Gå til innhold
Arkivverket

[#27650] David Haldorsen og Ahlete Pedersdatter, Hadsel, Nordland


Gjest Frank Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Robertsen

David Haldorsen og Ahlete (Metha) Pedersdatter ble gift på Melbo i 1760. I 1764 bor de på Higrav i Hadsel, men året etter på Melbo igjen. Senere overtar David Haldorsen en gård på Haug. De har minst 5 barn; Hans, Peder, Anders, Ane og Martha. Ved FT i 1801 er David død, mens Ahlete (Metha) er 84 år og bor hos sønnen, Hans, på Haug i Hadsel. Er det noen som kjenner opphavet til David Haldorsen og Ahlete Pedersdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hadsel mangler kirkebøker for tidsrommet 1728-1752, så det er i praksis bortimot umulig å finne opphavet til David Halvardsen/Halvorsen (1729-1778) og Alethe Pedersdtr (1739-1802). Alethe kan være født i Hadsel, men det blir for mange Peder som kan være faren hennes. Halvard/Halvor var et sjeldent navn i regionen på den tida, det samme gjelder David, så der kan det være snakk om en innflytter. Fem barn er forøvrig korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Takk for svaret, Johan. Jeg manglet både fødsels- og døds-år på begge. Hadde nok mistanke om at Atheles alder oppgitt ved FT i 1801 var for høy. Jeg har også vært av den formening at Athele kommer fra Hadsel. Ved giftemålet 3. okt. 1760 oppgis hun å komme fra Melbo. Haldor (Halvor/Halvard) har jeg lett etter i Lofoten og Vesterålen på denne tida uten å komme nærmere en løsning på denne nøtta. Navnet åpner jo også for at han kan være innflytter fra Sverige......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.