Gå til innhold
Arkivverket

[#27667] Colling i Christiania 1801


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Dette kan vel være sønnen Nils til kjøpmannsenken Elisabeth Jensen (1801) som, siden hennes brødre heter Colling, selv må være født Colling:NIELS COLLING Event(s):Birth: Christening: 17 AUG 1792 Domkirken, Oslo, Akershus, NorwayParents:Father: JORGEN JENSENMother: ELISABETH COLLING--------------------------------------------------Og dette ser ut til å være sønnen til Maren Colling, gift med Christian Ditlef Jørgensen kjøpmann (se også f.t. 1801: Lenke):NIELS COLLING Male Event(s):Birth: Christening: 04 APR 1792 Domkirken, Oslo, Akershus, NorwayParents:Father: CHRISTIAN DITHLEF JURGENSMother: MAREN COLLING--------------------------------------------------Det kan jo tenkes at Elisabeth og Maren er søstre. I FS/IGI finner jeg også at Elisabeth Colling ble gift med Jørgen Jensen (i FS står det feilregistrert Jonsen) i Domkirken (Vår Frelsers kirke) 23. mai 1787. Men opplysninger i FS bør alltid sjekkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette kan muligens være borgerskapet til Ole Colling. I 1801 er han 46 år, f. ca. 1755, og borgerskapet som kjøpmann er fra 1784: Lenke Selve borgerbrevet vil du muligens kunne finne i arkivet etter Christiania Magistrat i Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette kan se ut som ekteskapet til Maren Collings sønn, Nils Jørgensen Colling: NIELS COLLING JURGENS Marriages:Spouse: ANNA MARIA PEDERSDRMarriage: 05 APR 1815 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Ser for øvrig at det også bor en konsumpsjonsbetjent i Aker i 1801 som heter Nils Colling, 49 år gammel: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden du har så sparsomt med indikatorer, så regner jeg med at det er en sjanse for at navnet stammer fra en av de svenske Collinslektene ? Jeg bare legger ved denne web-siden Lenke Du har vel kanskje alt sett den. Uansett er de interessante m.t.p. navnet Colling.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk for svar !Joda, dette er nok de rette personene, selv om lenken jeg la ut ble merkelig.En Anders Colling betaler skatt u 1744, jfr. Vigerust, og er registrert huseier i 1787. Så er det Cosima Falch, g.m. Niels Colling. Maren døper en datter Couruna, jfr ft 1801 og søsteren Elisabeth en datter Coesine, ref. samme.Disse må vel antakelig være oppkalt etter sin bestemor Cosima Falch ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

På hele 1700-tallet har du Collin/Colling-slekt i Trondhjem såvel som i Christiania. Navnet finnes også i Sverige og Danmark. Den søskenflokken som er referert til (kjøpmann Niels Colling og Cousina Olsdatter Falcks barn)er ganske stor.Detaljer har jeg hjemme, så det får jeg heller se nærmere på.Men hva er du spesielt interessert i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Geir:Elisabeth Colling er min x-tippoldemor og jeg er naturligvis interessert i alle opplysninger både om for- og etterslektJeg kjenner godt til Collin i Trondhjem, er det noen forbindelse til Colling i Oslo ?Du må gjerne maile meg direkte: kfasting@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg har selvsagt ikke noe i mot at det utveksles opplysninger privat, men når et tema som dette er reist, vil jeg anta at svarene kan ha interesse for flere enn den som tok det opp. Derfor vil jeg sette pris på at de aktuelle opplysninger (med unntak for eventuelle nålevende etterkommere) legges ut på forumet fremfor å oversendes privat.Med vennlig hilsenLeif Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Svaret legges ut her. Kan med en gang si at mht. 1800-tallet har jeg ganske sikkert begrenset med informasjon, særlig etter 1815.Den Anders/Andreas Sørensen Colling som det refereres til, var nok kjøpmannen gift med Elisabeth Neuman og Ingeborg Elisabeth Lie, barn i begge ekteskap - muligens mangler noe her, men det får jeg komme tilbake til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Ser ut til å ha vært Colling-tema i brukerforumet før også. Tema: 14637 Købmand Niels Colling, Kristiania - flyttet til Danmark v/Lene Nordstrøm. LenkeDet står jo mye her !!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tilbake på plass. Har nok noen detaljer til og noen hull. Dette får jeg finne fram i helgen (trolig søndag).NST No.12 var svar på et spørsmål, men inneholder ikke noe vi ikke visste fra før, tvert imot. (Egentlig to svar - et fra Finne-Grønn som var overraskende 'grønn' mht. Colling, den andre personen husker jeg ikke navnet på i farten. Jada, litt skadefryd mht. F-G.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kanskje litt på siden (og litt langt tilbake i tid):Kan noen si noe om hvilken Falck-slekt Ole (Oluf) Falck (skipsfører, Strømsøe) kan ha tilhørt ?Han skal ha vært far til Cousine (d.e) Olsdatter Falck som giftet seg med Niels Colling i Christiania i 1749.(Har ikke funnet noen som passer blant de s.k. Nordenfjeldske Falckene. – Kan det ha vært en Falck fra Vestfold/Agdesiden ?? )IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bra lenke !!Og denne utfyller, (Det er jo samme Falck-slekta) :Finne-Grønn: 'En gammel Vestfoldslegt. Falck'erne av Tønsberg og slegten Thue.' NST 2 (1929): 125-127.En av grenene fører til Agdesiden. (Isach Lauritzen Falck).Beklager sideavsporingen. IM Rett side (av Mjøsa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Cousina er vel født i Fredrikshald og konfirmert på Strømsøe (5 år før hun ektet Niels Colling). Om slekten Falck - se gjerne Th.Thaulows 'En dansk-norsk slægt Falck' utgitt i København 1931. Her er flere detaljer om Couinas søsken og aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hvordan er det egentlig med dette merkelige fornavnet, er det riktig som NST oppgir, at det skal være Cosima ?Iver: hvordan er forbindelsen fra Jacob Rasmissen Falck til Isaach Lauritssøn F. eller har jeg misforstått deg ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Cosima i registeret er nok en trykkfeil. I NST er navnet skrevet Cosina, hun er nevnt en eneste gang i et svar som ikke inneholder noe nytt som tidligere referert. I kirkebøkene er navnet skrevet - såvidt jeg husker - konsekvent Cousina - dette skal jeg få kontrollert. Barnebarnet, Elisabeth Collings datter, er imidlertid døpt Cosine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg må rette meg selv. Cousina er også nevnt i NST 2, side 174 i 'Hvem var krigsraad Wilhelm Falks forældre' av 'frøken Mathilde Ambjørnsen. Hun nevner Ole Jacobsen Falcks datter én gang og skriver navnet Causine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ja, ikke sant ? barnebarnet kaller Coesine i ft 1801.Da har vi formene Couruna/Cosine/Causine/Cousina/CoesineJeg har aldri støtt på dette navnet andre steder enn i Christiania, mens Cosima derimot...Magefølelsen min, (hva nå den kan være verdt, men der er jo så moderne), sier Cosima som opprinnelig form, de andre som feilskrinving/feillesning/feilavskrivning: Couruna er f.eks opplagt en slik.Hvor finner vi en navneekspert som kan gi sin mening ?Grunnen til at jeg maser med dette er at det muligens kan gi en pekepinn om hvor disse menneskene kommer fra.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.