Gå til innhold
Arkivverket

[#27660] Gjølke - Bernhoft ,Trondheim tidlig 1600.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er den noen som kjenner til Bernt Gjølker fca. 1595. og var visstnok gift med Elisabeth Hansdt. Bernhoft. De fikk muligens datteren Sophie i Trondheim ca. 1621.Bernt skal ha vært borger av Trondheim. Er det noen som har mulighet for å sjekke dette, om det da finnes lister fra 1600.Er det også noen som vet om Gjølker er et navn eller et yrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg kan gjengi hva Henry Berg skriver om dette paret i 'Trondheim før Cicignon', gård 149.-eieren dengang [1632] var Berent Güllich, som også nevnes 1645 blant uformuende borgere og handverksfolk. Han er sikkert identisk med Berent skredder, hvis gård 1625 fikk anvist stolesteder i Domkirkens 14. stol på mannssiden og 10. på kvinnesiden. Han er visstnok også den samme som Bernt Gjølker, borger i Trondhjem, som var gift med Lisbeth, datter av herr Hans Andersen Bernhoft, sogneprest til Vår Frue kirke.Så langt Henry Berg. Kan ikke si at jeg kjenner betegnelsen gjølker, men gjaldker var jo forløperen for en byfogd, det var det eneste jeg kunne komme på. Men jeg kan ikke se at han står blant byfogder i Trondheim.mvh rb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal du Randi for at du slo opp det for meg. Jeg har litt problemer med å finne slike ting da Statsarkivet i Oslo er stengt helt frem til høsten 2005. Nå vet jeg ihvertfall at han virkelig har eksistert.Da var vel hans navn egentlig skredder Berent Güllich (Gullichsen?). Ved siden av skredderyrket var han da kanskje gjølker.Er det noen som med sikkerhet hva en gjølker var eller gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Kopskatten 1645 på Eirik Strøms nettsted (basert på Johan Brodahls avskrift av originalen), lyder slik:186. Berendt Gullick! for sig sielff 1/2 Dlr.Det betyr vel at hans kone var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.