Gå til innhold
Arkivverket

[#27683] Petter Andreas Norum f. ca 1806 Rødøy, d før 1875 i Gimsøy


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Petter Andreas Norum, f. ca. 1806 i Rødøy og døde før 1875 på Gimsøy(?). I FT 1865 bor han på Barstrand LenkeFørste gang jeg finner han nevnt er i 1814. Han er da 8 år gammel og nevnes som stesønn til Knud Rønne Lorentzen på gården Hov i Gimsøy. Moren kan være Knuds første kone Karen Pedersdatter som kom fra Rødøy. I 1830 er han 23 år og bosatt på Vik hos steforeldrene Knud Rønne Lorentzen og Johanna Ringkjøb Pedersdatter.Hvem var Petter Andreas Norum sine foreldre og når ble han født/døpt?Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei!På Fam.search gifter det seg en Petter Norum Olsen med Anna Larsdtr. den 20-10-1861 i Vaagan, begge tidligere gift. Fedre er Ole Kristoffersen og Lars Olsen. Finner en kandidat til hans far her i 1801Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Olav Helge Angell

Du spør etter Ole Kristoffersen Norum. Eg ser at far til Petter Andreas er oppført med det namnet i kyrkjeboka for Vågan i 1861. Men eg har mine tvil om det er rett. Den personen som Carsten Schanche viser til (2), er 38 år og fiskar på Risvær i Lurøy - og det er eit godt stykke frå Risvær til Meløy gard sjølv om det var svært overkommeleg for ein fiskar. Det er ikkje klart at Ole har hatt Norum som etternamn. Skrivepraksisen i folketellinga 1801 er ikkje konsekvent på det punktet. Ole Kristoffersen kan ha vore døypt Ole Norum Kristoffersen. Det var kanskje slik at han var son til Kristoffer Andersen på Risvær i Lurøy og Olava Olsdtr Norum.I kyrkjeboka for Meløy (NB!) som du viser til (3), er far til Petter Andreas i 1807 omtalt berre som 'Ole Norum' (på Meløy gard). Det er ein Ole Norum på Meløy gard i 1809 (innrulleringsmanntalet). Men han er født i Æsvika og er ikkje son til ein Kristoffer. Han er heller Ole Olsen Norum født 1779 i Æsvika i Rødøy (NB!), son til Ole Storck Norum og Inger Katarina Weiland. Han vert nokså konsekvent omtalt som Ole Norum i andre kjelder også. At Ole Norum Kristoffersen vert omtalt på denne måten, er ukjent for meg. Eg har ikkje tilgjenge til innrulleringsmanntalet for Lurøy for 1809. Ole Olsen Norum var truleg fetter til Ole Norum Kristoffersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.