Gå til innhold
Arkivverket

[#27625] Vikebukt Møre og Romsdal


Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Ingedborg Larsdatter f.ca 1800 ble gift med Ole Olsen Vike f.1795. Er det nokon som veit noko om opphavet hennar Ingeborg? Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Forutsatt at det er Vikebukt, Vestnes, du sikter til, og Ingeborg er herfra, finner jeg to Ingeborg Larsdatter, døpt i Veøy i hhv. 1799 og 1801 (for kirkebøker for Vestnes før 1818, se Veøy):INGEBOR LARSEN Female Event(s):Birth: 17 JAN 1799 Christening: 20 JAN 1799 Veoy, More Og Romsdal, NorwayDeath: 31 JAN 1799 Burial: Parents:Father: LARS ELLINGSEN--------------------------------------------------INGEBOR LARSEN Event(s):Birth: Christening: 11 OCT 1801 Veoy, More Og Romsdal, NorwayParents:Father: LARS ELLINGSEN--------------------------------------------------Begge Ingeborg, hvor av den første dør kort tid etter fødselen, er døtre av Lars Ellingsen. Den siste Ingeborg vil du antakeligvis ikke finne i 1801-tellingen, for om 1801-tellingen i DA står det bl.a. følgende (og dette vet du sikkert fra før):”Folketeljinga skulle syna stoda den 1. februar 1801, men da det altså var grunn til å tru at arbeidet ikkje kunne sluttførast denne dagen, måtte teljarane få ytterlegare instruksjonar. Det heiter i reskriptet at dei skal la vera å telja born som er fødde etter den 1. februar, men ta med i listene dei som levde denne dagen og var døde seinare.”.I 1801 finner jeg en Lars Ellingsen på gården Wiigen i Vestnes, men du kan se at det er i allefall to alternativer til: Lenke.Kan hende at ikke noe av dette stemmer, men det er disse alternativene jeg har klart å finne fram til…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette barn av Ole Olsen og Ingeborg Larsdatter? (FS/IGI) Ole, født 22.1.1836, døpt 28.2.1836, Vestnes Lars, født 22.7.1838, døpt 26.8.1838, Tresfjord Gjertrud, født 4.11.1840, døpt 29.11.1840, Tresfjord Christine, født 8.1.1845, døpt 24.3.1845, TresfjordSå vidt jeg kunne se av 1801-tellingen, lå gården ”Wiigen” hvor Lars Ellingsen bodde, i Tresfjord sogn i Veøy prestegjeld. Er denne gården identisk med Vike, hvor Ole Olsen kom fra? Eller er jeg helt på bærtur? Jeg er ikke veldig lokalkjent i området…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Vike er en gård i Vikebukt som ligger ved utløpet av Tresfjorden, på østsiden av fjorden. Viken ligger på vestsiden av Tresfjorden, rett nord for Skorgen/Skorgenes. Angående Viken så sier kirkeboka for 1800 at Elling Larsen Viken er født. Han dør 3 uker gammel. Det blir svært tett med barn hvis det først blir født en i 1799, en i 1800 og en i 1801. Dette er jo mulig hvis de to første dør rett etter fødselen. Da skulle naturligvis jente nr 2 ha navn etter den som døde. Forøvrig ser det ut som kirkeboka har blandet Vike og Viken en del ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.