Gå til innhold
Arkivverket

[#27613] Ole Ingebrigtson, ca 1795 - 1877, Gudbransdalen, bosatte seg på Øre, Gjemnes


Gjest Torill Johnsen Myklebost
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Johnsen Myklebost

Jeg prøver å finne min tipp,tippoldefar Ole Ingebrigtson (ca. 1795-1877) gift 1823 med Olava Kjerstine Jensdotter fra Kristiansund (ca. 1789-1869.)Det ble sagt at han kom fra Gudbrandsdalen. Han traff kona si da han tjente på Knutset der hun også tjente. De flyttet til Fjøsteigen 'Bua' på Myklebostad i 1826, et bruk han hadde kjøpte fem år tidligere.Har ikke funnet han i folketellingen i 1801 og vet heller ikke når han kom til Øre, Gjemnes. Men han må ha kommet i 1821 eller tidligere vil jeg tro. Vet ikke om han kom alene eller sammen med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865-tellingen opplyses det at Ole Ingebrigtsen var født i Øre sogn, Tingvoll prestegjeld. Han er 66 år i 1865 – f.ca. 1801, mens kona er 12 år eldre, f. ca. 1787 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61560.wc2&gardpostnr=698&personpostnr=4488&merk=4488#ovre>Lenke. Sønnen Ole Olsen bor hos dem, 40 år, ugift.Dette er nok Olava Jensdatter i 1801, Kvernes (nåværende Kristiansund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen Myklebost

Hei GretheTakk for hjelpen, vi i familien var nesten sikre på at han kom fra Øre, dette kan jo bekrefte det vi trodde. Se tidligere innlegg: 26700 (10)under Møre og Romsdal.I følge andre kilder sies det at han kom fra Gudbransdalen. Synes det var merkelig hvis han kom fra Gudbransdalen da bestefar aldri nevnte at hans fars slekt kom derifra. Du har funnet samme Olave som meg i folketellingen i 1801, men hva betyr _dahl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

En mulig kandidat - bør sjekkes!OLE INGEBRETSEN Male Event(s):Birth: 10 MAR 1801Christening: 15 MAR 1801 Ore I, Tingvoll, More Og Romsdal, NorwayDeath:Burial:Parents:Father: INGEBRIGTH OLSENMother: RANGNILD FRIDRICHS DR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da kan dette muligens være Ragnhild Fredriksdatter, tjenestepike på Dønnum Lenke. Legg merke til at det står en Ingebrigt Olsen registrert litt lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Leser dette om 1801-tellingen i DA:Folketeljinga skulle syna stoda den 1. februar 1801, men da det altså var grunn til å tru at arbeidet ikkje kunne sluttførast denne dagen, måtte teljarane få ytterlegare instruksjonar. Det heiter i reskriptet at dei skal la vera å telja born som er fødde etter den 1. februar, men ta med i listene dei som levde denne dagen og var døde seinare. Det er derimot ikkje sagt noko tilsvarande om korleis flyttarar skulle handterast.At barn født etter 1. februar ikke skulle tas med, forklarer kanskje hvorfor Ole Ingebrigtsen er blitt registrert - forutsatt at den Ole jeg har funnet i FS er den riktige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.