Gå til innhold
Arkivverket

[#27607] Tyskeruniformer? Eller uniformer fra Nasjonal samling?


Gjest Kristian Aarstad Zetlits
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Hei. Jeg fant dette bildet og jeg tror at det er norske nazister i Sola-Stavanger-Sandnes regionen. Jeg gjenkjente en på bildet, uten å nevne mer om det. Men mannen til høyre har en uniform som er ulik noen av de andres uniform. Etter ryktene var disse menn medlemmer av Nasjonal Samling og jeg fikk bekreftet dette ved dette bildet. Jeg kan si så mye at jeg vet at personen helt til høyre i bildet satt 1 år i arbeidsleir etter krigen, uten at jeg vet hvilken dom han fikk. Men ett år straff fikk han. Jeg vet at han jobbet frivillig som skogsarbeider under krigen, sammen med andre Nordmenn som ble tvunget til å jobbe av tyskerne. Kan noen fortelle hva type uniform mannen helt til høyre bærer.? Evt noen av de andre også. Var dette vanlige uniformer for Norske medlemmer av NS? De så ut som noe mer enn bare medlemmer av en gruppe fra NS? Jeg har ikke peiling, men håper andre kan se noe mer utav dette bildet mvh Kristianbilete0244.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Takk for raskt svar. Jeg må spørre deg om det er forskjell på om de brukte skulderklaffer eller ikke.? Såvidt jeg forstår er Wehrmacht navnet på den tyske hær? Vil man da kunne tro at disse menn var aktive i noen form for krig, eller var de evt, gjerne bare Norske vakter e.l.? De Norske NS folkene. Brukte de alle uniformer? Eller var det kun de som var mer aktive eller slik. Jeg tenkte siden han kun fikk 1 år som straff etter krigen. Jeg får lese litt om temaet og se hva jeg kan finne om dette. Jeg søkte litt på internett og så at det var mange Norske Wehrmacht soldater som ble med i frontkampene, men det var vel gjerne ikke alle? med hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg ser nå at det er kun personen i midten som ikke er iført Wehrmacht uniformer (sivil ?). Jeg vet ikke hvorfor skulderklaffene mangler, men det lille jeg vet tilsier at de skulle være der. Det kan også være at bildet ikke viser dette godt nok.Wehrmacht var en slags fellesbetegnelse på den tyske hær (Heer), luftvåpenet (Luftwaffe) og marinen.(Kriegsmarine) .Personene på bildet er iført hæruniformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne

Jeg tror bildet er tatt rett etter frigjøringen og at personene på bildet er fanger. Hvorfor skulle de eller har helt ribbete uniformer? Ikke et eneste merke eller medalje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Alle personene unntatt en bærer Wehrmacht-uniformer. Jeg tror ikke de er norske nazister, ettersom de (Med noen få unntak som bekrefter regelen)tjenestegjorde i SS-avdelinger hvis de var i tysk fronttjeneste. At det er Wehrmachtsoldater ser man av merkene på kragen, men også på ørnemerket på brystet. SS-soldatene bar dette merket på venstre arm og hadde en annen type kragemerker. Så vidt jeg vet ble fangers uniformer ribbet for alt som var av merker inkludert skulderklaffer og kragespeil etc. Antageligvis er bildet tatt i en uformell sammenheng, derfor de manglende skulderklaffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Ser det ikke ut som om bildet er tatt i en eller annen forlegning? Hvem er i såfall den sivilkledde midt på bildet? En sivilkledd soldat? En besøkende? Hvorfor er vedkommende i såfall der?Dessuten: kunne skulderklaffene tas av og på sånn uten videre? En skulle jo tro at disse var sydd fast ytterst på skuldrene, og at dette ikke var noe som lot seg fjerne fra tid til annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Jeg vet at personen til høyre er Norsk iallfall, han kjenner jeg igjen, men ellers vet jeg ingenting. Jeg har alltid hørt at denne personen var nazist og medlem av NS og at han satt 1 år i fangenskap etter krigen. Om noe annet er sannheten vet jeg ikke. Hvis han bar en slik uniform, vil det da bety at han var frontsoldat. Jeg vet også at han under krigen var på skoghogst frivillig sammen med andre som ikke jobbet frivillig. Dette blir en gjentagelse av 1 posting, men er nå i tvil om det jeg har hørt om NS og medlemsskap der? Kanskje han oså var frontsoldat av en eller annen type. Jeg fant også andre bilder av samme personer senere i livet uten uniformer, men i festlig lag. Kanskje en minnemarkering.? Hvem brukte disse uniformene? mvh Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

De fleste nordmenn, som var med i krigshandlinger på tysk side under 2. verdenskrig, var tilknyttet spesielle SS-avdelinger. Også kjent som 'Frontkjempere'. De ble utskrevet til ulike SS-avdelinger. Merkingen av disse og andre SS- unformer skiller seg klart ut fra hæruniformene, dette vil en bl.a. se på kragene, som Trond Bekkevold nevner. Jeg kjenner ikke til at nordmenn i større antall ble innrullert i den tyske hær under Wehrmacht.Utfra opplysningene, angående den ene personen, vil jeg tippe at bildet viser nordmenn som er dømt for et eller annet forhold under krigen. Og at de bruker 'ribbede' tyske hærunifromer som fangeklær.Uniformen til personen som står bak kan være en offisersuniform, da 'bunnen på kragen' ser ut til å være svart. Dette burde også styrke teorien om at dette dreier seg om nordmenn i 'fangeklær'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Hei og takk for alle svar. Men er uniformene helt ribbet. Jeg tenker på ørnen på personen helt til høyre som han har på høyre side på jakken. Dette kan vel også noen andre ha, da vi ike ser skikkelig. Men ble fangeklær fra Østfronten sendt til Stavanger distriktet for bruk på fanger etter krigen, det må da ha vært andre typer militærklær å bruke i dette området. Det er vel rart at de sendte klær fra en annen landsdel for å bruke som fangeklær når de hadde nok av andre typer tyskerklær i dette området rundt Stavanger? Eller? Ville Wehrmacht uniformer bli brukt på denne kanten av landet? Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Mulig jeg har mistet et poeng her, men det er vel ingenting ved disse uniformene som tyder på at de var brukt ved Østfronten. Det er vel snakk om helt vanlige Wehrmachtuniformer som var i bruk i Norge såvel som på Østfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Ja, du har helt rett, jeg misforsto og trodde at Wehrmachtuniformer kun ble brukt ved Østfronten. Men da blir en uniform en uniform, men jeg lurte mest på om de var helt ribbet siden ørnen på jakken fremdeles var der? Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Men om dette er krigsfanger, så er det pussig at det står sekker med hjelmer på skapene i bakgrunnen. Dessuten er ikke uniformene mer ribbet enn at det er ørn på brystet og gradsmerker på kragen (korporal ser det ut som). Kan det være en slags offiserskole? Det ser ut til at alle har gradsmarkering på kragen, noe de neppe ville hatt om bildet var tatt i en vanlig soldatbrakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Smiler de på bildet? Det vil i så fall tyde på at det ikke er snakk om fanger. I det hele tatt; at sju menn har klumpet seg sammen foran kameraet, tyder vel på at de ikke har gjort noe de skammer seg over (i det bildet blir tatt, i hvert fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Hei Ja, de smiler på bildet. Jeg har sladdet ansiktene deres, men de smiler hele gjengen, og jeg fant nylig samme type bilde i et gammelt fotoalbum som har stått fremme hos mannen til høyre som forøvrig er død for noen år siden. Han var født i 1918, og jeg har sett bilder av hele gjengen senere i livet hvor de har møttes med det Norske flagg oppheist ved siden, så de var nok glad i landet sitt. Derfor er det en merkelig historie dette her.? mvh Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Gradsdistinksjoner på Wehrmachtuniformer var på skulderklaffer, jf. tidligere innlegg her.Jeg kan være enig i at det står sekker på skapene, men synes det er litt vanskelig å se om det står hjelmer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det ser veldig ut som om det er en hjelm foran sekken til venstre, og til høyre for sekken til høyre. Det er kanskje lettere å se på originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.