Gå til innhold
Arkivverket

[#27623] Amerikaslektninger fra Holt (Aust-Agder) etter 1880


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har også fått ypperlig hjelp av deg og andre. Jeg er i det hele tatt overveldet over responsen. Takk igjen for nye, spennende opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fikk tid til litt søk før det 'braker løs' her, og finner noen registreringer på en Alfred Arnesen som jeg tror kan være sønn av Hans, selv om han i 1900 er oppgitt til å være født 1886. Alderen varierer litt fra telling til telling, - i 1930 er han f. eks. 42 år gammel.Wisconsin Births 1820 - 1907:Alfred Arnesen f. 16. des. 1887 i Racine County. (Reel 0246 - Record 000522) California Death Index, 1940 - 1997:Alfred Arnesen, SSN: 391010009 - f. 16. des. 1887 i Wisconsin, død 26 okt. 1964 i San Diego. Morens pikenavn: LARSON. Social Security Death Index:Alfred Arnesen. SSN: 391 - 01 - 0009. Siste oppholdssted: California. Født 18. des. 1887, død okt. 1964. State (year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951) World War 1 Draft Registration Cards, Wisconsin, Kenosha County, (underskrevet 5. juni 1917):Alfred Arnesen, 29 år gammel, hjemme adresse: Union Grove, Wisconsin, født 16. des. 1887 i Racine, Wisc. USA. Yrke: Farmer. Gift og har barn (under 12 år gamle).( Her blir det vanskelig å lese, men det KAN stå ett barn 8 mnd. gml.) Han har en gjennomsnittlig (medium) høyde og kroppsbygning, blå øyne og blondt hår.Yrket stemmer ikke så godt, men han kan jo ha jobbet noen år på en farm før 1920.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen, Arne. Jeg har også oppdaget ham i Social Security Death Index i FS, men du kommer har med flere konkrete opplysninger. Det er absolutt mulig du har funnet rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Av databasen 'U. S. Veterans Cemeteries ca. 1800 - 2004' ser jeg at Alfred ble begravet den 30. oktober 1964 på Fort Rosecrans National Cemetery.Name: Alfred Arnesen.Birt Date: 16 Dec 1887Death Date: 26 Oct 1964Rank: PVTBranch: US Marine CorpsLast known address: P. O. Box 6237 San Diego, CA 92166Interment Date: 30 Oct 1964Cemetary: Ft. Rosecrans National CemeteryBuried At: Section A - C Site 310Du kan også finne ham her: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk for nye spennende detaljer. Nå gjenstår selvsagt en endelig verifikasjon av om dette er 'min' Alfred.Ellers: Vel overstått 50-årslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg finner også en annen Alfred Anderson i California Death Index, 1940-1997. Hans dødsdato er 16. mars 1964. Han er registrert i Riverside, CA. Ellers er han født i Wisconsin 16. mars 1885, og morens pikenavn er Olsen. Det er jo påfallende med to relativt jevngamle navnebrødre fra Wisconsin som dør samme år i California. Ellers ser jeg at mors pikenavn ikke stemmer helt med 'min' Alfred for noen av dem. Det burde vel vært enten Pedersen (Hans Arnesens første kone) eller Johnsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan selvsagt også tenkes at Hans Arnesens mulige første kone (Gunhild Pedersen), kan ha vært datter til en Lars eller Ole Pedersen, og at det som er oppgitt som mors pikenavn i California Death Index er patronymet. Eller for å gjøre forvirringen enda størrre: Pedersen (dvs. Pedersdtr.) kan ha vært patronymet, og faren kan ha hett Peder Larsen eller Olsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I U.S. Social Security Death Index (FS) fant jeg nå også denne karen:Alfred ArnesonBirth Date: 13 May 1885Death Date: Mar 1970Social Security Number: 388-16-7371State Of Territory Where Number Was Issued: WisconsinDeath Residence Localities ZIP Code: 54460Localities: Atwood, Clark, Wisconsin; Green Grove, Clark, Wisconsin; Owen, Clark, WisconsinPuh...! Dette blir stadig mer forvirrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Oddbjørn -Ja, jeg forstår godt at dette kan virke forvirrende, men jeg holder en 'knapp' på at den Alfred som ble begravet på Ft. Rosecrans må være sønn av 'din' Hans. Han er jo også den eneste av disse tre som vi vet var født i Racine.Han som døde den 16. mars 1964 i Riverside var født 12. mars (ikke 16.) 1885. Jeg finner ham i WW1 Draft Reg. Cards i 1918 hvor han oppgir sin kone Jessie Helen Arnesen som nærmeste pårørende. Disse finner vi i 1910-Census bosatt i Stoghton, Dane County.Den Alfred som var født 13 mai finner jeg også registrert i samme database. Hans fulle navn er Paul Alfred Arnesen. Han oppgir sitt hjemsted til Brigham, Iowa County, og som nærmeste pårørende en Ellef Arneson, - altså ingen kone. I 1920 finner jeg en Alfred Arnesen i Brigham, ugift, 32 år gammel og jobber som 'hired man' på en gård, og i 1910 en A. A. bosatt hos Ellef Arneson og ført som hans nevø.Vi får vel nå avvente til du mottar denne ekteskapsattesten for Hans og Hilda som giftet seg i Racine, slik at vi kan få bekreftet at denne Hilda virkelig var 'din' Gunhild Karine Johnsdatter, - men det ser jo lovende ut.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er nå overbevist om at du har funnet den rette Alfred. I Census 1920 var han gift med Martha, 27 år. Og i California Death Records fant jeg i dag følgende:Arnesen, Martha ElisabethBirth Date: 11/14/1892Birth Place: Rest (other)Death Place: San DiegoDeath Date: 09/02/1979SSN: 548-21-6897Age: 86 YearsJeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være Alfred Arnesens kone, selv om fødestedet ikke er oppgitt.Jeg ser ellers i Census 1930 at også Hans Arnesens svigersønn, Edward ?iges (jeg er usikker på førstebokstaven i etternavnet; T? F?), var krigsveteran fra første verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, det er sikkert rett det du har funnet. Jeg finner også Edward William Tigges registrert i WW1 Draft Reg. Cards 1917 - 1918. Født 12. februar 1881, hjemmeadresse 1126 Hayes Ave (?) Racine, Wife JEANETTE Tigges. Han jobber som ....(?) Metal Boat Builder, er 'tall and slender' og har 'blue eyes and dark hair.'Og fra 1900-Census, Yorkville, Racine, Wisconsin:August Tigges, Head, f. 1859 i Tyskland, gift i 20 år, imm. 1872, Farmer, - Frida (Fredrica i 1910), Wife, f. 1861 i Tyskland, imm. 1868, har født 5 barn (4 ifølge 1910- Census) hvorav alle i live.Edward W. f. febr. 1881, ug., Farm Laborer.Adelia M. f. 1883.Ella J. f. 1886.William C. f. 1889.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen for et substansielt innlegg. Det er åpenbart rett mann du har funnet her også. Det stemmer godt med at foreldrenes oppgitte nasjonalitet ved Census 1930 var tysk. Den godeste William må ha skiftet yrke noen ganger, for i 1930 er han, så vidt jeg kunne se 'City Police'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.