Gå til innhold
Arkivverket

[#27606] Militæruniform


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Min Bestefar Rolf Zetterstrøm født 1918 i Fana og flyttet til Stavanger i 1925. Jeg har et bilde av han i militæret og det ser ut som om han var i marinen. Jeg vet ikke helt når de reiste i militæret på den tiden, men hvis han var ca 18 år vil dette bildet være fra rundt 1936/37. Kan noen ved hjelp av dette bildet si hvor han evt kan ha vært stasjonert? Jeg ser på luen han bruker og tenke på buekorpset i Bergen ;-). Er det noen som kan hjelpe meg med dette her? Med hilsen Jan Owe Zetterstrømbilete0243.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg anbefaler deg å kontakte Marinemuseet i Horten: mar-mus@online.no. Det er mulig de også kan fortelle deg hva slags fartøy han er ombord på. Horten var marinens hovedbase den gang, men det er vanskelig å se av bildet om det er der. Men det er ikke umulig, ut fra den åsryggen som sees i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Bildet forestiller en menig i marinen. Det er tatt ombord i et marinefartøy og kan utmerket godt være fra indre havn i Horten pga. åsryggen i bakgrunnen og det noe lavere landet til venstre. Men jeg får det ikke til å stemme at det kan være din bestefar født 1918 og som da skulle tjenestegjøre rundt 1936/37. På hodet bærer han en lue med silkebånd som henger ned til høyre. Disse ble avskaffet i 1911. Fartøyet han er ombord på er mest sansynlig damkorvetten Ellida bygget ved Karljohansvern værft på Horten 1880. Dette utifra det hvite staget som sees i bakgrunnen til venstre og vantene bak staget som man brukte for å kla opp i masten ved setteing av seil. På fotografier av Ellida sees nettopp dette stag på bakre mast. Til sist Ellida ble solgt til opphugging i 1925. Kan det kanskje være at personen på bildet er din oldefar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei , Jan Owe!Jeg er enig med Rolf Kristensen , Åsgårdstrand at dette ser ut til å være bilde av en eldre kar.Jeg har sendt deg en kopi av et bilde fra Boka ' 175 år på på Opprørt hav , av Jan Ingar Hansen. Her fant jeg D/s Elida. ( til din e-post)Uniformen til mannen på ditt bilde, likner svært på den min oldefar har på seg som Matros på 'Kong Sverre' i 1864. På hans lue er båtnavnet tydelig skrevet.Er det mulig å se om det er et navn på lua til din mann?Godt råd med en henvendelse til marinemuseet. Lykke til. Hilsen Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Bildet er ikke eldre enn fra 1888 for da ble Kragh Jørgensen rifla satt i produksjon,men når den ble tatt i bruk i marinen vet jeg ikke-. Står ikke navnet til fotografen på bildet? MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Jeg ble usikker nå, men hvis det var hans far, så ble han født i 18.11.1883 i Bergen og da skulle bildet være fra ca 1900. Men jeg er usikker, jo mer jeg ser på bildet. Jeg har ikke bilder av hans far før han var over 30, og da var han en tykkere, eller mer korpulent ;-), Men det kan stemme med datoene Deres. Men da er faren veldig lik sønnen, men jeg ser at det ligner på faren, så jeg håper jammen Dere har rett, for da har jeg bilde av min Oldefar Fritz Julius Andreas Zetterstrøm. Han var til sjøs hele livet og var skipsreder med dampbåter fra 1914 og til han mistet sine båter under 1 verdenskrig. Jeg må jammen prøve å få tak i mer bilder av han, så jeg får sjekket dette. Men mener Dere at det er utelukket at bildet er tatt i 1936/37 ? Hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Jeg er sikker på at bildet ikke er tatt i 1936/37. Som jeg sa, silkebåndet ble avskaffet i 1911. Hvis det er som jeg antar tatt ombord i d/k Ellida, må det være før 16.april 1904, fordi da ble kommandoen strøket for siste gang. Til Jan Owe, for enda nærmere identifikasjon, ta en nøyerer titt på bildet og på luen, er det en kokarde (luemerke) foran. Denne ble nemlig innført i 1901. Er det to eller tre striper på kragen, tre striper ble innført tror jeg rundt 1903-1904. Til sist ta kontakt med Forsvarsmuseet i Oslo, de sitter inne med mye opplysninger angående uniformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg tror ikke dette bildet kan være tatt så sent som i 1936. Ville tippe ikke senere enn 1910.Har sammenliknet med bilder av mine sjø/marine- forfedre omkring denne tiden. Jeg tror jeg har funnet fram til denne oldefaren i 1900-telling. Det var ikke lett, hvis du ser hvordan hans navn er blitt skrevet. LenkeTrodde jeg hadde søkt på det meste, men her dukker han opp. Det må vel være rett mann?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å spørre om dine tippoldeforeldres navn.Jeg finner et par , Oluf Zetterstrom og Helene Maria Seim som gifter seg i 1882, i følge F.S. BergenDet kunne passe at morens navn inneholder Marie i 1900-tellingen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Ja Zetterstrøm kom fra Årsunda i Sverige og jeg har hele slekten hans tilbake til 15 og 1600 tallet. Ellers ble Olof Andersson Zetterstrøm(1840-1893) gift med konen i huset han losjerte i når han kom i 1868. Konen het Helene Marie Olsdtr.(1939-1915) og var født i Bergen og giftet seg med Cornelius Johannesen Seim(1831-1881) Hun hadde noen barn som vokste opp fra 1 ekte og 2 som vokste opp fra 2 ekteskap. Dette bildet kan godt være av sønnen Fritz Julius Andreas Zetterstrøm (1883-1940) som ble skipsreder i Bergen fra 1814. Jeg har et bilde av ham som på baksiden er et kort fra broren i 1912 som er adressert til S/S Ellida ;-) Sådere har nok helt rett at det er far til Rolf ja. Skal finne mer til over helgen. Blir bortreis nå til Søndag Mandag Takk for mange svar. mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja da ser det ut til at denne gåten er nesten løst. Nå trenger du vel nesten bare en bekreftelse på at Fritz Julius Andreas Zetterstrøm har vært i marinen , stasjonert i Horten ( på togter med Ellida) Mulig de kan hjelpe deg med lister over mannskapet fra ca 1901-1904 , Det blir vel det mest aktuelle tidsrom?Lurer litt på årstall på kortet 1912, men båten kan vel muligens være i bruk fortsatt, selv om den er ute av bruk som marinefartøy?Ellers må det vel være fra 1914 din oldefar ble skipsreder i Bergen?God tur! Hilsen Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Selvfølgelig var det 1914 og ikke 1814 som jeg først skrev;-) Fritz Julius Andreas var skipsfører og skipsreder hele sitt liv og hadde bl. annet båten Bergensgut som Karsten Alnes skriver om i Historien om Norge bind 4. Denne båten ble torpedert av tyske ubåter og 10 mann omkom. Broren Oscar Seim (1875-1835)drev Seim bank i Bergen og de var rikfolk, og investerte sammen med Fritz Julius Andreas alle pengene sine i Tyskland, men mistet alt i starten av 1920 årene da den Tyske Mark ble devaluert. Fritz tok familien og flyttet til Stavanger i 1925 hvor kona var fra. Hvor Oscar Seim ble av finner jeg ikke ut og har prøvd å lete lenge etter ham og hadde en posting (Seim bank)her som ga endel svar men ikke om banken forsvant i dragsuget eller hvor Oscar Seim bodde da han døde i 1935. Fritz var ombord i Skoleskipet 'Bjørgvin' i 1901, tok styrmannseksamen i 1907, og båtførereksamen i 1907 hva var forskjell på disse siden det var 2 forskjellige eksamenspapirer? Han fikk 23 februar 1914 meddelt Borgerskap av Bergen som Skipsfører. Borgerbrev nr. 5 På kortet som jeg har står det til Chief Mate Zetterstrøm på S/S Ellida og er stemplet 26.11.1912 i Antwerpen. På frimerket er det et annet stempel som det står Bergen på, så dette er et kort til Fritz fra broren. Da må vel båten i 1912 ha vært i Antwerpen. Ellers må jeg takke igjen for alle svar og jeg er imponert over hvor mye informasjon det er mulig å finne ut av et bilde. Tenk å se at dette var denne båten og så fant jeg tilfeldigvis dette kortet hvor det står navnet på båten. Jeg hadde ikke trodd dette var mulig. Tusen takk for alle innspill, og skulle det være noen som vet noe mer om Oscar Seim eller andre ting håper jeg at det blir nedskrevet i tråden her. Jeg skal prøve å se hva som står på bremmen hans, men det er ikke lett å se, og jeg skal prøve å få kikket nærmere på bildet angående striper på kragen. Men kan dette da bety at han var i marinen i tidsrommet 1900 og senere 'Chief mate' som jobb i 1912?. Han var jo utdannet nok. Skulle lagt ved kortet men fikk det ikke til? Men det er bare deler av kortet, da resten er klippet vekk. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Jeg tror det blandes litt rundt marinefartøyet Ellida og S/S Ellida som kortet er adressert til. Dampkorvetten Ellida ble som sagt lagt i opplag i 1904 og der lå den uvirksom helt til 1913/14 da den ble bygget om til verksted- og moderskip for ubåtene. Kortet som er sendt til 1.styrmann Zetterstrøm ombord på S/S Ellida, kan kanskje være d/s Ellida som hørte hjemme i Haugesund 1897-1914 eller d/s Ellida av Bergen som hørte hjemme der oppover på 1900-tallet. Du sier at han var ombord i skoleskipet Bjørgvin i 1901 osv., betyr det at du har hans mønstringsbok? Her står det ofte oppført hvor og når han mønstret på og av. Det finnes forøvrig mønstringsprotokoller og sjømannsruller hvor sjøfolk ble oppført ved på- og avmønstring. Da Zetterstrøm bodde i Stavanger, ta en tur på Statsarkivet i Stavanger og undersøk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Ok. Jeg skjønner. Nei jeg har ikke hans mønstringsbok, men har alle hans vitnemål og sertifikater. Hvis jeg skulle tippe hvilket skip det skulle være, ville det nok bli det fra Bergen siden han bodde der. Men brevet sier S/S Ellida og jeg vet ikke om det kan være d/s eller så. Men jeg skal som du sier, ta en tur å kikke på sjømannsrullene og mønstringsprotokollene. Jeg vet om endel skip han førte, menikke hviken dat, så det kunne vært spennende å fått med dette også. Takk igjen Rolf Hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Har overlevert bildet til han som pr idag er ansvarlig for uniformene til marinen. Han mente ved første blikk at bildet er fra århundreskiftet, men han skal stubbelere litt nærmere og komme med en vurdering. Har du en mailadresse han kan nå deg på? Hilsen Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Takker for hjelpen. Dette hørtes spennende ut. Min mail adresse er jozetter@jgnett.com Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei igjen. Her ble det mye spennende ut av et bilde og litt info underveis. Det er utrolig hvor mye man kan finne utav et bilde. Vel min slektning som har bildet sier at hun ser 3 striper på kragen, Men hun kune ikke se noe på hattebremmen. Bildet er for lyst og tåkete til det sa hun. Ellers var det rart at skoleskipet Bjørgvin var for dårlg til å seile med. I følge 'Vidnesbydet fra Bjørgvin skoleskip' står det at 17 3/4 aar gamle Fritz julius Andreas har vært på kursus fra 1. Mai til 20 september som stuertelev. Karakterene er jun for Dugelighet, Flid, Orden og oppførsel signert Bergen 20de September 1901. Jeg tror at kapteinen som har skrevet under het ; P Amlund og 'Formann i Bestyrelsen' var Rasmus T. Olsen.( Litt usikker på denne underskriften) men det ser slik ut. Det er et spennende Dokumentmed en flott logo på. Vi ser et skip med 3 master og en gast foran en minneplate av Bergenhus festning 'Tror jeg'. Med litt fjell i bakgrunnen og et anker og noen årer. Flott å se på. For å vise dette legger jeg det ut som et nytt tema og kaller det for Skoleskipet Bjørgvin. Mvh Ja Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Jeg glemte den informasjonen du ga at din oldefar flyttet til Stavanger i 1925. Innrulleringsprotokoller etc fra Bergen innrulleringsdistrikt befinner seg sikkert på Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei igjen Rolf og takk for all opplysninger i denne sak. Jg skal ta turen nedom å kike på hva de har av opplysninger. Med hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.