Gå til innhold
Arkivverket

[#27676] Hjelp til oppslag på døpt i Kristiania i 1879


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Jeg finner i Nord-Fron en gutt som døde 06.12.1891 og ble gravlagt ved Sødorp den 19.12.1891.Navnet er Adolf Mauritz Amundsen, og det opplyses at han ble født 04.09.1879 i Kristiania.Jeg vet at faren het Knud Amundsen, og at han var skredder, enten lærling eller mester. Han var født i Nord-Fron, men reiste trolig til Kristiania for å utdanne seg innen skredderfaget. Jeg finner ham ikke i 1875, hverken i Nord-Fron eller i Oslo, så hvor han var på det tidspunktet er et ubesvart spørsmål. Men han er altså tilbake i Nord-Fron før 1891.Moren er ukjent, og det er hun jeg er på jakt etter. Andre opplysninger omkring familien er også av stor interesse.Jeg vet at å slå opp på dåpen til denne Adolf Mauritz ikke er et 'rett-på-sak' oppslag ettersom det var (og er) mange menigheter i Kristiania. Men kanskje er det noen som ved hjelp av adressebøker kan klare å lokalisere hvor skreddersvend/lærling/mester Knud Amundsen med evnt. familie bodde i tiden 1879-1891?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Aud. Har ikke funnet ut hvor de oppholdt seg i mellom 1879 - 1891, men har du funnet denne http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeDe to øverste vielsene her er din Knud Amundsen, han giftet seg to ganger til. Det som står her på Digitalarkivet sier ikke alt som står i vielsene. jeg har sett etter i Nord-Fron kirkebøker og det tyder ikke på at han giftet seg første gang der ihvertfall. Jeg har også sett på dødsfall og det er ingen kone død før 1894 da hans andre kone dør etter å ha født en sønn. Dessuten står det at det er hans andre ekteskap da de gifter seg 1892. I begge vielser står det at de er borgerlig viet og at brudgommen i vielse med kone to ikke fortiden tilhører noe kirkesamfun.Han bodde på Nymoen i Nord-Fron ved sønnens død og sitt andre ekteskap. Ved tredje ekteskap er han skreddermester og bosatt på Vinstra(forøvrig gift med ei fra Ringsaker. Har sjekket flere menigheter i Christiania, men dette er akkurat i de tider at så mange menigheter ble delt, flyttet osv. Har sett på Kampen, Paulus, Johannes, Østre og vestre Aker...ingen ting. Det lureste er nok å låne inn kirkebøkene fra Kristiania på fjernlån for flere menigheter akkurat for dette tidsrommet...??? Jeg tror imidlertid at det finnes adressebøker for Christiania på Statsarkivet på Hamar, men husker ikke for hvilket år, men det er flere. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Den andre lenken vil ikke legge seg inn, men hans tredje ekteskap var 20.05.1903 om du søker selv. Orginale kirkebøker forteller mere enn det som står her på digitalarkivet. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg føler meg litt ille til mote, Lillian, for jeg trodde ikke det var noen her på brukarforumet som kunne hjelpe meg, så jeg la inn en tilsvarende forespørsel på DIS-forum senere. Der fikk jeg hjelp til å slå opp i adressebøker og til å finne dåpen til Adolf Maurits. Jeg hadde tenkt å 'løfte opp' denne tråden ved å supplere med de opplysningene jeg har fått, men så kom du meg i forkjøpet. Jeg er uansett svært takknemlig for at du har brukt tid på å forsøke og hjelpe meg!Jeg har selv klokkerbøkene for Nord-Fron fra den tiden, og kjenner til at Knud Amundsen ble gift både en og to ganger etter at han kom tilbake til Nord-Fron. Det er imidlertid den tiden han bodde i Kristiania som er utfordringen her.Nå har jeg altså fått opplysninger omkring dåpen til sønnen Adolf Maurits, der foreldrene står oppført som skreddersvend Knut Amundsen og hustru Lina Maria Petersdtr. f. 1858. De bodde i Ebbelsgt. 1, og sønnen ble døpt i Jacob kirke den 19. oktober 1879.Jeg har også fått opplyst at ved tellingen 31.12.1885 bodde Knud Amundsen som da var blitt enkemann, i Torv Gaden 10. Han hadde sønnen Adolf Maurits og en datter som var kommet til; Marie Christine f. 1884, hos seg. Selv var han på det tidspunktet blitt skreddermester.I forbindelse med opplysningene fra tellingen 1885, nevnes det også at Torvgaden 10 er innenfor Vor Frelsers menighet, men ligger akkurat på grensen til Jacobs menighet.Jeg skulle gjerne visst mer om hans kone Lina Maria Petersdtr. f. 1858. Dessverre står det ikke noe om hvor hun var fra, hverken ved dåpen til sønnen eller i tellinga 1885. Kanskje får man vite noe om henne hvis man finner vielsen mellom henne og Knut Amunsen, som antagelig har funnet sted ca. 1876-78. Men vielsen kan jo ha foregått utenfor Kristiania, så det blir vel omtrent umulig å finne den.Da er det kanskje lettere å finne gravferden etter Lina Maria som trolig døde i barselseng etter datterens fødsel, og håpe på at det kanskje står noe der om hennes opphav. Antagelig ble hun gravlagt fra enten Jacobs eller Vor Frelsers kirke.Opplysninger om datteren Marie Christine er også av stor interesse. Hun levde enda da faren giftet seg 2. gang, men finnes ikke konfirmert i Nord-Fron. Det er derfor nærliggende å tro at faren satte henne igjen hos hennes mors familie da han flyttet tilbake til hjemkommunen. Jeg har forsøkt å finne henne i 1900-tellinga, men har for lite opplysninger til å kunne blinke henne ut.Det er altså mer enn nok av andre opplysninger jeg er på leting etter dersom du eller noen andre har anledning til å gjøre oppslag for meg.Igjen tusen takk, Lillian.Mvh Aud.PS: Kan ellers nevne at denne Knud Amundsen er opphavet til Amundsen Hotel på Vinstra, der kongefamilien har overnattet på vei til hytta si i Sikkilsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Aud. jeg har dessverre ikke kirkebøker for Jacob eller Vor Frelses kirke. Har for mange av de andre, men ikke de to. Bra at du har funnet denne moren...du finner henne nok i FT1865 også...skal skrive ut dette og ta vare på det....kanskje noe dukker opp en dag. Har selv bodd på Vinstra i 5 år så jeg vet godt om Amundsen Hotel. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Som sagt, jeg er svært takknemlig for interessen og arbeidet du har lagt ned for å hjelpe meg, Lillian.Ettersom du har bodd på Vinstra, så kjenner du kanskje til bokserien 'Fronsbygdin'. Det er i neste boka i denne serien det skal komme en artikkel om Amundsen Hotell. Det er ikke jeg som står for dette, men forsøker å hjelpe artikkelforfatteren med slektsopplysninger omkring Knud Amundsen.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen. Ja kjenner til dem, har ei av Ivar Kleiven utgitt 1930. Utgave 2 1979 er den jeg har.Har også bøkene av Einar Hovdhaugen og en del andre. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.