Gå til innhold
Arkivverket

[#27623] Amerikaslektninger fra Holt (Aust-Agder) etter 1880


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min morfars eldste bror, John Georg Johnsen (f. på Buene/Tøa i Holt 5/12 1885), reiste 19 år gammel (jf. bygdeboka for Holt, tilleggsbindet) til slektninger i Wisconsin. Senere skal han ha tatt land i Minnesota og i Canada. 8. januar 1916 døde han etter en 'kjøreulykke'. Han ble (jf. bygdeboka) begravet i Neville, Saskatown, Canada.Min morfar (f. 1901) var en av de yngste i søskenflokken og hadde ikke nærmere informasjon om storebror, og alle som kunne vite noe mer, er nå døde. Er det noen som vet om det finnes kirkebøker eller andre kilder i Canada som kan inneholde informasjon om min grandonkel?De slektningene han reiste til, må ha vært to tanter (søstre av min oldefar Jens Olaves Johnsen), som bodde i Wisconsin. Gunhild Karine Johnsdatter (f. i Kjenndalen u/Bjelland, Holt, 13. september 1847) utvandret 13. september 1883. Hun giftet seg i Wisconsin og døde der i 1915. Hvilke kilder er tilgjengelige m.h.t. å finne ut hvem hun giftet seg med og eventuelle barns navn? Søsteren, Hanna Serine Johnsdatter (f. i Kjenndalen u/Bjelland 29. september 1851) reiste til USA noen år etter (kjenner ikke nøyaktig årstall) - først til Chicago, deretter til søsteren i Wisconsin, hvor hun døde ugift i 1912). Her er mine oldeforeldre med barn i 1900 (de fikk to barn til etter folketellingen, deriblant min morfar): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg tror jeg fant din John Georg Johnsen fra Holt i emigrasjonslister for Aust Agder.LenkeHer kaller han seg John Johnsen. Alder og fødested og ankomststed stemmer vel?Jeg ville anbefale deg en ettersøking under DIS.Enten i det nye forumet, eller på DIS 'Chat'.Det er mange som er hjulpet med opplysninger om emigranter der.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Gunn! Joda, det er nok min grandonkel. Han ble bare kalt John, selv om han var døpt John Georg. Under Emigranter fra Kristiansand 1873-1930 har jeg forresten også funnet hans far (min oldefar) Jens Olaves Johnsen Lenke. Det er litt underlig. Jeg har bedt min mor kommentere den opplysningen, men hun har aldri hørt at han reiste til Amerika. Han var styrmann i utenriksfart (seilte mest på Afrika og Sør-Amerika), mens oldemor drev gårdsbruket hjemme (og oppdro alle barna!). Det står ingenting om hva han skulle gjøre i Amerika (hvis ikke 'Merknad 1351' har noe med det å gjøre). Derfor kan jeg tenke meg ett av to sannsynlige formål: Enten skulle han besøke sønnen og ev. annen slekt - eller han skulle mønstre på i Amerika (en kombinasjon kan selvsagt tenkes). Hans Amerika-opphold må uansett ha vært svært kort, så det er litt underlig at han da er registrert som emigrant. Men det var vel kanskje slik at alle ble registrert som emigranter, også 'turister'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg har lett etter din Gunhild Karine Johnd. også,Den eneste jeg finner med navn Gunhild Johnsen f. 1847 kommer fra Arendal. Hun er registrert som Sjømann, pussig nok?LenkeKan hun også ha vært hjemom en tur etter utvandring sept 1883?Har ikke greid å finne henne på det årstallet på de tilgjengelige emigrantlistene.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har også lett både etter henne og søsteren - uten resultat. Ditt funn er interessant, men jeg tviler på om det er rett Gunhild. Hjemstedet Arendal stemmer ikke helt, og det ser ut til at de tre neste personene på lista er hennes døtre. Siden de står oppført med samme patronym som mora, er det vel helst farens patronym som er Johnsen (og at Johnsen her brukes som slektsnavn på alle familiemedlemmene). Det at denne Gunhild/Gunilde står oppført som sjømann, kan selvsagt komme av at mannen muligens har vært kaptein, styrmann e.l. på skuta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

John ankom Ellis den 26. nov. 1904 med S/S Baltic. Han skulle da til sin onkel Hans Arnesen Lomtoi? (Det siste navnet er her sikkert feil, da det er vanskelig å lese), 221 Frank(?) Ave, Racine, Wisconcin.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk, Arne! Hans Arnesen L... må altså være Gunhilds ektemann. Jeg skjønner imidlertid ikke helt Grimstad-opplysningen. Kan denne Hans ha vært fra Grimstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen, Gunn! Jo da, det er god hjelp. Jeg er nemlig ute etter så mange konkrete opplysninger som mulig om denne delen av slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Denne gangen fant jeg en Gunhild Johnsen på søk Ellis Island 1900. Hun er oppført som 53 år,Last place of Recidens Chr. Arrival 26 sep 1900 age 53 Y ship Oceanic Port of departure Liverpool.Hvis dette er den rette damen har hun kan hende vært her på besøk etter første reisen?Prøver å legge en lenke til det jeg fant på Ellis Island, men jeg vet ikke om det går. LenkeKan jo også være et blindspor?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kort oppsummering: Jeg tror nok ikke noen av de nevnte Gunhild'ene er den rette, men takk både til Gunn og Arne for god hjelp i letingen. John (Georg) Johnsen tror jeg imidlertid dere har funnet, og det er jeg svært glad for. Så har jeg et sted jeg kan nøste videre fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant John Johnsens ankomst til Ellis, men for meg ser det ut til at den onkel Hans Arnesen, nevnt i innlegg 6, tilhører personen i linjen ovenfor - og at John skal besøke 'friend Bertin Risbaldh [?]'. Jeg kan ikke umiddelbart forbinde noe kjent med denne Bertin, og det er selvsagt mulig at det er mine øyne som ikke 'sporer' helt. Det er litt vanskelig når man ikke får fanget hele dokumentet i ett bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så fint at du fant han også !Lykke til med leting. Ser at det er ganske mange som etter hvert får hjelp gjennom Dis nå.Utrolig mange hjelpsomme mennesker som har muligheter til å søke i arkivene også i Canada.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om du ser i kolonne 11 under 'Final Destination', like til høyre for hvor det står Arendal, så ser du at han skal til Racine Wisc. Og ser du så på kolomme 16 helt øverst, så vil du se at navnet på den folk skal til står først, deretter følger adressen under.Mvh.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1910 finnes i Racine Wisconsin én eneste Hans Arnesen (50 år, født i Norge- gift for 2. gang - vært gift i 19 år innvandret 1882 - er naturalisert) og kona Hilda (gift 1. gang, født i Norge, har født 2 barn, begge er i live, vært gift i 19år, innvandret 1884) - det bor en sønn der også: Alfred 22 år, født i Wisconsin av norske foreldre.) - Jeg finner disse folka også i 1900 - Da sies det at Hilda er født i septemer 1849. Altså er denne Hilda neppe identisk med Gunhild Karine Johnsdatter (f. i Kjenndalen u/Bjelland, Holt, 13. september 1847) eller Hanna Serine Johnsdatter (f. i Kjenndalen u/Bjelland 29. september 1851).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja Jon, - jeg så også på denne Hans Arnesen i går og kom til samme konklusjon som deg. Jeg er redd for at den Hans A. vi søker er innført i tellingene med det etternavnet som står i manifestet, og som jeg ikke klarer å tyde. Det er mulig 'løsningen' finnes der. Det kan jo godt være et gårdsnavn her i Norge.Jeg sjekket litt rundt den Gunhild som reiste i 1892, med tanke på at en Johnsdatter eller Johnsen KUNNE jo også ha blitt gift med en Johnsen.Jeg finner i 1900 i Chicago:Andrew Johnson f. apr. 1849 i Norge, imm. 1888, gift i 25 år m. Gunhild f. aug. 1847 i Norge, imm. 1892. Barn: Tilla f. sept. 1879 i Norge, imm. 1892 og Inga f. 1882 i Norge, imm. 1892.Gunhild har født 4 barn, hvorav 2 er døde. Da er vel Thora den ene av dem som er døde. Tilla vil jeg tro er her den samme som Josephine. Så da kan vi vel stryke denne Gunhild som en mulig 'kandidat'.Jeg har også søkt med kun fornavnet Gunhild og varianter av navnet uten å kunne finne noen som passer helt. Det nærmeste jeg kom var en Gunhild Berg i Richland, ND. (1900-Census). Hun var født i mars 1847 og immigrerte i 1883, gift med en Isaac Berg. Men de hadde vært gift i 24 år og hadde en sønn Anton f. 1876 i Norge, - så da blir også dette feil. Det er også mulig at denne Gunhild het Bjørnsen til pikenavn.Nei, det ble en skikkelig nøtt, dette her. :-)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det ser ikke helt enkelt ut. Jeg har også lagt ut en etterlysning i DIS-forum, der det er en del emigrasjons-eksperter - uten nevneverdig resultat foreløpig.Eventuelle barn vil muligens være oppkalt på en eller annen måte. Gunhild Johnsdatters foreldre het John Jørgen Halvorsen og Gro Johnsdatter, og besteforeldrene hhv. Halvor Jensen - Gunvor Helene Lydersdatter og John Andresson og Gunhild Hansdatter.Foruten Gunhild var det bare min oldefar, Jens Olaves Johnsen, og yngstesøstera Johanne Gundine Johnsdatter (f. 1863) som hadde barn. Sistnevnte hadde kun ei datter: Maren Elevine. Dermed er sammenlikningsgrunnlaget m.h.t. barn og oppkallingstradisjon i familien heller spinkelt. Her er alle min oldefars barn:1. John Georg Johnsen (1885-1916).2. Søren Emil Johnsen (1888-1970-årene).3. Konrad Johnsen (1890-1910).4. Jenny Elina Johnsen, gift Noraberg (1893-ca 1985).5. Ellen Gunhilde Johnsen (1896-1980-årene).6. Alfred Ingolf Johnsen (1899-1991).7. Harald Johnsen (min morfar; 1901-1989).8. Klara Sofie Johnsen, gift Haugstøyl (1907-1990-årene).(De nøyaktige dødsårene har jeg i et 'annet' lager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg oppdaget nettopp at jeg beklageligvis har skrevet feil utvandringsdato på Gunhild Karine Johnsdtr. Hun reiste ikke 13. september 1883, men 3. april 1883. Feildateringen skyldes nok et 'overslag' fra fødselsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg antar at utvandringsåret til Gunhild er tatt fra bygdeboka for Holt. Men i kirkeboka er hun registrert utflyttet 3/4-1884 (Ministerialbok for Holt 1872-85, folio 410).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha Gunnar! Da stemmer opplysningen i ft for Wisconsin, der hun er registrert utflyttet i 1884. Jeg har nemlig også lagt ut en etterlysning i DIS-forum og fått god hjelp der. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, da kan det jo se ut som om denne Hilda er 'din' Gunhild likevel, og intet er vel bedre enn det. :-)Men med kombinasjonen av feil immigrasjonsår og alder i 1910- tellingen samt det faktum at hun var i live i 1920, så håper jeg at du har forståelse for at vi avskrev henne som en mulig 'kandidat'. I 1920 er hun innført med en alder på 72 år, så det stemmer godt med fødselsår 1847. Hun bor da sammen med sin mann i naboleiligheten til sønnen Alfred so er gift med Martha, 27 år gml., imm. 1914, f. i Norge. De har barna Hilda M., 3 år og 5 mnd. og Loraine, 1 år og 6 mnd., begge f. i Wisconsin.Min 'unge' kone fyller 50 i dag, så jeg får ikke tid til å 'jobbe' videre med dette før mandag, - men jeg ser jo at du får ypperlig hjelp av vår gode venn Laila, så da skulle vel denne 'saken' være i de 'beste hender'.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.