10/12) - og bosatt på østre Røyseland. Foreldre: Ungkar og sjømann Emanuel Larsen og pike Inger Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er dåpen: LenkeSom vi ser, er også Ernst Ingebret Larsen født utenfor ekteskap. Faren er bosatt på Bakke i Holt (rett ved Tvedestrand). Mora bosatt i Søndeled, men f. i Tvedestrand. Begge foreldrene er f. i 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hva står det i parentesen i anmerkningsfeltet ved Ernst Ingebrets dåp (se lenken til forrige innlegg)?(Faderen ---- ---- 12/1-1900)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En Emanuel Larsen fra Søndeled er jungmann på 'Alpha' av Risør i 1900-tellingen (skipslistene): LenkeHan er ugift - og selv om fødselsåret er oppgitt som 1883, har jeg en sterk mistanke om at dette må være Ernst Ingebret Larsens far (og at fødeselsåret er et tiår feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og da er han kanskje identisk med den Emanuel som ble født i Tvedestrand 7/11 1873 (døpt 23/11) - sønn til Ellef August Larsen (26 år) og Oline Marie Larsen (26 år). Blant fadderne finner vi en Emanuel Johnsen (kanskje en morbror?):Lenke (se nederst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og det heter hun selvsagt også i ministerialboka...De øvrige fadderne: Andrea Reiersen, Lars Tronsen, Severin Johnsen og Ole Johnsen.Det er godt mulig at Ellef August Larsen og kona Oline Marie var innflyttere. Jeg finner ikke vielsen - og jeg har også problemer med å oppspore den i aktuelle folketellinger (1865 og 1900). Det ser vel ut til at Ellef August var tømmermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Følgende par giftet seg i Holt 21/1 1873: Ungkar, skipstømmermann Ellef August Christensen, 25 år, og pike Marie Oline Olsen, 25 år. Her stemmer alt unntatt patronymene. Brudgommens far heter Christen og brudens far Nils. Det ser ut til at begge fedrene heter olsen (eller Larsen??), men det er mye kluss i skriften her.LenkeAdressen er ut til å være 'Bagstranden' eller noe slikt (i Tvedestrand?) - og fødestedene Blakstad og Sannikedal er dessuten oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Klokkerboka er tydeligere. Der er paret bosatt i Bakkestrand (dvs. u/ gården Bakke ved Tvedestrand). Hans fødested er Blakstad (i Froland?). Hennes er Sandeneseie (i Søndeled). men begge fedrene heter stadig vekk Olsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ministerialboka for Holt viser ellers at ei Oline Marie Johnsdtr. (!), f. 1847, er innflyttet til Tvedestrand fra Sandnes i Søndeled 6/9 1872. Hun er ugift og 'Tjener i Tvedestrand'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og i ministerialboka for Søndeled finner vi ei Oline Marie døpt 25/6 1847. Foreldre: Husmann John Johnsen Sannæs og Siri Knudsdtr.Jeg tror det må være rett dame. Det er jo en mulighet for at mora har blitt enke og giftet seg på nytt med en Nils Olsen, og at det er han (altså en potensiell stefar) Oline Marie oppgir ved vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Blakstad KAN være et feilspor. Jeg finner nemlig en 19 år gammel skipstømmermann ved navn Elef Larsen på Eidbostrand i Dypvåg i ft. 1865: LenkeHan er sønn til skipstømmermann Lars Tronsen (54 år) og Elen Elefsdtr. (56 år). Og som vi husker: En av fadderne for Emanuel Larsen (Ellef August Larsens og Oline Maries sønn) i 1873 var Lars Tronsen.Jeg lurer rett og slett på om Ellef August og Oline Marie (som nyinnflyttede til Tvedestrand) har fått feil fedre ved vielsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Elef August Larsen ble f. 18/10 1847 på Glastad u/Solberg og døpt i Holt 21/11 s.å. Konfirmert i Holt 1862, og er da bosatt med foreldrene i Tvedestrand. Foreldrene: Lars Thronsen og Elen Elefsdatter.Det ser ut til at familien har flyttet litt. Lars Thronsen var fra Dalene u/Goderstad (sønn til Thron Aslaksen Dalene) - mens Elen Ellefsdtr. var datter til Ellef Thomassen Glastad-Skuggevik.'Blakstad' ved vielsen mellom Ellef August Larsen og Oline Marie i 1873 må være feilskrift for Glastad (også ofte skrevet Gladstad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder Ernst Ingebret Larsens mor, kalles hun Inger Olsdtr. ved sønnens døp i 1899. Ernst Ingebrets fødselsdato er 30/11.Igjen ser det ut til å være noe 'etternavns-surr' som har gjort at jeg har hatt problemer med å finne mor og sønn i ft. 1900. Nå tror jeg imidlertid dej har oppdaget dem. På Øren i Søndeled finner jeg nemlig ei ugift, fattigunderstøttet mor ved navn 'Inger Halvors.' (f. i Holt 1873) med sønnen Ernst - og han er f. i Søndeled 30/11 1899. I samme hus bor det ei jordmor Inger Blesvik - og en av fadderne for Ernst Ingebret hette nettopp Inger Blesvik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved Ernst Ingebrets dåp (se innlegg 11) er kona til garver Halvor Olsen i Søndeled fadder. Denne Halvor må være identisk med Garversvenn Halvor Olsen, som flyttet fra Nes verk til Søndeled 15/11 1892. Og da er jeg overbevist om at Inger Olsdtr. var hans halvsøster - døpt i Holt 21/2 1873. Deres felles far var verksarbeider Ole Halvorsen (sønn til Halvor Svenningsen og Eli Larsdtr.). Ingers mor var Inger Larsdtr. (som var søster til Ole Halvorsens første kone). Inger Larsdtr. var igjen datter til verksarbeider Lars Olsen og Inger Stiansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og da kan jeg jo mase litt til - bare for å ta med at sistnevnte Inger Stiansdtr. ble døpt i Holt 8/3 1795 - og var datter til verksarbeider Stian Nilsen og Torborg Larsdtr. Torborg f. 1767 som datter til verkasarbeider Lars Eriksen og Ranney Eriksdtr. - og da er vi inne i 'belgmakerslekta' på Nes verk (se Lenke). Lars Eriksen var nemlig sønnesønn til belgmaker Lars Eriksen (og sønn til snekker/belgmaker Erik Larsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.