Gå til innhold
Arkivverket

[#27666] Efterlysning af bestemte hoteller på fjeldet i Norge


Gjest Alexandra Moysey
 Del

Recommended Posts

Gjest Alexandra Moysey

Jeg ved ikke om dette er det rette forum, men jeg forsøger at finde frem til nogle hoteller, som hjalp min mor i 1975, da hun stod uden mad, møbler eller bolig. Se den hjemmeside, jeg har lavet over hendes liv på www.karenstenersen.dk Dersom dette ikke er rette sted at søge, vil jeg sætte pris på forslag om, hvor jeg så kan henvende mig. Venlig hilsen Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra Moysey

Tak for svar fra Dag, med forslag om at gå til Folkeregisteret. Til orientering: dette har jeg gjort, alene for at opdage, at mor i de måneder havde en fiktiv adresse (sikkert for at få folkepension), men reelt boede hun på diverse hoteller. Jeg regner ikke med at finde nogen her, som ved om disse hoteller, men måske hjælp til at finde et forum, hvor jeg kan søge. For eksempel: har norske højfjeldshotel et fagblad, jeg kunne annoncere i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Alexandra .Jeg har ingen spesielle forslag til deg, men man ville vel kanskje tro at din mor tok kontakt med de stedene hvor hun tidligere var så glad i.Fant henne dødsfall i Drammen, men det hadde du kanskje fra før?Lenke*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra Moysey

Kære Rigmor! Ja, jeg har haft samme tanke og har taget kontakt til både Maristuen, Høvringen og Eidsbugarden, men ingen af dem kan huske noget om dette. Geilo hørte jeg ikke så meget om, men kan se af hendes fotoalbums, at hun også var der en del. I to af tilfældene snakkede jeg oven i købet med nogen, der arbejdede på de hoteller i 1975 - og jeg tror ikke, man ville have glemt min mor, nej! Jo, tak, jeg kendte mors dødsdato. Venlig hilsen Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra Moysey

Hej! Du finder min hjemmeside på www.karenstenersen.dk Min mor har levet et helt usædvanligt liv, og jeg påtænker at skrive en bog om hende, men der er nogle huller hist og pist. Jeg har også en drøm om at rejse i hendes fodspor - derfor leder jeg også efter steder, ikke kun personer. Venlig hilsen Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Spennende hjemmeside! Lurer på hvor i Drammen hun bodde? Har selv slektninger der, min mormor døde i Drammen i 2001, 94 år gammel. Hvis jeg finner ut noe, legger jeg det inn her. Hilsen Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiTradisjonelt har høyfjellshotellene i Telemark ofte hatt danske medarbeidere, og har det den dag i dag. Aktuelle hoteller kan være både Bolkesjø og Gran hoteller på Notodden og Skinnarbu og Gaustadblikk hoteller i Tinn. Disse ligger jo ikke så langt fra Drammen heller. Andre muligheter er også Tuddal Høyfjellshotell i Hjartdal.Et lite tips er det i alle fall.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra Moysey

Hej til alle, som har svaret. Dette er et spændende forum, og det er første gang jeg er her, så jeg skal lige finde ud af, hvordan man gør, og regner så med, at man svarer alle her. Til Astrid: hvordan får du min hjemmeside til at fremstå som et link, man uden videre kan linke sig ind på? Til Gry: Mor var datter af advokat Stenersen, opvokset på bunden af Erik Børresens Allé, sluttede sit liv på toppen af alléen på Bethesda (med indgang fra Cappelensgate). Din mormor og min mor var næsten jævnaldrende, og da er jeg sikker på, at de har kendt hinanden, hvis de vel at mærke har færdes i samme miljø. For min efterforskning har jo lært mig, at Drammen - i lad os sige 20-30-årene - var temmelig klasseopdelt. Heldigvis ikke helt sådan længere... Til Lars: Mor var norsk, og hun var ikke egentlig 'medarbejder', men har været så godt kendt på fjeldet her og der, så hun har fået - tja, god behandling? Vennetjeneste? - af folk, som har kendt hende. Tror jeg. Det er jo netop dette, jeg så gerne vil finde ud af: hvorfor og hvordan havnede hun på disse hoteller som gammel dame, der havde brug for bolig og ingen penge havde? (Se min hjemmeside) Én ting husker jeg: Hun skrev (vi var i brevkontakt), at hun 'arbejdede sig ned gennem dalen'... altså må hun være starter på et hotel, der har lukket ned for sæsonen... jeg ved ikke nok om de norske hoteller til at forstå dette.God nat derude og venlig hilsen Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Hei,ser at du på din hjemmeside etterlyser sjøfolk ombord på skipet Marosa, og dette skipet ligger det noe informasjon om påhttp://www.warsailors.com/freefleet/norfleetm.htmlMen kanskje du har sett denne siden? Det går fram at offiserene ombord var nordmenn, de øvrige kinesere. Her følger teksten om skipet:D/S Marosa NS Karl Bruusgaard, Drammen 1513 gt Built in Danzig, Germany 1925. In service to Hong Kong and Bankok. 2nd Mate on this ship when the war broke out was Bernt Anker Olsen, who is listed on my Merchant Marine Prisoners of War/Page 3. He was taken prisoner by the Japanese in Hong Kong on Dec. 8-1941 when he later served as 2nd mate on the British ship S/S Kiangsu. But he was also held by the Japanese for a few days while still on board Marosa in May of 1941. Marosa's officers were Norwegian and the crew was Chinese. She had just departed Hong Kong when a Japanese warship signalled for her to stop and give her name. The name was given but Bernt A. Olsen, who was on duty did not stop the ship, which resulted in her being shelled by the warship, at which point the captain and 1st mate came running to the bridge, and the ship was stopped. She was now ordered to follow the warship to Bias Bay (north of Hong Kong) under threat of being sunk if she didn't, where she was told to drop anchor and wait for further orders. Not until 3 days later was she allowed to proceed to Singapore. No explanation for this treatment was ever given to them.Some Norwegians on board as per 1943 were Ole Kristian Abrahamsen (captain?), Tollef Nilsen, Thorolf Harald Ottersen, Odd Einar Hansen, Ole Martin Olsen, Gottfred Lindstrøm.B. A. Olsen had also served on Falkefjell, as able seaman, probably pre war.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Hei ! Skal spørre min mor (fredag) som er oppvokst i Erik Børresen àlle ved Thornegaten. Hun er født i 1913, og har vært bosatt i det distriktet i hele sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

I innlegg nr (10) her skriver du at din mor 'arbejdede sig ned gennem dalen':Den setningen får meg til å tenke på den lange Hallingdalen, der hotellene ligger som perler på en snor fra Finse (som dog ligger i et annet fylke (amt)) øverst på høyfjellet helt ned til Tyrifjorden - og da er det ikke så langt til Drammen.Steder i Hallingdalen som har - eller har hatt - hoteller/vertshus, sesongåpne eller helårsdrift; inkluderer Finse, Haugastøl, Ustaoset, Geilo, Ål, Hol, Torpo, Gol, Nesbyen m.m..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra Moysey

Tusind tak for fantastisk hjælp! Til nye: klik jer ind på http://www.karenstenersen.dk/ , hvor jeg søger steder og personer i relation til min mor. Hallvard - Mor har omtalt Abrahamsen i sit meget lange brev (30 sider skrevet under krigen - i 8 år så hun ikke sine forældre...). Jeg har været inde på siden om warsailors, men var ikke nået så langt som til at søge om 'Marosa' der, idet jeg har fokuseret på sømænd i Hong Kong. Jeg er i øvrigt via Nettet kommet i kontakt med formanden for veteran-krigseilerne, så det er jo ret fantastisk. Tak for hjælpen! Til Bjørn-Erik. Din mor er 7 år yngre end min mor, men kan hende husker hun familien Stenersen fra Erik Børresensgate 4, for det var vist en ret specieel familie. Min yngste morbror hed Gudmund, født i 1912 - altså næsten jævnaldrende med din mor. Terje - jeg tror du har fat på noget helt rigtigt! Så jeg vil tage kontakt med disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Hei igjen: Min mor sa hun husket godt denne familien. De hadde også lekt og besøkt hverandre noe. Men hun viste ingenting konkret om Stenersen-familien de siste 80 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.