Gå til innhold
Arkivverket

[#27635] Elias Vilhelmsen (Palm) (Høine) F 1877 i Drangedal.


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei. Leter etter opphavet til foreldrene til Elias Vilhelmsen. Elias: Født i Drangedal 11 aug 1877. Uækte barn.Far: Vilhelm Eliasen f ca 1849, fra Eiker, Buskerud.Han kalte seg Bråten, ved Elias dåp i Drangedal. Lurer på om Vilhelm Eliasen kan være av Palm slekta.Mor: Marie Fredriksdatter Ristvedt, f ca 1855, fra Eiker.Elias Vilhelmsen han 26 år og Fredikkke Ludvigsdatter 19 år, (hun søster til min oldemor) reiste til Canada i 1904. De kalte seg begge da, Høine til etternavn.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Unni!Vilhelm Eliassen er en liten nøtt. Den eneste som jeg har er Vilhelm Eliassen Palm, født 1861 'paa Hans Cappelens Minde' (barnehjem). Dette gjør ham til 16 år gammel da sønnen Elias blir født i 1877, men det kan være noe tvil om det eksakte årstallet han er født.Far til Vilhelm er Elias Johansen Palm, f.29-5-1825 i Flesberg, dpt.5-6-1825, død 25-3-1885 av ”Mavetilfælde” og gravlagt 1-4-1885 fra Bakke kirke i Eiker (da sagt født 1822 i Nummedal). Han ble av sokneprest Melby tatt opp til konfirmasjon 1856: 'Elias havde liden eller ingen Forkundskab, men gjorde god Fremgang ikke blot i Kundskab, men især i Forstand paa det Læste og blev konfirmeret 8de November 1857'. Så gifter han seg 2.januar 1860 i Aurdal [jeg har ikke sjekket denne innførselen] med Anneken Fredriksdatter Hartmann -'Agnete'? av den reisende Hartmann-slekten, f.20-5-1827 i Tønset, dpt.3-11-1827 s.s., konf.7-8-1859 på Gol i Hallingdal. Eilert Sundt nevner dem 1865 i Eker: 'Elias Johansen Palm med Kone og 7 Børn, hvoraf 2 udsatte for Fante-Fondets Regning. 1 Aarsb. 88. 2. Aarsb.101, No. 6 (Ringebo, Vang, Vestre Slidre, Øier, Vossevangen, Eid, Romsdal, Indviken, Lærdal, Jølster)'. Han plasserer da 7 personer i klassen 'saadanne, som nok have Hus eller Hjem, men endda streife en større eller mindre del af Aaret', og 2 personer i klassen 'de, som ere optagne af Fantestien og forsørges ved Hjælp af Fantefondet'. Ved begravelsen 1885 er Elias Johansen Palm kalt ”Strandsidder” på Ristvedteie i Eiker. Annika Fredriksdatter er nevnt enke i folketellingen 1891 for Eiker (Inger Kvenodd i Digitalarkivets Debattforum 18 nov 2003).Navnet Ristvedt kjenner vi igjen på Marie Fredriksdatter Ristvedt som Vilhelm Eliassen fikk sønnen Elias med. Spørsmålet er om også denne Marie er en reisende jente eller for eksempel datteren til husmannen på Ristvedteie i Eiker som er nevnt ved folketellingen 1865.Mer har jeg foreløpig ikke om disse.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Jonny.Takk for svaret.Glemte å legge til i første innlegg. Elias Vilhelmsen (Høine) og Fredrikke Ludvigsdatter (Høine), ved avreise til Canada, Han jernbanearbeider, de var gift, og bopel Vestre Slidre. Mulig at de kan ha giftet seg der.Får sjekke opp det.Har en Wilhelm født ca 1858, sønn av Elias Johansen Palm Rosenberg 1825, og Anneken Fredriksdatter Hartman 1877. Har ikke noe kone til han.Hvis det er denne Wilhelm som er far til Elias 1877, så var han 19 år ved fødselen til sønnen.Iallefall får jeg lete etter Vilhelm Eliasen og Marie Fredriksdatter Ristvedt i Eiker. Mulig at disse to har reist tilbake dit og giftet seg der. Eller i Drangedal etter 1877.Ja dette var litt av ei nøtt.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.