Gå til innhold
Arkivverket

[#27618] Olaus J. Floer (1795-1840) og Barbra Martine Frank (1797-1848) fra Trondhjem


Gjest Erik Floer Sandnes jr.
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Floer Sandnes jr.

Søker etter foreldrene til Olaus J. Floer, han hadde sønnen Oluf Martin Floer født 1823.Olaus skal vistnokk komme fra Gudbrandsdalen, men jeg står helt fast. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jeg har nok heller ikke funnet foreldrene enda, men et spørsmål ? Mener du at hans kone Barbra Martine døde i 1848. Jeg lurer på om det er henne som bor i Trondhjem som enke i 1865. 71 år gammel født i Trondhjem. Nå fikk jeg ikke til å kopiere det hit. Men i 1865 så heter hun altså Barbra Martine Flor. Så søk på flor i 1865 så finner du henne. Det bør jo ikke være henne, ville bare nevne det.Men, om Olaus. Kan j'n stå for et sen etternavn og at det er det han må letes på, og ikke flor ? Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Floer Sandnes jr.

Hei,det stemmer at hun ikke døde i 1848, har ikke årstallet hun døde. Det er hun som står oppført i 1865-tellingen.Hvor kommer du inn i slekten? Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut til at familien har holdt seg i Trondheim hele tiden. Foruten Oluf Martin f. 1823 fikk de Elen Margrethe i 1826 og Rekka Marie i 1829. Alle døpt i Domkirken.Da er vel muligheten for at de ble gift og han begravet ved Domkrk. ganske store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Floer Sandnes jr.

Hei, ja det må undersøkes, de fikk også Oline Bergithe Floer f. 1833.Oluf flyttet til Oslo som 17 åring og hans slekt kjenner jeg.Rebekkas slekt er helt ukjent. Hun gikk for å være gammeljomfru hele livet. Men hun har to barn oppført som trolig var 'løsunger'. Claus Pettersen og Hanne Holter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Ørnulf Rognås

Erik! Du spurte for lang tid siden om min forbindelse med Flor/Floer slekten. Jeg har svart på det under nr. 2971. Hilsen Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Se nr 3Vigsel mellom Olaus Johnsen Flor og Barbro Morthina Franck den 28 desember 1820. I flg denne er brudgommen 23 år ): født ca 1797.Men, jeg finner ikke Olaus J Floer ved noen fødselsinnførsel i 1797-1798???PLEASE HELP!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvor har du lett etter ham?1797-98 er for liten margin. Du burde starte på 1795 og kanskje trekke det ut til og med 1799 f.eks.Og det er jo ikke sikkert han var født i Trondheim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er Domkirken. Jeg så lysningen i samme kirke. Forlovere Peder Schancke og C Frank.Det lønner seg å gå gjennom konfirmerte, f. residerende kapellans bok for Domkirken som inneholder konfirmerte fra 1807 og utover.Jeg kikket såvidt på konfirmerte og så en Olaus Vandvig konfirmert i 1812, født i desember 1797. Han var også døpt i Domkirken 10/12-1797 med foreldre Siver Jonsen Vanvig og Ranni Olsdatter.Kunne det være mulig at Olaus tok sin fars etternavn og deretter av en eller annen grunn Flor i tillegg?Kun en hypotese - mulig? Jeg vet ikke.Han er er her i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Det er mulig, men ingen av navnene i Vandvig familien går igjen i slekta senere? Og som du også sier, hvor i all verden kommer Flor-navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Min hypotese er sikkert nokså usannsynlig,så den kan vi glemme så langt.Hva med den kandidaten som Berit har lenke til i nr 14? Denne Olaus Jonsen med far Jon Hoan og mor Elen Jonsdatter er den mest aktuelle kandidat i Trondheim i 1801. Er han sjekket ut eller?Så er det en Peter Olaus Jonsen i Skogn som forsåvidt har nokså riktig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Hei Astrid! Har hørt rykter om at Jon Hoan kan være riktig kandidat, men det finnes ingenting(så vidt jeg vet), som understøtter dette. Mulig dette er der hvor denne grenen på treet må avsluttes :-( Har sett på dåpen til min tippoldefar Oluf Martin Olaussen Flor i 1823, og det er ingen blant fadderne som bringer meg nærmere Olaus sitt opphav. Ved vigsel så står det at Olaus logerer i en eller annen gate i Trondheim. Det er sikkert hos Snekkermester Schanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg gikk gjennom konfirmasjonslistene for Domkirken, og den eneste jeg fant som kan være av interesse, var en Jon Olaus pluss et navn til jeg ikke klarte å tyde med foreldre Jon Larsen og Berret Jonsd. Etter farens navn står det noe som kunne tydes som Kipper som jo er et yrke. Under alder står 9. sept 1798. Jon Olaus ble konfirmert i 1814, side 68 nr 13, residerende kapellans bok.Den samme Jon Olaus ble døpt 9/9-1798 i Domkirken med foreldre Jon Larsen Foss og Beret Jonsdatter (Jensdatter). Det interessante er at PEDER SKANKE er en av fadrene.Nr 95 til høyre:LenkeDette er en kandidat og ingenting mer. Jeg sier ikke at det er din Olaus Floer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Uten at jeg har satt meg skikkelig inn i dette; en Franck-slekt kom til Skogn ca 1800 (jeg er selv en av etterkommerne). Det var en hel familie. Hoan kan kanskje være Holan i Skogn?Men dette kastes bare inn 'på stående fot'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Dette var meget interessant Astrid :-) Tror du kan være inne på noe her. Det at Peder Schancke står oppført som en av fadderne kan i aller høyeste grad tyde på at du har funnet den rette :-) Så også du stammer fra han Franz Franck Flatmo fra Sängerhausen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har rett i at det ikke er så mye å finne i fadderne på barna - ikke ved første øyekast i hvert fall. Men det er lurt å notere dem ned for senere bruk.Den siste jeg så på var Rebekka Marie døpt som nr 38 1830: LenkeDe hadde vel flere barn etter henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

For ordens skyld tar jeg med Olaus født 5/3-1800, døpt i Vår Frue 28/3 med foreldre John J Holm Jægtskip. og Elen Jonsd. Nr 16: LenkeDette er sannsynligvis den familien som Berit har lenke til i innlegg 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.