Gå til innhold
Arkivverket

[#27624] Nøytralitetsvakt 1905


Gjest Svein Skartsæterhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Skartsæterhagen

Er det noen som vet hvor jeg kan finne opplysninger om nøytralitetsvakten i 1905?Jeg er både interessert i personspesifikke forhold (hvem som tjenestegjorde hvor og når) og mer generelle forhold, som f.eks. avlønning. De personene jeg er interessert i, bodde i Vardal og Toten (Oppland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har statlig brevkort til min oldefar, som var utkalt som grensevakt i 1905.Her går det fram hva man skulle få betalt:'For gifte 35 øre i familiebidrag med tillæg 20 øre for hver forsørget person (barn under 16 aar eller forældre, der forsørges fuldt ut). For enkemænd det samme. For ugifte, der forsørgede begge eller den ene af sine forældre, 35 øre samt for hver forsørget person i tillæg 20 øre. Forældre, der ikke forsørgedes helt ud, medregner ikke.'(Stortingsvedtak, 26. mai 1906)Selv om min oldefar var kalt til tjeneste i Verdal, Nord-Trøndelag, regner jeg med at satsene gjaldt andre steder også. Her er innkallingskort og vedtaket om utbetaling:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Skartsæterhagen

Er det ingen fra Arkivverket som kan opplyse noe om hvor det finnes info om dem som var på nøytralitetsvakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De militære arkivene er ordnet etter arkivskaper, f. eks. Bergens linjebataljon av 3. korps av Bergenske Infanteribrigade. Dette arkivet er å finne i Statsarkivet i Bergen, og omfatter kopibøker, journaler, korrespondanse, ordrebøker, listebøker, våpenbøker, våpenøvelser, og på kompaninivå er det kompaniruller over offiserer og mannskap til linjen og til landvernet.I dette materialet er det brev og ordrer om mobilisering, og opplysninger om hvem som ble kommandert. Det er imidlertid ikke egne arkivserier i disse arkivene for nøytralitetsvakten. Men det kan det godt være på et høyere administrativt nivå, men da må materialet søkes i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.