Gå til innhold
Arkivverket

[#27645] Elev Simensen


Gjest Wenche Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Simensen

Søker info om Elev Simensen,bror til Hans Simensen (min oldefar) Finner ikke Elev på folketellinger. Hans og Elev utvandret til Amerika på begynnelsen av 1900 tallet. Hans er født 24.07.1870 Foreldre: Simen Pedersen og Berte Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det er synd om slikt skal bli oppfattet som negativ kritikk. Mitt poeng er at man bør skrive alt man vet, uten å holde tilbake opplysninger.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Wenche, er du helt sikker på at han hadde en bror som het Elev. Elev finnes jo ikke i 1865 eller 1875. Den eneste muligheten er jo at han ble født etter 1875. Det kan ikke f.eks. være broren Anton som kan hete Anton Elef.Dette må være Hans i 1900 siden han kaller seg Delet, gården foreldrene bodde på i 1865 LenkeMen hvor er kona til Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Simensen

Hei Ifølge et bilde jeg har av de to,står det skrevet på baksiden 'Hans og hans bror Elev'. Ifølge 'gammeltante' er Elev bror til Hans. Videre opplysninger er vanskelig å få utav henne. Elev giftet seg med ei svensk dame ved navn Anna.Han skulle være eldre enn Hans. Dette er alt jeg vet foreløbig. At du har funnet den rette Hans,er det ingen tvil om. Konen til Hans het Berte Marie Pedersdatter f:18.12.1877 Hun ble ikke med over til Amerika. Døde ca 1906 av bukhinnebetennelse. Tusen takk for at du hjelper til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Simensen

Lenke nr 2 fikk jeg ikke opp.. Foreldrene til Hans het: Simen Pedersen f: 1836 fra Nykirke/Gausdal/Nystueengen/Bækken/Delet Nedre og Berte Olsdatter f:1842 fra Faaberg/Nystueengen/Bækken/Delet Nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy  Paulsen

Elef står heller ikke i kirkebok for Faaberg frem til 1878, LenkeHer finner man Hans f.24.07.1870 og søsken, Anetta f.01.04.1873, Anton f.24.10.1870, tvillingene Mina og Oline f.18.04.1862, Pauline f.29.03.1865 og Sina f.08.09.1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket hele landet etter El... Sim.... med og uten fFåberg i 1865, og det finnes ingen El(l)ef(v) Sime(o)ns.. Få(aa)berg....Om Elef er morens barn før hun blir gift er det et større problem. Men sjansen for det er vel ikke så stor da hun vel var ca. 19 år da hun ble gravid med de første barna -tvillinger (iflg. FT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Simensen

Det ser ut til at Elev fortsatt blir et mysterium. Det viktigste er at jeg har info om Hans,som er min oldefar. Takker til Tommy Paulsen og Brita Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Wenche -Det er mulig at det er 'din' Elev jeg finner bosatt i St. Paul, Ramsey, Minnesota:1910: Elof Simonson, Head, 28 år gammel, gift, født i Norge, immigrerte i 1900. Han jobber som sliper på et jernverksted.Christina, Wife, 27 år gml., f. i Sverige, imm. 1901. Ingen barn. 1920: Indeksert som Eber, men det står: Elev Simenson, 39 år gml., Lodger, enkemann, imm. 1900. Jobber som husmaler.Jeg har ikke funnet ham i 1930-tellingen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ellis Island: Ellef Simensen, norsk, siste bosted Christiania, ankomstdato 9/6 1900, 19 år, ugift. Skip D/S Campania (Cunard line) fra Liverpool. Manifest Line nr. 0023.Det er alt jeg kunne finne, men dette har jeg heller ikke gjort før.Kan ikke finne foreldrene og deres reisefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Flott Berit!!Manifestet viser at han skulle til St. Paul, så da er det nok han jeg har funnet der. Det er noe vanskelig å lese, men jeg tror det står at han skulle til sin 'Brother in Law' R. Lundard eller Sundard e. l. (kanskje det skal være Lundgaard ?) Adressen ser ut som noe i nærheten av 341 Moholie Street, St. Paul.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ett spørsmål til: Hans var gift da han reiste i 1913. Kjenner du til konas navn? Kan det ha vært Maria, og hvis så er tilfelle, at de hadde en datter ved navn Helga? Om dette kan stemme, så er det mulig at Maria og datteren reiste til USA noe før Hans, men også i 1913.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.