Gå til innhold
Arkivverket

[#27663] Iver Karolius Torkildsen, sjømann frå Ålesund


Gjest Jørn Austbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Austbø

Jeg driver å undersøker slekta til Iver Karolius (og broren Petter Nikolai) fra Ålesund, og har problemer med å finne ut når (og hvor) Iver døde. Han er registrert ved 1875 tellinga i Ålesund med kone (Tomasine Torkildsen) og fire barn. Ved 1900 tellinga er hun enke, og bor der med tre barn, det siste fødd i 1888. Dette betyr vel at han døde en gang mellom 1888 og 1900. Enka og de fleste av barna er registrert som døde med bostedsadresse Salhus (Åsane i Bergen) på et senere tidspunkt. De flyttet trolig her pga. at familen til Iver, broren Petter m/fam., bodde her. Kanskje det hadde forbindelse med brannen i Ålesund i 1904? Iver var sjømann og kan ha kommet bort på havet, eller dødd i Ålesund i perioden 1888-1900. Er det noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Mikrofilm av kirkeboka for Ålesund viser at 'Sømand' Iver Karolus Torkelsen, født 1838 i Borgund, døde av lungebetennelse 22. februar og ble gravlagt 28. februar 1890.Jeg ser ellers at sønnen Karl Leonard ble født 11. april 1886 og døde 7. april 1887, og at datteren Ida Olivie Christie (født 4. mai 1873 i Borgund) ikke ser ut til å være med i folketellinga sammen med resten av familien i 1875. Men begge disse opplysningene visste du kanskje om?Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Austbø

Takker så mye for opplysningene. Jeg har registrert at datteren Ida Olivie Kristine ikke er med i 1875-tellingen, mens opplysningene om sønnen Karl Leonard var nye for meg. Jeg har registrert en annen sønn, Edvold Oluf Kristian, som er født tidlig i 1876, og med tanke på navnelikheten er det vel sannsynlig at Ida Olivie døde før han ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.