Gå til innhold
Arkivverket

[#27664] Oppslag Dåp Trefoldighetskirken, Kristiania, 1887


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Er det noen som kan hjelpe med et oppslag for dåp av Olfrid Marlene Bockelie. Hun ble døpt enten 24. eller 29. mai 1887 i Trefoldighetskirken i Kristiania.Prestens navn var Gjon eller Gjøn/Gjør.Fadderenes navn var: Andrea Welhaven, Therese Reiersen,overtoldbetjnet Karl Welhaven,Johan Fredrik Gjertsen sen. Nils Eli Agerup. Jeg har ikke muligheter til å sjekke her i Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her i 1900-tellingen for Kristiania finnes i allefall Olfrid Marlene med foreldre og søsken. Har står fødselsdatoen oppført som 19.03.1887 – hvis det kan være av interesse Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk Grethe, jeg har den informasjonen allerede. Grunnen til at jeg er interessert i 24. eller 29. mai er for å kunne fylle inn detaljer i forhold til hennes fars regnskapsbok, hvor innkjøp til dåpsfesten er ført, men hvor det er litt usikkert om de hadde et eller flere selskap for barnet. Jeg vet hvem som var faddere og mengden av varer innkjøpt, så det er et lite regnestykke å utføre. Dåpsdatoen er derfor viktig for meg. mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun var ikke døpt noen av dagene, men 30. mai, født (som du sikkert vet) 19. mars. Hun er forresten døpt 'Olfrid Marlen'. (Trefoldighet Mini I 5 1881-1891 10/14 f.268 no.87).Fødselsdatoen var opprinnelig satt til 15. mars, men ble rettet 21.10.1901 ( altså etter folketellingen 03.12.1900 ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Geir, takk for hjelpen! 30.mai 1887 var en mandag.Det er naturligvis mulig at presten førte inn dåpen denne dagen, men at selve dåpshandlingen skjedde søndag 29. Er det noen som har kommentarer på hvorvidt det var vanlig å døpe barn på hverdager, eller om presten førte inn dåpsdagen som den dag det ble skrevet i kirkeboken.Mht. fødselen, så skjedde den lørdag 19.mars. I min olderfars regnskapsbok står det denne dagen innført utgift på kr. 4,53 til legen som var tilstede under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

29. mai 1887 var pinsedag. Hun var en av 8 jenter som ble døpt mandag 2. pinsedag. Ellers var det slett ikke uvanlig med dåp på ukedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Geir, takk for denne kommentaren! Det er utmerket. Jeg visste ikke at mandagen var 2. Pinsedag, men det passer mye bedre. mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.