Gå til innhold
Arkivverket

[#27651] Johan og Marie Holm, Stange og Løten


Gjest Knut Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Haugen

Johan var født i Stange i 1858 og Marie i Løten samme år. Johan var husmann, smed og maskinist på damptreskemaskin. Kjent for sine gode replikker i følge bygdebok for Løten. Ved folketellinga i 1900 var han losjerende på gården Hovind mens damptreskeverket var i bruk der. Men han bodde fast på plassen Hagestuen i Romedal med kone og 5 barn. Bygde bolig og smie på eiendommen Holmberg i stasjonsbyen på Løten i ca 1910. Yngste sønn Jørgen ble far til min svigersønns morfar. Derfor min interesse. Er det noen som kjenner til hvem som er foreldre til Johan og Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Sverre Søgaard

Det er ei stund siden du stillte spørsmål om Johan og Marie, men påska og skannede kirkebøker har gitt mulighet til å finne svar. Hovedkilden er folketelling 1900 i Hagestuen. Svarene er nok noe uventede, men de kom etter hvert.Johan ble født 11/6 1858 på Nøkkelholm i Stange, antagelig på husmannsplassen Sveen. Det er vel her han har hentet etternavnet Holm. Foreldrene var husmann Martinus Johanssøn gm Anne Olsdatter. Marie, døpt Maria, ble født 2/5 1858 i Vivelstadengen i Løten, foreldre Mikkel Roaldsen født ca 1801 i Romedal gm Lise Hansdatter født ca 1821 i Løten. Du skriver at det bodde kone og 5 barn i Hagestuen, men jeg finner bare 4 barn pluss Marte Johansdatter som var logerende forsørget av fattigvesenet. Alle unntatt det eldste har fått Holm til etternavn. Det eldste Marte Pauline ble født 23/2 1880, datter av Marie Mikkelsdatter og Lars Johansen tjenende på Skøyen i Romedal, født 1852.Hans andre leiermål. Ole ble født 13/2 1883 på Haraseteie i Vallset, sønn av Matea Olsdatter og Johan Martinussen. Hennes tredje leiermål. Ludvig ble født 24/10 1887, sønn av tjener Herman Nilsen Trosthol født 1853 og Marie Mikkelsdatter. Begges andre leiermål. Johan giftet seg med Marie 16/6 1896. Da går det fram at det var hans andre ekteskap. Johan var først gift med Anne Kristiansdatter som døde 2/7 1895 i Harstadeie i Romedal. Hun var født 1854 i Stange. Jeg kjenner ikke til at de fikk noen barn. Johan og Marie fikk Jørgen født 25/3 1897. Ved å bruke folketellinga 1865 kan du finne mer om Johan og Marie sine foreldre. Marie er ikke oppført sammen med sine foreldre og jeg vet ikke hvor hun bodde. Enten er hun glemt, eller hun bodde hos noen andre, helst slektninger. Jeg håper du ikke ble skuffet. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Haugen

Tusen takk for svaret ditt, Sverre! Jeg har funnet ut mye om denne slektsgreina til min svigersønn siden jeg la ut spørsmålet om Johan og Marie for to år siden. Det meste av det du forteller om det assorterte foreldreskapet til barna i Hagestuen i 1900 er imidlertid nytt for meg! Kan supplere med at Johan giftet seg med Anne Kristensdatter 1. desember 1882 like før han fikk sønnen Ole med Matea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.