Gå til innhold
Arkivverket

[#27619] Jørgen Vido, Manufakturhuset, Bergen, Balestrand, 1700-tallet


Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

I sin bok 'Balestrand. Bygd og ætter' nevner Jon Laberg en av mine forfedre, Jørgen Vido, som tidlig på 1700-tallet var bestyrer for Manufakturhuset i Bergen. Jørgens datter Sitrona havnet på Balholmen i Leikanger. Er det noen som vet noe om Jørgen Vido eller hans opprinnelse?Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Jeg er også etterkommer av Sitona Katarina Jørgensdtr. Wido (1691-1762) på Balestrand. Hun var gift hele 5 ganger - norgesrekord? Kanskje hun var datter av sersjant Jørgen Wida som var oppsitter på garden Lund i Eivindvik i Ytre Sogn 1701, 40 år med en sønn Samuel 12 år? Sitona hadde også en sønn med navn Samuel, som kan være oppkalt etter sin morbror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Mange takk for opplysninger og kommentarer. Det er en del år siden jeg sist så på Jon Labergs bok, så jeg bør nok gå tilbake til den.Dette med Jørgen og Manufakturhuset må vel være en feil; alle henvisninger jeg har funnet til styreren sier at han het Jacob (von) Wida/Wido.Terje, har du noen oversikt over Sitronas etterslekt? Det jeg har er en del av en database som kan lastes ned fra http://home.comcast.net/~jansjavik/, hvor du kan finne en del om hennes etterslekt i Rødøy på nordre Helgeland.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Tandsether

Jeg har ikke så mange opplysninger om etterkommerne til Sitona, men dette er det jeg har. I første ekteskap med Halvard Pedersen Lunde, også kalt Biri (1664-1731) av ukjent opphav:1. Peder Halvardsen, var offiser i Christiania 1752, men i skiftet etter mora på Henjesanden i Leikanger 3.8.1762 heter det at han er myndig men sies å være død. Han er kalt 'Birj eller Lunde' i skiftet etter broren 1752.2. Jørgen Halvardsen, var i garden i København 1752 men underoffiser i Holstein 1762.3. Ole Halvorsen, han var husmann men ikke bosatt i Balestrand iflg. Laberg.4. Samuel Halvardsen dp. 20.2.1724, død ung.5. Samuel Halvardsen dp. 18.2.1725, bgr. 17.6.1725.6. Samuel Halvardsen dp. 25.12.1728 død etter 1801 (ikke funnet begravd). Gift i Vik 27.12.1752 med Guri Andersdtr. Valsvik dp. 11.7.1728 bgr. 28.7.1793, datter av Anders Hansen Valsvik (1695-1765) og Anne Johannesdtr. Hauglum (1687-1771). Jeg har funnet disse barna, men de hadde sikkert flere som er født i Vik: a. Sitona ca. 1753-1835, gift med handelsmann Gjert Nilsen Falck. b.Johannes dp. 13.5.1764 c. Brita dp. 2.4.1767, gift med Johannes Johannesen Holen er mine forfedre. d. Anders dp. 22.6.1770Sitona gift (2) 1732 med lensmann Jon Andersen Tjugum bgr. 1733, 28 år. De hadde sønnen Halvor dp. 1732, skifte etter ham på Valsvik i Vik 17.5.1752.Sitona gift (3) 1734 med Lars Skaksen Vesterheim, Sogndal bgr. 1734, 26 år. Ingen barn.Sitona gift (4) 29.12.1734 med Nils Knutsen Eri, Lærdal f. ca. 1700 bgr. 13.1.1747. Ingen barn.Sitona gift (5) 26.11.1748 med Anders Ivarsen Bjåstad 1689-1769, ingen barn.Ved skiftet etter Halvard Lunde i 1732 var det gjeld til Margrete Bendixdtr. og Jacob Sars, begge i Bergen. Det kan tyde på at Halvard eller Sitona kom derfra. Før de kom til Balestrand bodde de i Hafslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Dette er ein spennande huslyd. Halvor Pederson Lunde tok visstnok i 1717 over som gardbrukar på eit bruk på Lad i Hafslo og fekk 29.6.1719 skøyte på dette bruket. Han budde her fram til 1720, då han bygsla bort garden òg sjølv flytte til klokkargarden Lunde i Balestrand.Han må vera komen til Hafslo som ganske nygift, med Sitrhona Cathrine Jørgensdotter Vido, og sonen Jørgen vart døypt i Hafslo 16.10.1718.Eg undrar meg over alderen hans. Ifølgje kyrkjeboki for Leikanger var han fødd kring 1664, men i so fall var han over 50 år gamal då han gifte seg,,,,; ikkje umogeleg, men er det truleg?Elles er ogso eg nysgjerrig på opphavi både til Halvor og til Sithona...; er det noikon som har forska meir på det?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dette er ein spennande huslyd. Halvor Pederson Lunde tok visstnok i 1717 over som gardbrukar på eit bruk på Lad i Hafslo og fekk 29.6.1719 skøyte på dette bruket. Han budde her fram til 1720, då han bygsla bort garden òg sjølv flytte til klokkargarden Lunde i Balestrand.Han må vera komen til Hafslo som ganske nygift, med Sitrhona Cathrine Jørgensdotter Vido, og sonen Jørgen vart døypt i Hafslo 16.10.1718.Eg undrar meg over alderen hans. Ifølgje kyrkjeboki for Leikanger var han fødd kring 1664, men i so fall var han over 50 år gamal då han gifte seg,,,,; ikkje umogeleg, men er det truleg?Elles er ogso eg nysgjerrig på opphavi både til Halvor og til Sithona...; er det noikon som har forska meir på det?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Hei Terje Tandsether (3)Det kan høres rett ut det du skriver om Sersjant Jørgen Wida. Når han har sønn Samuel og Halvard og Sithona også har det virker det overbevisende. Har skrevet det opp en perm der min slekt er.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.