Gå til innhold
Arkivverket

[#27631] Martea Ottersdatter f. 1843 i Sør-Odal; har jeg funnet riktige forfedre?


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg har forsøkt å finne Marteas foreldre i Sør-Odal; og lurte på om noen med tilgang på f.eks. bygdebøker kunne bekrefte eller avkrefte det jeg har funnet.Martea er i 1865-tellinga 22 år, gift med skomaker Peder Pedersen, og bosatt i Næs. Den eneste jeg har funnet med navnet Otter-, er en Hans Ottersen som bor i Næs på garden Nordbye 1. Aldersmessig kunne han godt være en bror til Martea. Moren til Hans bor også på Nordbye; hun er enke, heter Marte Knudsdatter og er 63 år gammel. På FS har jeg funnet følgende giftemål; forhåpentlig Marte Knudsdatters: Marte Knudsdr. gift 10 nov 1825, Sør- odal, Hedmark; med Otter Engebretsen.I 1801-tellinga for Strøm finner jeg følgende personer på Østgaarden: Hans Larssen Mand 33 1ste ægteskap, Anne Ottersdtr Hans kone 38 2det ægteskap, Rangdi Hansdtr Deres børn 2, Elie Hansdtr Deres børn, Ole Embrethsen Konens børn efter første mand 10, Otter Embrethsen Konens børn efter første mand 5, Ragnild Embretsdtr Konens børn efter første mand 12.Er dette Martea Ottersdatters far og farmor? FS opplyser forøvrig at ei Anne Ottersdtr gifter seg 02 feb 1786 med en Embret Olsen.Håper som sagt noen kan bekrefte eller avkrefte forholdene mellom personene jeg her har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for svaret Olaf. Den Hans du har funnet stemmer godt med han i 1865-tellinga, hvor det er oppgitt at han er 26 år gammel. Så så langt er opplysningene bekreftende i forhold til det jeg har funnet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Jeg har noen opplysninger om Martea. Hun er født 20.2.1844 og døde på Mellum i Nes 4.8.1935. Hun var datter av Otter Engebretsen Nordby 1795 - 29.5.1851 og kone Marte Knutsdatter Høyby 1805 - 26.12.1885. De hadde sammen 9 barn, Martea er den nest yngste. Martea fikk forøvrig også 9 barn. Du finner en del i bygdeboka (gammel utgave fra 1973) for Sør-Odal bind 2 side 191, eller i den nye utgaven av bygdebøker fra 2002 bind 3 side 104-105.Jeg har en del opplysninger om etterkommerne til Otter og Marte, men også anene deres har jeg registrert en del om.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for svar Pål. Jeg har bedt biblioteket om å få tak i bygdebøkene fra Sør-Odal; bind 3, 7 og 8, da jeg har flere slektninger der. Dersom du har opplysninger som ikke står i bygdebøkene eller andre lett tilgjengelige kilder; håper jeg du kan dele dem med meg.Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Strandhaug

HEI Hvordan er du i famile med Mathea ? Jeg har faktisk 2 oldemødre som er søsken til henne. Min mormor Julie Elise Johansen født 1873 i Kristiania, hennes mor Olava Ottersdatter er den ene. Min morfars mor, Rangdi (Ragnhild) Ottersdatter er den andre. Min morfar og min mormor var søskenbarn. Min morfar var fra plassen Høiby under Oppstad i Sør Odal. Som Pål skriver var også mødrene til Mathea, Olava og Rangdi (Ragnhild) fra Høiby slik at her er det slektskap i flere ledd Olaca og Johan Ellingsen fikk 'totalt' 3 barn der Anna Otilie er født sist,1876 Da bodde familen Johan Ellingsen og Olava Ottersdatter omtrent der søstren Mathea bodde Send meg en e-post for å fortelle om ditt slektskap til Ottersdøtrene fra Slåstad Hilsen Trond Strandhaug trondstrandhaug@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.