Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjell Loen

[#27637] Skifte i Nordfjord, Anne Monsdtr Loen 1702-1704

Recommended Posts

Gjest Kjell Loen

Jeg skulle hatt skite etter denne personen. 210 Anne Monsdtr Loen Olden 197 2b 1702-1704mvh.Kjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 13. okt. 1702 og nevner enkemannen Jacob Simensen, og hennes barn med forrige mann - Rasmus: Jacob Rasmussen, 25, Absalon Rasmussen, 20, Henrich Rasmussen, 16, og Ingeborg Rasmusdatter, 12 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Loen

Tusen takk for hjelpen.Kjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marit Snilsberg

Hei Kjell, Jeg har en ane av ukjent opphav (iflg. Selbuboka), Siri Absalondatter, f. ca. 1726 som ble g.m. Ole Bardosen Uthus i Flora i Selbu. Nå har Astrid Ryen tipset meg om at hun kan være datter av Absalon Rasmussen, f. ca. 1681 og Inger (Jonsd) Bjørken. Absalon og Inger hadde tilknytning til Røros, da flere av deres barn giftet seg der. Jeg siterer fra Astrid skriver videre:'Det var denne Siren (Siri, Sigri) Absalonsdatter, født ca 1722, som kom til Selbu. Jeg holder det for nokså sannsynlig at hun er den som ble født i Røros - jeg vet ikke når. I så fall var hun datter av Absalon Rasmussen (ca 1681 - 1729) og Inger (Jonsdatter) Bjørken (ca 1687 - 1759). Absalon og Inger hadde disse barna som giftet seg på Røros:1737: Anders Andersen Skaare og Maritte Absalonsdatter. De fikk en sønn Anders, i 1737 og 1741, siste gang var Siren Absalonsdatter blant fadderne. De er mulig Anders og Maritte dro fra Røros.1745: Jon Absalonsen (død 1747 26 år) og Ingeborg Olsdatter. De fikk to barn Absalon 1746 og Nils 1748.1759: Rasmus Absalonsen og Margrete Jonsdatter. Jeg kan ikke se at disse fikk noen barn på Røros.1763: Abraham Absalonsen (født 1729) og Kirsten Sophia (Monsdatter) Rise. De fikk en datter Inger i 1764 og vel også et par barn til.Absalon Rasmussen var ikke på Røros i 1701, men var til stede under et skifte etter en Jørgen Simensen på Røros i 1711. Absalon kalles da Jørgens 'frende'. Jørgen Simensens far Simen Jacobsen Haugen bodde i Nordfjord i Indvigs prestegjeld. Jørgen hadde en bror Jacob Simensen som ifølge bygdeboka for Innvik var på Røros i 1706. Denne Jacob hadde vært gift med Absalon Rasmussens mor Anne Monsdatter. Jeg har funnet Absalon 21 og broren Henrik 15 (uten farsnavn) i manntallet 1701 for Nordre Bergenhus (Loen) som stesønner av Jacob Simensen 38 år. Så kommer det skiftet i Nordfjord etter Anne Monsdatter som jeg har lett etter lenge. Det var skifte etter henne i 1702. Enkemann var Jacob Simensen og hennes barn med forrige mann Rasmus Rasmussen: Absalon 20, Henrik 16 og Ingeborg 12. Henviser deg til tema 27637 i Arkivforum. Dermed har denne Absalon Rasmussen fått foreldre!Jeg kan ikke se at er noe skifte etter Absalon Rasmussen og Inger Bjørken på Røros. Vi trenger å bevise at Siren Absalonsdatter i Selbu er den som finnes på Røros. Men det kan jo dukke opp noe!Når det gjelder Inger Bjørken, så er min teori at hun er søster av Jon Jonsen Bjørken som ca 1713 ble gift med Karen Hansdatter Koch. Disse hadde mange barn som jeg har notert meg. Disse to er, som jeg vel før, har nevnt, søsken (halvsøsken) av Hans Jonsen Smed (35 år i 1701) som altså er min ane. Derfor min interesse i alt dette. Jeg vet så noenlunde hvor Jon Bjørken bodde på Røros, skal finne det igjen og gi deg sidetallet i bind 4.Jeg tror altså at Inger, Jon og Hans må ha hatt samme far (Jon Bjørken?) men ikke samme mor, dette grunnet aldersforskjellen mellom Hans og de to andre. Det døde en Siren Bjørken på Røros i 1729 75 år. Var hun mor til Inger og Jon?'Har du forsket noe mer på denne slekta, og har du i så fall noe kjennskap til Siri Absalondatter og hennes foreldre? Meget takknemlig for opplysninger!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marit Snilsberg

Aner – Siri Absalonsdatter f. ca. 1722 gm. Ole Bardosen Uthus i Flora, Selbu. Født på Røros, vet ikke når.Antagelse: Datter av Absalon Rasmussen (ca. 1681-1729) og Inger (Jonsdatter – søster av Jon Jonsen Bjørken ?som ble gift ca. 1713 med Karen Hansdatter Koch)) Bjørken (ca. 1687-1759. Absalon og Inger hadde disse barna som giftet seg på Røros:Maritte Absalonsdatter g 1737 m Anders Andersen Skaare: Sønn Anders, f 1737 og 1741, siste gang var Siren Absalonsdatter blant fadderne.Jon Absalonsen g 1745 (oppgis død i 1747 26 år av Astrid Ryen) m Ingeborg Olsdatter. To barn: Absalon 1746 og Nils 1748. Iflg. Karl Göran Eriksson (DIS-forum – Sør-Trøndelag – Strinda og Selbu) flyttet Jon med familie (Ingeborg Olufsdotter, sønnene Absalon 1746 og Niels, d. 1748?) fra Røros til Ljusnedal, Herjedalen i 1750. Ved sin død i 1782 oppgis han å være født i Norge og Tydal 1710. Hva er korrekt?Skifte etter Anne Monsdatter Loen Olden 13.okt. 1702 som nevner enkemannen Jacob Simensen og hennes barn med forrige mann – Rasmus Rasmussen : Jacob Rasmussen, 25, Absalon Rasmussen, 20, Henrich Rasmussen, 16 og Ingeborg Rasmusdatter, 12 år.Absalon Rasmussen var ikke på Røros i 1701, men var til stede under et skifte etter en Jørgen Simensen på Røros i 1711. Absalon kalles da Jørgens ”frende”. Jørgen Simensens far, Simen Jacobsen Haugen bodde i Nordfjord i Indvigs prestegjeld. Jørgen hadde en bror Jacob Simensen som iflg. Bygdeboka for Innvik var på Røros i 1706. Denne Jacob Simensen hadde vært gift med Absalon Rasmussens mor Anne Monsdatter.Spørsmål: Er Siri datter av Absalon Rasmussen og Inger Jonsdatter Bjørken? Finnes det noe som kan bekrefte dette?Er Inger søster til Jon Jonsen Bjørken på Røros og hvor kommer disse fra – hvem var foreldrene? De hadde en bror til, Hans Jonsen Smed (35 år i 1701). Astrid Ryen mener at Inger, Jon og Hans hadde samme far (Jon Bjørken?), men ikke samme mor pga. aldersforskjellen mellom Hans og de to andre. Det døde en Siren Bjørken på Røros i 1729, 75 år. Var det mor til Inger og Jon?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Loen

Alt dette er nytt for meg. Jeg har bare skifte fra Nordfjord. Kan nok ikke hjelpe deg videre, desverre.Kjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marit Snilsberg

Hei Kjell, Vet du noe mer om Rasmus Rasmussen og Anne Monsdtr Loen og deres opphav?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marit Snilsberg

Hei Kjell, Vet du noe mer om Rasmus Rasmussen og Anne Monsdtr Loen og deres opphav?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Kvien

På Haugen i Loen er nevnt en Simon Jakobsen, bruker i 1655 og gift med Anne Larsdatter. I følge bygdeboka var sønnen, Jakob Simonsen på Røros i 1706, og broren, Jørgen Simonsen tjente på Røros i 1711. Mye tyder på at ovennevnte Jakob Simonsen er den samme som var gift med Ane Monsdatter og som døde på gården Loen. I så fall kan Jørgen Simonsen utmerket kalles Absalons frende. Jeg håper dette kan være til litt hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

I tråd med det Tore Kvien påpeker: Jacob Simonsen med stesønnene Absalon og Hendrich finnes her i 1701 LenkeJon Bjørken er på Røros i 1715, og, Marit, jeg tipset deg i en mail om at han hadde en datter Siri født på Røros (jeg fant henne i kirkeboka), men jeg kan jo ikke si sikkert om hun er den samme som ble gift i Selbu. Videre: Karl-Gøran Eriksson påpeker i den debatten du refererer til på Trønderslekt at folk godt kunne ha to barn ved samme navn (alt to Jon Absalonsen). Jeg har minst to aner som har en søster/bror ved samme navn.Forøvrig inneholder det du refererer fra min mail til deg en del hypoteser som absolutt ikke må tas som hele og fulle sannhet. Bare så det er sagt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Noe falt ut i andre avsnitt av forrige innlegg. Det skal stå: jeg tipset deg om at Absalon Rasmussen hadde en datter Siri etc. (Jon Bjørken kan du her se bort fra)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roger de Robelin

Absalon Rasmusen, f 168(1), d på Røros 1729 7/11, 48 år r(ingare) 8 veckor och 1 dag. 1733 en bror Jacob Rasmusen Bakken, Olden, Invik. Gift med Inger Biørken, f 168(7), d på Røros 1759.Barn:(fødda på Røros)1. Siri Absalonsdatter, f 1722 20/4, dpv: Martha Arøe, Anne Hansdatter, Kirsten Pedersdatter, David Andersen och Joen Hansen Smed-søn.2. Rasmus Absalonsen, f 1724, dpv: Kirsten Lorentzdatter, Ingeborg Kolbentsdatter, NN Davidsdatter, Siver Rasmusen, Anders Rasmusen, d 1786.3. Aasele Absalonsdatter, f 1727 19/1, dpv: Anne Davidsdatter, Karen Kock, Dorthe Olsdatter, J F Møller och Niels Pedersen Bre??, d 1727 10/10, § år gammal.4. Abraham Absalonsen, f 1729 24/7, dpv: Barbro Davidsdatter, Karen Olsdatter, M V Brun, Peder Strømmesen och Niels Pedersen Graadahl.5? Anne Absalonsdatter. Gift på Tolgen 1743 10/6 m Joen Ludvigsen, son till organisten Ludvig Hansen och Caren Jonsdatter (Eggen, Eystein, Tolga (...), bind I, 1968, s. 383).Med vänlig hälsning Roger de Robelin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marit Snilsberg

Fra en svensk slektsforsker har jeg i DIS-Sør-Trøndelag, Selbu og Tydal, etterlysninger, fått følgende forslag om flere barn av Absalon: Jon Absalonsson, f. 1710 Tydal, flyttet til Ljusnedal, Sverige med sin hustru Ingeborg Olofsdtr. Han døde i 1782. Ingeborg hadde tidligere vært gift med Nils Nilsen på Røros. Kan noen verifisere dette? Hvis morfar var Jon Bjørken (far til Inger Jonsdtr? Bjørken på Røros), så er det vel naturlig med en Jon i barneflokken?Men mitt egentlige spørsmål var om noen som har slekt tilbake fra Rasmus Rasmussen og Anne Monsdtr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Bryn

Til Marit Snilsberg: Hvis du vil ha ytterligere dokumentasjon av Absalon Rasmussens barn, kan det være en tanke å undersøke hva som står i skiftet etter hans bror Jacob Rasmusen Rake som døde i 1734. Jacob var barnløs og jeg regner med at Absalons barn er behørig omtalt i skiftet ettersom de var arvinger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.